Citat:
Ursprungligen postat av Cutekit
Du ser inget konstigt i att få bidrag som är till för dom som är sjuka och ska riskera sin pension för att dom vill arbeta?
Jo, jag ser något konstigt i att vara arbetsförmögen och få bidrag utformat för dom som är arbetsoförmögna.
Citat:
Dom som har det är ju sjuka och har utgifter precis som vi andra har. Om inte mera utgifter.
Jaha? Jag gillar oxfile, skall jag få bidrag för att mina utgifter då är högre än för de som gillar falukorv?
Citat:
Alla skulle tjäna på att låta dom som kan arbeta få göra och behålla sin hela ersättning samtidigt.
Är man 100 % arbetsförmögen skall man självklart inte både kunna arbeta och få bidrag för arbetsoförmögenhet.
Citat:
Parasit som dig då eller?
Jag arbetar och betalar skatt så att din "kompis" kan ligga hemma på soffan. Så nej, jag är ingen parasit.
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Tycker inget i frågeställningen är konstigt. Den som däremot är konstigt är att man kan gå minus genom att börja arbeta.
Det kan man inte. Har du en arbetsförmåga motsvarande 50 % så får du 50 % av bidraget och 50 % får du arbeta. Det är inte speciellt konstigt.
Citat:
Varför skulle han inte välja att fortsatt vara utanför arbetsmarknaden om det innebär ett plus i inkomsten? Att man gått i särskola innebär inte att man behöver vara så pass utvecklingsstörd att man tar ett arbete trots att inkomsten sänks med 25% eller mer.
Är man arbetsförmögen så försörjer man sig själv.
Annars tar jag med gärna bidrag avsett för arbetsoförmögna samtidigt som jag behåller hela min lön.
Citat:
Man är inte parasit per automatik för att man väljer att avstå arbete, man kan även vara smart.
Jo man är en parasit, om än möjligen en "smart" sådan.
Citat:
Sen ska det självklart nämnas att det är riktigt, riktigt tragiskt att man i borgarnas nya system kan gå back genom att börja arbeta.
Hur går man minus (borträknat värdet av fritid) på att arbeta istället för att leva på sjukersättning?
Jag som trodde det främsta klagomålet gentemot alliansen var att bidragen är för låga, inte för höga. Går man minus på att arbeta så måste självklart sjukersättningsnivån sänkas.