2011-08-31, 12:46
Medlem
Limberjs avatar
Jag vet att han väldigt mycket är stel, otålig och är dålig på att visa respekt.
Han är inte dominant på ett märkvärdigt sätt och inte ett dugg aggressiv mot andra hundar, djur eller människor.

Rottweiler, schäfer, labrador, amstaff, pitbull.

Jag har sett alla avsnitt av Cesar Millans program Mannen som talar med hundar och hans metoder funkar förvånansvärt bra när jag håller mig lugn och vet att det ska fungera.

Nu till problemen..
Varje gång jag reser mig, flyttar mig i stolen eller tar på mig ett klädplagg (tröja för det mesta) blir det som ett pistolskott för honom och han blir ivrig och tänker "NU SKA JAG UT!!" även fast det inte alltid betyder det(många gånger har jag bara gått till toaletten och vill vara påklädd eftersom jag bor med min pappa och min bror). Och varje gång jag märker att han blir sådär så "biter" jag sådär som Cesar gör och han lägger sig igen med öronen bakåt. Jag använder inte mycket kraft och han har precis börjat lära sig vad det betyder utan att bli rädd.
Men medan han ligger där så skakar han och gnäller som om han vill att jag ska skynda mig. Men jag har aldrig låtit honom gå ut om han håller på sådär.
Och även fast han suckar och slappnar av så gör han samma sak igen, hoppar upp såfort jag rör lite på mig. Jag biter igen, lägger honom på golvet utan kraft, slappnar av och väntar på sucken.

Iofs lät jag min pappa börja gå ut med honom varje morgon förut, och hunden fick lära sig att om han hoppar runt och gnäller så går allt mycket fortare. För pappa skyndade sig ju när han höll på så för att inte väcka alla andra klockan sex på morgonen en helg.
Jag kan bara inte få stopp på det, han var så duktig förut och jag låter inte min pappa gå ut med honom längre.

Förlåt om de blev wall of text.

Tacksam för hjälp från hundkunniga människor som inte har något emot Cesar Millans metoder (:
Senast redigerad av Limberj 2011-08-31 kl. 12:50.
Citera
2011-08-31, 12:51
Medlem
mrnitrouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limberj
Jag vet att han väldigt mycket är stel, otålig och är dålig på att visa respekt.
Han är inte dominant på ett märkvärdigt sätt och inte ett dugg aggressiv mot andra hundar, djur eller människor.

Rottweiler, schäfer, labrador, amstaff, pitbull.

Jag har sett alla avsnitt av Cesar Millans program Mannen som talar med hundar och hans metoder funkar förvånansvärt bra när jag håller mig lugn och vet att det ska fungera.

Nu till problemen..
Varje gång jag reser mig, flyttar mig i stolen eller tar på mig ett klädplagg (tröja för det mesta) blir det som ett pistolskott för honom och han blir ivrig och tänker "NU SKA JAG UT!!" även fast det inte alltid betyder det(många gånger har jag bara gått till toaletten och vill vara påklädd eftersom jag bor med min pappa och min bror). Och varje gång jag märker att han blir sådär så "biter" jag sådär som Cesar gör och han lägger sig igen med öronen bakåt. Jag använder inte mycket kraft och han har precis börjat lära sig vad det betyder utan att bli rädd.
Men medan han ligger där så skakar han och gnäller som om han vill att jag ska skynda mig. Men jag har aldrig låtit honom gå ut om han håller på sådär.
Och även fast han suckar och slappnar av så gör han samma sak igen, hoppar upp såfort jag rör lite på mig. Jag biter igen, lägger honom på golvet utan kraft, slappnar av och väntar på sucken.

Iofs lät jag min pappa börja gå ut med honom varje morgon förut, och hunden fick lära sig att om han hoppar runt och gnäller så går allt mycket fortare. För pappa skyndade sig ju när han höll på så för att inte väcka alla andra klockan sex på morgonen en helg.
Jag kan bara inte få stopp på det, han var så duktig förut och jag låter inte min pappa gå ut med honom längre.

Förlåt om de blev wall of text.

Tacksam för hjälp från hundkunniga människor som inte har något emot Cesar Millans metoder (:

Hur gammal är hunden?
Citera
2011-08-31, 12:57
Medlem
Överskottsenergi?

Är det någon skillnad om hunden är ordentligt trött? Vi har en dobermann med väldigt hög energinivå och kan känna igen beteendet lite grann. Hon har helt klart lättare att "lägga band på sig" när hon är riktigt trött. Eftersom hon har ett väldigt viltintresse och sällan går lös låter vi henne dra en s.k. kickbike. (Du kan kolla kickbike.se.) Kom bara ihåg att absolut inte låta hunden dra på asfalt! Då lossnar huden på trampdynorna direkt. Grusvägar är guld.

Weight pull verkar ju också bra om man vet vad man gör. Det har vi dock aldrig testat, så jag vet egentligen inte så mycket om det. Bara att det är viktigt att inte hunden gör fel när den drar eftersom den kan skada sig då.

Det är kanske inget nytt för dig, men ett tips om du vill testa. (Det är dessutom väldigt kul att "bli dragen"...)
Citera
2011-08-31, 14:26
Medlem
Mummies avatar
Sådär gjorde min hund med innan, lite ff ibland men väldigt sällan.
Jag började låtsas jag skulle ut, gjorde hela proceduren och ignorerade hundarna samtidigt och för att sedan ta av mig allt och fortsätta med det jag höll på mig.
Till slut tyckte hundarna att jag var tråkig, jättetråkig.

Skakningarna betyder din hund vill ut och göra något, han fick en förhoppning om aktivitet men blev besviken.

Min hund ligger just nu och skakar, han vet att barnen är på väg hem och det gillar han verkligen, när de väl kommit hem så är han lugn tills klockan närmar sig husses tur att komma hem.
Förväntningar och längtan, det blir lite skakningar då ibland.
Hur långt brukar du gå med vovven och vad för ras är det?
Citera
2011-08-31, 20:37
Medlem
Limberjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Överskottsenergi?

Är det någon skillnad om hunden är ordentligt trött? Vi har en dobermann med väldigt hög energinivå och kan känna igen beteendet lite grann. Hon har helt klart lättare att "lägga band på sig" när hon är riktigt trött. Eftersom hon har ett väldigt viltintresse och sällan går lös låter vi henne dra en s.k. kickbike. (Du kan kolla kickbike.se.) Kom bara ihåg att absolut inte låta hunden dra på asfalt! Då lossnar huden på trampdynorna direkt. Grusvägar är guld.

Weight pull verkar ju också bra om man vet vad man gör. Det har vi dock aldrig testat, så jag vet egentligen inte så mycket om det. Bara att det är viktigt att inte hunden gör fel när den drar eftersom den kan skada sig då.

Det är kanske inget nytt för dig, men ett tips om du vill testa. (Det är dessutom väldigt kul att "bli dragen"...)

Den där kärran verkar vara något att ha! (: Jag har testat med pulka och släde i vintras, men han var så rädd och jag hade inte mycket tid att träna då, så ska träna lite mer nu den här vintern.
Och även fast vi varit ute en hel dag (som nu, sen klockan halv tre idag till nyss då vi kom hem) så är han ändå pipig. Vi började med att springa trettio-fyrtio minuter, sen åkte vi tåg och jag försökte få honom att ligga stilla, sen har vi gått resten av dagen tills sju då vi tog tåget hem igen.
Ett annat problem jag upptäckt mer och mer: han är helt BESATT av att lukta på allt på pendeltågen!
Så jag tror inte att det hjälper att han är trött. Tror inte han har ont heller.. har kollat honom. Han är nog bara väldigt, väldigt otålig och vet inte när han ska sluta.
Citera
2011-08-31, 20:40
Medlem
Limberjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
Sådär gjorde min hund med innan, lite ff ibland men väldigt sällan.
Jag började låtsas jag skulle ut, gjorde hela proceduren och ignorerade hundarna samtidigt och för att sedan ta av mig allt och fortsätta med det jag höll på mig.
Till slut tyckte hundarna att jag var tråkig, jättetråkig.

Skakningarna betyder din hund vill ut och göra något, han fick en förhoppning om aktivitet men blev besviken.

Min hund ligger just nu och skakar, han vet att barnen är på väg hem och det gillar han verkligen, när de väl kommit hem så är han lugn tills klockan närmar sig husses tur att komma hem.
Förväntningar och längtan, det blir lite skakningar då ibland.
Hur långt brukar du gå med vovven och vad för ras är det?

Det kanske jag borde testa (: Bara att varje gång jag är ute högst fem minuter (om jag ska hämta pizzan eller nåt och inte hinner få honom att bli lugn innan jag går) så har han tuggat sönder någonting i huset. Tugga är sådant han absolut inte gör när man är hemma.

Vi brukar gå åtminstone trettio-fyrtio minuter i skogen där han går lös och får springa som han vill och blir riktigt trött när vi kommer hem igen. Men innan brukar jag kasta en boll eller en leksak i rastgården precis bredvid skogen i ungefär en halvtimme så att han kan lyssna på inkallning lättare när han går lös.
Han är rottweiler, labrador, amstaff, schäfer och pitbull.

Ska förövrigt köpa en sådan där klövjeväska till honom så man kan lägga i lite tyngder medan man tar en promenad (:
Citera
2011-08-31, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limberj
Den där kärran verkar vara något att ha! (: Jag har testat med pulka och släde i vintras, men han var så rädd och jag hade inte mycket tid att träna då, så ska träna lite mer nu den här vintern.
Och även fast vi varit ute en hel dag (som nu, sen klockan halv tre idag till nyss då vi kom hem) så är han ändå pipig. Vi började med att springa trettio-fyrtio minuter, sen åkte vi tåg och jag försökte få honom att ligga stilla, sen har vi gått resten av dagen tills sju då vi tog tåget hem igen.
Ett annat problem jag upptäckt mer och mer: han är helt BESATT av att lukta på allt på pendeltågen!
Så jag tror inte att det hjälper att han är trött. Tror inte han har ont heller.. har kollat honom. Han är nog bara väldigt, väldigt otålig och vet inte när han ska sluta.

Ja, det är hur kul som helst med kickbike. Både för vår hund och för oss. Och det går FORT!

Knepigt med hunden och om det inte är smärta eller överskottsenergi så är mina idéer slut, tyvärr. Men träningen som någon annan tipsar om verkar ju som något värt att försöka.

Lycka till!
Citera
2011-08-31, 22:24
Medlem
grejigabosses avatar
Alltså det är ju inget fyspass din hund behöver utan lite hjärngympa.
Min hund blir sjukt gnällig när han inte gjort någonting på länge.
Sluta kasta saker om det är det enda ni brukar göra.
Tala om för hunden att den skall ligga kvar när den kastar sig upp i onödan.

Vill verkligen rekommendera dig att köra lite seriösare grejer.

Själv kör jag sjukt mycket specialsök, saksök, person och viltspår men också vanlig tävlingslydnad osv.
20 minuter effektiv träning ger så mycket mer än timmar promenerandes i skogen.
Sen bygger ni upp ett gemensamt språk, vilket är ovärderligt.

Exempel
http://www.youtube.com/watch?v=HzD5M02AbWk
Citera
2011-09-01, 13:45
Medlem
Limberjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grejigabosse
Alltså det är ju inget fyspass din hund behöver utan lite hjärngympa.
Min hund blir sjukt gnällig när han inte gjort någonting på länge.
Sluta kasta saker om det är det enda ni brukar göra.
Tala om för hunden att den skall ligga kvar när den kastar sig upp i onödan.

Vill verkligen rekommendera dig att köra lite seriösare grejer.

Själv kör jag sjukt mycket specialsök, saksök, person och viltspår men också vanlig tävlingslydnad osv.
20 minuter effektiv träning ger så mycket mer än timmar promenerandes i skogen.
Sen bygger ni upp ett gemensamt språk, vilket är ovärderligt.

Exempel
http://www.youtube.com/watch?v=HzD5M02AbWk

Tack så mycket för tipsen! (:
Sök har jag tränat mycket och han är alldeles jätteduktig på det. När en människa springer iväg i skogen och efter ungefär fem minuter släpper jag hunden så han får leta reda på människan igen. Och han hittar den på en gång!
När det är regnigt ute gömmer jag godisbitar i lägenheten, säger "sök" och visar med handen över ett område där nästa godis KAN finnas.
Men han blir inte trött av det heller, kanske en sån där aktiveringsleksak skulle vara något?
Jag har inte råd att gå tex agility med honom, som jag alltid har velat göra. Eller andra kurser. Men när jag väl är redo att utbilda mig till en sån där sökningspolis kommer jag träna honom också för att hitta försvunna människor lite överallt i landet

Jag förstår precis vad du menar med att hjärnan tröttar ut en hund mycket mer, men jag blandar alltid med först kondition, sen hjärngympa (träna lydnad mm), och ändå är han som han är :/
Citera
2011-11-22, 23:39
Medlem
Limberjs avatar
Nu var det länge sedan någon skrev här och jag kan meddela att han slutat upp med skakandet och gnällandet! Visste att jag använde fel taktik när jag tränade honom mycket, det enda jag behövde göra var att bara vänta ut det :P Han tröttnade nog tillslut, eller insåg att inget skulle hända när jag bara reste mig. Började resa mig oftare också så han skulle bli extra trött. Och när han hoppade upp sådär så ignorerade jag honom bara, satte stolen för "dörren" och gjorde mitt.

Han är ju fortfarande förjävlig med att vara otålig och kan inte sluta stirra på andra hundar! Utan måste gå och spänna sig som en fjant! :P
Har cyklat med honom 40 minuter i sträck och sista biten har jag nästan fått släpa honom men ändå när man stannar så lägger/sätter han sig inte utan stirrar runt som en vansinnig efter nästa grej att störa sig på. (Han har blivit extra vaktig nu eftersom hundarna i det här området skäller och morrar hela tiden och han har tyvärr börjat ta efter dem )

Men annars inga problem och tack för alla tipsen! (:
Peace out
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in