Att ta upp lån via bluestep och andra högrisk lånare är jättedyrt. Dom skriver ofta 4-5%, men i din situation ville lånet säkert ligga omkring 11%, men det är ju fortfarande inte så mycket pengar i året på bara 350.000 SEK.
Så i ditt tillfälle blir det ju ca 38500,- i året i bara räntor, och det blir ju ca. 3208,- mån som "kallhyra".
Jag är inte helt i din situation då jag har betalat hela mitt hus kontant (ca. 400.000.-) men jag kan säga att det ÄGER at äga eget hus framför lägenhet

dock skall du vära beredd på att göra all skitarbete själv därsom du har så lite pengar som jag (och viss du skall låna till 350.000 så har du ju inte ens det jag betalde for huset), så du måste förbereda dig på att måla, raka löv, skotta, tvätta, rensa, fixa, reparera, ordna själv.
Därtill tillkommer utgifter som:
Vatten och aflopp (ca 3000,- pr. år)
Sopptunnor och affaldshantering (ca 2500,- pr. år)
Fastighetsskatt (ca 3000 vid din pris pr. år)
Eldning/varme (ca 15.000, en person, vid billigaste alternativ, pellets) räkna med upp till 50.000 vid EL-varme.
Internet på landet/små ortar är dyrt, (ca. 5000,.- pr år.) räkna INTE med telenor/comviq etc...då alla nyttar samma mast på småorterna.
Tv-avgiften (2400 + evnt. boxer +2500,- ca)
Sotning och Brannskyddskontroll (påkrävd! Tvungen!) ca 1700,- pr. år.
Det blir ca. 33400,- pr. år. i fasta utgifter som är normalt för små-villa ägare. Ca. 2783 pr. mån + din "kallhyra / boränter" på 3208 = 5991,- pr. mån! Altså ca. 6 tusen varje mån!
Oj...jag glömde viss försäkring...ca 3000-3500,-
Och så tillkommer obligatoriska villaägar-grej som du MÅSTE ha for att bli accepterat av samhället omkring dig (sköta din ägendom så grannorna inte klagar till kommunen över dig!):
- Grasklippare
- Högtryckstvätt
- Röjningsgrej
- Värktyg till att fixa hus, aflopp, panna, rör, vatten och mycket MYCKET mera
- Städningsgrej
- Trimmare
- Lövsug
- Trillebåra
- evnt. bil viss du bor på landet, och bil ska du ha for att fixa på huset, köra bort klipp från häcken, träden etc.
- Släp, kan du hyra...men men...
- Snickargrej
- Materialer
Och så skall du ju till att möblera ETT HELT HUS! (jag har köpt begagnad, men jag hade tur, och bor i närleken av begagnat-butiken....herregud viss jag inte bodde där, så var jag ruinerad, hade NOLL förstand på hus då det var mitt första hus!)
Och..jag är inte färdig endå:
- Besiktningsmand (räkna med 6000-10.000,-) spänn for en sån säkerhet du MÅSTE ha för att inte köpa ett mögeldrabbad hus som kostar dig dubbelt så mycket som huset att fixa.
- Lantmäteriets avgifter för lagfart, ca 6000 i ditt tillfälle...
- Uppgrävning av gammal oljepanna (dom flesta billiga villor till 300-600.000 har dom, trods lagen att dom SKALL säkras och tömmas)...det skall du kolla med, ännars vänter en jätteböta.
Ursäkta för stavfel och dyl...jag är Norrmann och ny i Sverige
Men nu vet du lite mera om husköp, så var beredd! Spara lite först, så du är klar!