2011-09-01, 16:10
Medlem
Har en liten fundering jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

Jag och fadern till vår 5-åriga son har kommit lite på kant med varandra. Idag bor vi 6,5 mil från varann och sonen är hos honom varannan helg + två veckor varje sommar + varannan storhelg (midsommar, jul, nyår, påsk).

Nu vill jag flytta till min pojkvän sedan tre år tillbaka. Han bor 20 mil ifrån pappans bostadsort, men jag har lovat att stå för all transport till och från pappan när han ska ha sonen. Har även lovat att köra honom någon dag tidigare de veckor han jobbat in tid och exempelvis kan vara ledig fredagar. Med andra ord sätter jag inga käppar i hjulet för umgänget med pappan.

Pappan vägrar skriva på flyttanmälan med motivationen "Det är jobbigt att bo 20 mil ifrån sin son. Han kommer kunna få en mindre nära relation till mig". Jag förstår givetvis hans oro, men ser ingen skillnad mot vad de har för relation idag (De bor ju som sagt redan nu 6,5 mil ifrån varandra).

Vi har planerat in flytten så att sonen ska börja lekis på det nya stället. Alltså bryts han inte upp från sin dagisgrupp för att hamna på ett nytt dagis, utan går naturligt vidare till lekis.Sonen trivs bra på den nya orten och har ett bra nätverk med vänner och släkt till pojkvännen.
Där vi bor nu har sonen sin mormor som han knappt har kontakt med, vilket inte heller kommer ändras när vi flyttar.

Frågorna är nu:
1. Jag vet att sonen automatiskt skrivs över på mig efter en tid även om pappan vägrar. Vad kan hända med umgänge/boende?
2. Hur stor är risken att sonen inte kommer få ha kvar samma boendesituation (gentemot mig och pappan), utan istället ändras det till boende hos pappan och umgänge hos mig.
3. Har förstått att det finns något som heter "intremistisk?" vårdnad. Är det något som jag riskerar att drabbas av?

Kan tillägga att vi har bokat tid hos öppenvården för ett samarbetssamtal, men jag går och oroar mig extremt mycket.
Citera
2011-09-01, 16:48
Medlem
Djangos avatar
Vi har bara ensam och gemensam vårdnad enligt lag. I ditt fall är det gemensamt. Om du flyttar utan barnets fars medgivande så är det straffbart (egenmäktigt förfarande).

Angående intremistisk vårdnad så skall det till verkliga stora problem på olämplighet som förälder.

Det bästa är att komma överens eller att att ansöka om ensam vårdnad (vilket är svårt att få igenom).
Citera
2011-09-01, 16:51
Medlem
Att det bästa är att komma överens förstår vilken människa som helst.

Det är inte dags för flytt förens till nästa vår/försommar. Därför har jag redan nu börjat ta tag i dethär, vill självklart inte flytta utan att vi nått en överenskommelse, alternativt fått en dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in