2011-09-01, 13:00
Medlem
runkeballes avatar
Funderar fram och tillbaka..
Är sugen på en kåk iställe för lägenhet vi bor i nu betalar hejdlösa summer bara för en hyresrätt liksom.
Tyvärr har jag anmärkningar så bankerna är nog vresiga..Dock har jag fasst jobb.
De jag fundera på va villiga bluestep är igentligen mot alla? Har man en chans
Villan jag är sugen på är dock inte så fet dyr 350.000 har även handpenning om de skulle vara så.
Kan man stå själv på de?
Nån som har erfarenhet berätta gärna
Citera
2011-09-01, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av runkeballe
Funderar fram och tillbaka..
Är sugen på en kåk iställe för lägenhet vi bor i nu betalar hejdlösa summer bara för en hyresrätt liksom.
Tyvärr har jag anmärkningar så bankerna är nog vresiga..Dock har jag fasst jobb.
De jag fundera på va villiga bluestep är igentligen mot alla? Har man en chans
Villan jag är sugen på är dock inte så fet dyr 350.000 har även handpenning om de skulle vara så.
Kan man stå själv på de?
Nån som har erfarenhet berätta gärna
Tror inte du får lån där, dom lånar vad jag vet ut pengar till dom som alla redan har en ägd bostad som kan bli säkerhet
Citera
2011-09-01, 13:22
Medlem
runkeballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lecatt
Tror inte du får lån där, dom lånar vad jag vet ut pengar till dom som alla redan har en ägd bostad som kan bli säkerhet

Men du får ju låna till en bostad åh de tar bostaden som säkerhet?
Citera
2011-09-01, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av runkeballe
Men du får ju låna till en bostad åh de tar bostaden som säkerhet?
Nja jag tror inte det går, det skall redan finnas en bostad för säkerhet.
Men kolla med dom jag kan ju ha fel
Citera
2011-09-01, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lecatt
Nja jag tror inte det går, det skall redan finnas en bostad för säkerhet.
Men kolla med dom jag kan ju ha fel

Du har fel.

Du kan enkelt låna pengar hos bluestep så länge du inte har kvar någon skuld hos kronolle. Det fungerar precis som hos banken med skillnaden att de inte tar så hårt på en anmärkning. De har ju såklart bra mycket högre marginaler på lånen av den orsaken. Du köper en bostad så har de bostaden som säkerhet ifall du inte betalar det är inga problem alls.
Citera
2011-09-01, 13:58
Medlem
runkeballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumpelump
Du har fel.

Du kan enkelt låna pengar hos bluestep så länge du inte har kvar någon skuld hos kronolle. Det fungerar precis som hos banken med skillnaden att de inte tar så hårt på en anmärkning. De har ju såklart bra mycket högre marginaler på lånen av den orsaken. Du köper en bostad så har de bostaden som säkerhet ifall du inte betalar det är inga problem alls.

Precis det va de jag mena..
Citera
2011-09-01, 14:12
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Du har fel.

Visst är det så. De är snällare med villkoren, men dyrare. Sen är 350 000 inte alls särskilt mycket pengar och ett fast jobb ger nog pluspoäng. Som jag har förstått saken har de ganska stor spännvidd på kostnaderna beroende på hur de uppfattar risken. Men dyrt är ju bättre än ingenting förstås, vanliga banker nekar ju bara rakt av.
Citera
2011-09-01, 15:50
Medlem
runkeballes avatar
Inga fler som testat bluestep?
Hur resonerar dom om hur många prickar man får ha?
Citera
2011-09-01, 23:14
Bannlyst
Citat:
Du har fel.

Okej då säger vi så
Citera
2011-09-02, 00:09
Medlem
klinger75s avatar
Du kommer få mycket högre ränta än på vanliga banken på ett så litet lån som ca 300000kr ( 15% är minsta insats hos bluestep ) så kommer den effektva räntan hamna på 15-25 % då de har en del ganska saftiga avgifter som bakas in i lånet . En vän till mig som skulle låna ca 1, 2mille av dem hamnade på 9,8% ränta.... saftigt minst sagt . Han lyckades dock få lån av en vanlig bank som bortsåg från betalningsanmärkningen pga att han kunde lägga in 25% i insats och har en väldigt bra inkomst .

Har du borgernär kan du kanske få låna av en vanlig bank om du lägger upp dit case snyggt .
Citera
2011-09-02, 00:14
Medlem
Poke53281s avatar
Att ta upp lån via bluestep och andra högrisk lånare är jättedyrt. Dom skriver ofta 4-5%, men i din situation ville lånet säkert ligga omkring 11%, men det är ju fortfarande inte så mycket pengar i året på bara 350.000 SEK.

Så i ditt tillfälle blir det ju ca 38500,- i året i bara räntor, och det blir ju ca. 3208,- mån som "kallhyra".
Jag är inte helt i din situation då jag har betalat hela mitt hus kontant (ca. 400.000.-) men jag kan säga att det ÄGER at äga eget hus framför lägenhet dock skall du vära beredd på att göra all skitarbete själv därsom du har så lite pengar som jag (och viss du skall låna till 350.000 så har du ju inte ens det jag betalde for huset), så du måste förbereda dig på att måla, raka löv, skotta, tvätta, rensa, fixa, reparera, ordna själv.

Därtill tillkommer utgifter som:
Vatten och aflopp (ca 3000,- pr. år)
Sopptunnor och affaldshantering (ca 2500,- pr. år)
Fastighetsskatt (ca 3000 vid din pris pr. år)
Eldning/varme (ca 15.000, en person, vid billigaste alternativ, pellets) räkna med upp till 50.000 vid EL-varme.
Internet på landet/små ortar är dyrt, (ca. 5000,.- pr år.) räkna INTE med telenor/comviq etc...då alla nyttar samma mast på småorterna.
Tv-avgiften (2400 + evnt. boxer +2500,- ca)
Sotning och Brannskyddskontroll (påkrävd! Tvungen!) ca 1700,- pr. år.

Det blir ca. 33400,- pr. år. i fasta utgifter som är normalt för små-villa ägare. Ca. 2783 pr. mån + din "kallhyra / boränter" på 3208 = 5991,- pr. mån! Altså ca. 6 tusen varje mån!

Oj...jag glömde viss försäkring...ca 3000-3500,-

Och så tillkommer obligatoriska villaägar-grej som du MÅSTE ha for att bli accepterat av samhället omkring dig (sköta din ägendom så grannorna inte klagar till kommunen över dig!):

- Grasklippare
- Högtryckstvätt
- Röjningsgrej
- Värktyg till att fixa hus, aflopp, panna, rör, vatten och mycket MYCKET mera
- Städningsgrej
- Trimmare
- Lövsug
- Trillebåra
- evnt. bil viss du bor på landet, och bil ska du ha for att fixa på huset, köra bort klipp från häcken, träden etc.
- Släp, kan du hyra...men men...
- Snickargrej
- Materialer

Och så skall du ju till att möblera ETT HELT HUS! (jag har köpt begagnad, men jag hade tur, och bor i närleken av begagnat-butiken....herregud viss jag inte bodde där, så var jag ruinerad, hade NOLL förstand på hus då det var mitt första hus!)

Och..jag är inte färdig endå:

- Besiktningsmand (räkna med 6000-10.000,-) spänn for en sån säkerhet du MÅSTE ha för att inte köpa ett mögeldrabbad hus som kostar dig dubbelt så mycket som huset att fixa.
- Lantmäteriets avgifter för lagfart, ca 6000 i ditt tillfälle...
- Uppgrävning av gammal oljepanna (dom flesta billiga villor till 300-600.000 har dom, trods lagen att dom SKALL säkras och tömmas)...det skall du kolla med, ännars vänter en jätteböta.

Ursäkta för stavfel och dyl...jag är Norrmann och ny i Sverige
Men nu vet du lite mera om husköp, så var beredd! Spara lite först, så du är klar!
Citera
2011-09-02, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281
Att ta upp lån via bluestep och andra högrisk lånare är jättedyrt. Dom skriver ofta 4-5%, men i din situation ville lånet säkert ligga omkring 11%, men det är ju fortfarande inte så mycket pengar i året på bara 350.000 SEK.

Så i ditt tillfälle blir det ju ca 38500,- i året i bara räntor, och det blir ju ca. 3208,- mån som "kallhyra".
Jag är inte helt i din situation då jag har betalat hela mitt hus kontant (ca. 400.000.-) men jag kan säga att det ÄGER at äga eget hus framför lägenhet dock skall du vära beredd på att göra all skitarbete själv därsom du har så lite pengar som jag (och viss du skall låna till 350.000 så har du ju inte ens det jag betalde for huset), så du måste förbereda dig på att måla, raka löv, skotta, tvätta, rensa, fixa, reparera, ordna själv.

Därtill tillkommer utgifter som:
Vatten och aflopp (ca 3000,- pr. år)
Sopptunnor och affaldshantering (ca 2500,- pr. år)
Fastighetsskatt (ca 3000 vid din pris pr. år)
Eldning/varme (ca 15.000, en person, vid billigaste alternativ, pellets) räkna med upp till 50.000 vid EL-varme.
Internet på landet/små ortar är dyrt, (ca. 5000,.- pr år.) räkna INTE med telenor/comviq etc...då alla nyttar samma mast på småorterna.
Tv-avgiften (2400 + evnt. boxer +2500,- ca)
Sotning och Brannskyddskontroll (påkrävd! Tvungen!) ca 1700,- pr. år.

Det blir ca. 33400,- pr. år. i fasta utgifter som är normalt för små-villa ägare. Ca. 2783 pr. mån + din "kallhyra / boränter" på 3208 = 5991,- pr. mån! Altså ca. 6 tusen varje mån!

Oj...jag glömde viss försäkring...ca 3000-3500,-

Och så tillkommer obligatoriska villaägar-grej som du MÅSTE ha for att bli accepterat av samhället omkring dig (sköta din ägendom så grannorna inte klagar till kommunen över dig!):

- Grasklippare
- Högtryckstvätt
- Röjningsgrej
- Värktyg till att fixa hus, aflopp, panna, rör, vatten och mycket MYCKET mera
- Städningsgrej
- Trimmare
- Lövsug
- Trillebåra
- evnt. bil viss du bor på landet, och bil ska du ha for att fixa på huset, köra bort klipp från häcken, träden etc.
- Släp, kan du hyra...men men...
- Snickargrej
- Materialer

Och så skall du ju till att möblera ETT HELT HUS! (jag har köpt begagnad, men jag hade tur, och bor i närleken av begagnat-butiken....herregud viss jag inte bodde där, så var jag ruinerad, hade NOLL förstand på hus då det var mitt första hus!)

Och..jag är inte färdig endå:

- Besiktningsmand (räkna med 6000-10.000,-) spänn for en sån säkerhet du MÅSTE ha för att inte köpa ett mögeldrabbad hus som kostar dig dubbelt så mycket som huset att fixa.
- Lantmäteriets avgifter för lagfart, ca 6000 i ditt tillfälle...
- Uppgrävning av gammal oljepanna (dom flesta billiga villor till 300-600.000 har dom, trods lagen att dom SKALL säkras och tömmas)...det skall du kolla med, ännars vänter en jätteböta.

Ursäkta för stavfel och dyl...jag är Norrmann och ny i Sverige
Men nu vet du lite mera om husköp, så var beredd! Spara lite först, så du är klar!
Japp det är siffror som bör beaktas före husköpet, annars får man en otrevlig överraskning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in