2011-09-01, 22:17
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Jag hämtade ut ett paket på mitt utlämningsställe ICA så sent som förra veckan utan att behöva visa ID. Allt jag visade var SMS-aviseringen med fyrsiffrig kolliID, t o m frågade om de skulle ha ID men de var inte intresserade.
Paketet var ett vanligt svenskt inrikespaket utan postförskott.
Då gör ombudet fel och kommer behöva ta ansvar för detta när något paket hamnar fel. Enligt Postens regulationer skall legitimation ALLTID registreras när paket med kolli-id lämnas ut. Detta har varit i drift ett bra tag och är intet nytt, och varje ombud med någorlunda ansvarstanke borde följa detta.
Annars, när någon hämtar ut ett paket som tillhör någon annan - vem får ta ansvaret och kostnaden? Ombudet, såklart. Eftersom det inte finns registrerat vem som hämtat det.

Rent teoretiskt kan du anmäla till Posten nu och fråga vart ditt paket är, eftersom du enligt deras register inte har hämtat det.
Citera
2011-09-01, 22:21
Medlem
Ultras10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Då gör ombudet fel och kommer behöva ta ansvar för detta när något paket hamnar fel. Enligt Postens regulationer skall legitimation ALLTID registreras när paket med kolli-id lämnas ut. Detta har varit i drift ett bra tag och är intet nytt, och varje ombud med någorlunda ansvarstanke borde följa detta.
Annars, när någon hämtar ut ett paket som tillhör någon annan - vem får ta ansvaret och kostnaden? Ombudet, såklart. Eftersom det inte finns registrerat vem som hämtat det.

Rent teoretiskt kan du anmäla till Posten nu och fråga vart ditt paket är, eftersom du enligt deras register inte har hämtat det.

Är du säker på att det inte stod "Varubrev" på den? För det går nämligen inte att gå vidare med ett paket utan att skriva in ett personnummer och den känner av om man bara skulle skriva in random siffror
Citera
2011-09-01, 22:29
Medlem
PeterBorossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aitch-three
På vilket vis ägnar Posten ABs anställda sig åt myndighetsutövning?

Det kan vara så enkelt som att din order fått fel kolli-id av säljaren.
exakt, hänt att jag råkat ge fel kolli-id, ring och fråga företaget som skickade paketet.
Citera
2011-09-01, 23:12
Medlem
pontusens avatar
Vad kul, samma ska hände mig förra veckan.

Posten hade på eget bevåg ändrat adressen på mitt paket från
Pontus x
y-vägen 5 a
till
Pontus z
y-vägen 5b

och sonika hämtade fel Pontus ut paketet och det var en jävla cirkus att få hämta ut paketet, hade några lagom arga telefonsamtal med posten som försäkrade att det här aldrig händer... Nä nä, visst.

Lycka till att få ut din skit.
Citera
2011-09-02, 00:40
Medlem
Citat:
Sedan ett tag tillbaka måste alltid legitimation registreras även vid paketuthämtning, utan undantag.
Ungefär en månad tillbaka så hämtade jag ut ett paket åt min kompis (våra namn skiljer sig otroligt mycket ifrån varandra), det stod klart och tydligt ett annat namn än vad mitt ID visade. Dock brydde sig inte kvinnan i kassan utan log och gav tillbaka ID:et till mig i ena handen, och paketet i andra.
Citera
2011-09-02, 00:41
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diponible
Ungefär en månad tillbaka så hämtade jag ut ett paket åt min kompis (våra namn skiljer sig otroligt mycket ifrån varandra), det stod klart och tydligt ett annat namn än vad mitt ID visade. Dock brydde sig inte kvinnan i kassan utan log och gav tillbaka ID:et till mig i ena handen, och paketet i andra.
Vilket är ett totalt fel från ombudets sida. Men det är inte direkt ovanligt, nu när det handlar om kreti och pleti från random matvarubutik som handhar paketutlämning.
Citera
2011-09-02, 00:48
Medlem
Citat:
Vilket är ett totalt fel från ombudets sida. Men det är inte direkt ovanligt, nu när det handlar om kreti och pleti från random matvarubutik som handhar paketutlämning.
Jo precis.

Förresten, jag tycker du är så himla klok! Ser verkligen upp till dig, dina inlägg känns alltid så igenomtänkta och.. helt enkelt inte sådana värdelösa? Sedan önskar jag att jag var MENSA-barn också!
Citera
2011-09-02, 00:59
Medlem
banankingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muppsmurfen
inte posten som gjort fel, utan utlämningsstället

Men är du på riktigt eller? Han skrev klart och tydligt att han spårade paketet och att det åkte till en annan stad.

OnT: Ring till posten och kolla, hände samma sak för mig. Ringde in, berättade som det var och fick ett nytt paket hemskickat. Dom bjöd på frakten
Citera
2011-09-02, 01:54
Medlem
rebekks avatar
Kanske är lite off-topic, men gör ett försök ändå.

Posten fuskar med mycket, kanske är väsentliga grejer, men en hel del fusk förekommer när det kommer till paketen.

Rek-brev och paket skiter dem också fullständigt i att ta leg på.

Är i princip hur lätt som helst att ta ett paket som ska till person x, om denne valt utkörning på paketet.

Posten: Tjena, paket till Lasse Svenssson?
Random: Aa, det är min farsa, jag kan ta det.
Posten: Aa, vad bra, då får du skriva på här, namnet tack?
Random: Kalle Svensson

Sen var det klart, och om nu någon säger att "De har ju Kalles påskrift". Ja jo haha, men lycka till att bevisa något med den där skitdatorn de använder. Inte ens posten folket kan skriva snyggt på den där.
Citera
2011-09-02, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Det beror på vilken typ av försändelse det är. Rek måste de alltid ta leg på t ex.

Jag har varit med om att jag fått en avi på ett brev där det stod typ "P. Eriksson" handskrivet på avin. Gick och hämtade ut paketet, öppnade det, hittade droger Tittade närmare på paketet och såg att det var adresserat till nån med samma efternamn, samma första bokstav i förnamnet men annat förnamn och ett annat husnummer.

Jag var alltså inte särskilt intresserad av detta innehåll så det lämnades till polisen istället, men hörde aldrig något mer om det ärendet varken från posten eller polisen.

HAHAHA FYFAN VA SYND! Kunde du inte hellre gett det tillbaka till posten istället än till polisen? Då hade dom säkert bara skickat det tillbaka till sin rätta ägare. Eller hade du behållt paketet om det var något som du skulle varit intresserad av?
Citera
2011-09-02, 03:06
Medlem
Kompiiitens avatar
Som sagt någon form av ID-KONTROLL GÖRS ALLTID AV POSTEN! förutom när det handlar om större brev som inte har kunnat delas ut i brevlådan.
Citera
2011-09-02, 03:12
Medlem
Ultras10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompiiiten
Som sagt någon form av ID-KONTROLL GÖRS ALLTID AV POSTEN! förutom när det handlar om större brev som inte har kunnat delas ut i brevlådan.

Om du läser det jag har skrivit så förstår du att det inte stämmer. Företag kan ofta skicka saker som varubrev vilket inte heller kräver någon legitimation. Saker från Bokus/Adlibris och även om ni bestället spel/filmer så snålar ofta företag och skickar det som varubrev istället för paket och då kommer ingen kontroll av leg. att göras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in