Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Idag består allt bus jag ser av invandrarbarn. Mest pojkar och ynglingar. Men för ett antal decennier sedan var busarna svenska och hette typ Conny.
Jag har många exempel, men ska ange två.
1 Stockholms tunnelbana
När jag någon gång besökte Stockholm på 70-talet, och det blev sent, var det gott om busar i tunnelbanan. De var alltid svenska. De brukade vanligen småbråka med varandra och knuffa sig själva mot gamla människor. Ingen vågade opponera sig, för då skulle de sparka sönder en.
Buset var svenskt.
Idag är alla svenskar där välartade, och buset är 100% importerat.
2 Gottsunda
Gottsunda är den klassiska problem-förorten i Uppsala. På tidigt 80-tal var det fullt av svenskar med låg social ställning. De som bråkade, började knarka, härjade i gäng, växte upp till vuxna brottslingar var svenskar. Förorten blev i folkmun döpt till Brottsunda.
Idag är alla busar invandrare (inklusive generation 2, dvs barn till invandrare). Svenskarna är välartade.
Vad har hänt? Har invandrarna på något sätt inspirerat det svenska folket - kanske genom att vara ett varnande exempel - till högre sedlighet? Vart i helvitte tog det svenska buset vägen?
Som född i Stockholm under senare delen av 60-talet kan jag tala om buset var av helt annan karaktär än dagens bilbränder, stenkastning mot utryckningsfordon och maffiagrupperingar m.m.
Då var det moppegäng och fyllegubbar som var det största hotet och svenskarna började flytta då invandrarna flyttade in, denna utveckling har jag inte sett något undantag på någonstans i detta land och om någon vet något bra exempel så berätta gärna det.
Att situationen var likartad i förorterna när övervägande svenskar bodde där är bara pk-nonsens.
Edit, För att svara på TS så finns det svenska buset kvar men har man kallbrand i foten bryr man sig inte så mycket om nageltrånget.