2011-08-31, 22:40
Medlem
hexdoktorns avatar
Har ofta hänt på senare tid att jag får en känsla av ett tryck mot örat. Det känns precis som att något försöker tränga sig in genom örat fast trycket är inte fast som tex ett finger utan det känns mer som någon slags energi eller något kryper eller slinker in i örat.

Saken eller vad man nu ska kalla det kommer aldrig längre än till mynningen in till innerörat och jag brukar försöka vifta/få bort det. Jag kan försöka få bort det med handen hur mycket jag vill men känslan är fortfarande kvar tills den ett litet tag senare försvinner av sig självt.
(Känslan är helt psykisk)

Har inte några speciella problem med det här och stör mig inte speciellt på känslan utan är mest nyfiken på vad det är och vad det beror på, nån som upplevt liknande?
Citera
2011-08-31, 23:00
Medlem
Cleptos avatar
Låter inte så farligt, du inbillar dig. koncentrerar du dig på ditt öra så kommer du alltid känna att det finns något Prova gärna med en annan kroppsdel så ska du se
Citera
2011-08-31, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Låter inte så farligt, du inbillar dig. koncentrerar du dig på ditt öra så kommer du alltid känna att det finns något Prova gärna med en annan kroppsdel så ska du se

Klart det inte är farligt, han säger ju själv att det är PSYKISKT, så att han inbillar sig är ju helt klart.

Låter som en tvångstanke.
Citera
2011-08-31, 23:15
Medlem
Cleptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkey99
Klart det inte är farligt, han säger ju själv att det är PSYKISKT, så att han inbillar sig är ju helt klart.

Låter som en tvångstanke.
Och du säger att någonting psykiskt kan inte vara farligt?
Tvångstanke? Vet du ens om ts får obehagliga känslor eller ångest?
Senast redigerad av Clepto 2011-08-31 kl. 23:19.
Citera
2011-09-01, 01:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clepto
Och du säger att någonting psykiskt kan inte vara farligt?
Tvångstanke? Vet du ens om ts får obehagliga känslor eller ångest?

Men suck, han la det i Psykologi och inte i Medicin/Hälsa forumet. Tänk lite nästa gång va.

Han skriver att "känslan är helt psykisk" , om det BARA är psykiskt så är det självklart inte farligt såvida han inte får för sig att ta livet av sig, hänger du med? Har du nåt annat förslag än tvångstanke så var så god att bidra lite till tråden då.
Senast redigerad av monkey99 2011-09-01 kl. 01:33.
Citera
2011-09-01, 15:21
Medlem
Cleptos avatar
jo jag bidrog till tråden, läs! Jag tänker inte diagnostisera.
Hur vet du att killen/tjejen inte är schizofren och det som han känner beror på paranoia? Men nu slutar vi tjafsa.
Ps. Bara för att det ligger på psykologi betyder inte att det är inte ligger en fysisk orsak bakom.
EDIT: Ser ut som ts inte kommer svara
Senast redigerad av Clepto 2011-09-01 kl. 15:24.
Citera
2011-09-01, 21:42
Medlem
hexdoktorns avatar
Jo helt och hållet psykiskt är det men det konstiga är att känslan kan krypa på när som helst även när jag gör annat som att sitta vid datorn och skriva eller när jag är ute och går. Tänker jag på det förstärks känslan. Värt att nämna kan vara att det bara sker på vänster öra
Citera
2011-09-01, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hexdoktorn
Jo helt och hållet psykiskt är det men det konstiga är att känslan kan krypa på när som helst även när jag gör annat som att sitta vid datorn och skriva eller när jag är ute och går. Tänker jag på det förstärks känslan. Värt att nämna kan vara att det bara sker på vänster öra

Då var det precis som jag sa då, du har en tvångstanke, den förstärks när du tänker på det och du låter även Hypokondrisk fastän du vet om att det bara är psykiskt. Det är där jag tycker det luriga är, du vet om att det inte är något som kryper in i ditt öra men endå oroar du dig för det, en konstig form av Hypokondri. Men det är ialf 100% en Tvångstanke du har.

Finns medicin för sånt, den SSRI jag äter just nu ska även hjälpa mot tvångstankar, den heter Fluoxetin även känd som Prozac.
Citera
2011-09-01, 22:55
Medlem
KiaWs avatar
PoP -> Psykiska problem
/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem