Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-01, 16:58
Medlem
Rommelsteins avatar
Vet inte om man har kranvatten i Norrland eller liknande, men jaja.

Bor i Stockholm, och jag undrar varför kranvattnet blir snabbare varmt än kallt?
När jag vill ha kallt vatten så är jag tvungen att vänta några sekunder/minuter, men när jag vill ha varmt vatten så går det på kanske 3 sekunder?

Varför?
Citera
2011-09-01, 17:09
Medlem
Evaristos avatar
Om du bor i någorlunda modern lägenhet så cirkulerar varmvattnet i ledningarna för att det ska gå fort att få fram, det sparar energi och vatten. Vill man ha det där kalla vattnet som blir när man spolat en stund så måste man ha fram minst så mycket vatten som ryms i ledningen från gatan till kranen plus lite till för att motverka den uppvärmning av kallvattnet som sker då det går i en ljummen ledning.
Citera
2011-09-01, 17:11
Medlem
Det finns en pump till varmvattnet som gör att det cirkulerar i rören hela tiden, det står liksom aldrig och svalnar av. Kallvattnet har ingen pump och kan därför värmas upp en lite i rörschakten.
Citera
2011-09-01, 17:14
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny-Sumo
Det finns en pump till varmvattnet som gör att det cirkulerar i rören hela tiden, det står liksom aldrig och svalnar av. Kallvattnet har ingen pump och kan därför värmas upp en lite i rörschakten.

Jahaja, då förstår jag. Men är det bara jag som har upplevt detta?
Citera
2011-09-01, 18:32
Medlem
W.Irvings avatar
Är inte så hos mig (2 vån, 90-talshus med fjärrvärme), blir lika fort varmt som det blir kallt.

Vattnet går alltså tillbaka genom fjärrvärmeväxlaren efter ett fullbordat varv i huset?

Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Vet inte om man har kranvatten i Norrland eller liknande
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Bor i Stockholm
Jo, det var ganska uppenbart....
Citera
2011-09-01, 18:44
Medlem
Rommelsteins avatar
Bör tilläggas att jag bor i en lägenhet, 3 våningar. Bor på toppen.
Citera
2011-09-01, 21:45
Medlem
eskimås avatar
Som sagts tidigare, varmvattnet cirkulerar i ledningarna.
Den främsta anledningen är att minimera risken för legionellabakterier som kan vara väldigt farligt för människor med sänkt/dåligt immunförsvar.
Legionellabakterierna börjar gro när vattnet ligger mellan 25-50 grader celsius.

Det finns även en energisparande effekt men den är sekundär i detta sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in