• 2
  • 3
2011-09-04, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SjooSandstrom
Och du är hundra på att du inte är ett roll som är här för att leka av sig lite?
Jo det är exakt vad jag är.... ett roll!
Citera
2011-09-04, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deaner
Men alltså, vänta lite? Har alla köpt att det är en riktigt Rembrandt bara så där? En suddig bild på en etsning som skulle kunnat vara gjord av vem som helst och helt plötsligt är det a-ok. Nej, en ordentlig bild tagen med en digitalkamera med hög MP, inte din jävla iphone med risig optik. Lägg gärna in en lapp med ditt nick på för trovärdigheten också, ingen som sagt det ens. Skärpning flashback!
Skulle aldrig äga en Iphone i dagsläget, men här kommer dom "efterlängtade" bilderna som är tagen med exakt samma kamera, nämligen mobäälän Sony Ericsson Satio.
Jag låter bli att rotera bilderna och ändra storlek denna gång då man ändå kan göra det på imageshack.

Framsida: http://imageshack.us/photo/my-images...110903542.jpg/

Baksida: http://imageshack.us/content_round.p...upload&newlp=1

Genomlysning av baksida (röd stämpel?): http://imageshack.us/photo/my-images...110903546.jpg/

Jag upptäckte något som jag inte tänkt på tidigare och det är den röda stämpeln, är det någon som vet vad det är och om det kan bekräfta äkthet/kopia?

Döm själv av bilderna, men jag själv tycker att pappret ser mycket gammalt ut.
Citera
2011-09-04, 19:18
Medlem
Cohibas avatar
Under 1800-talet producerades billiga tryck i mängder till de borgerliga hemmen. Det är nog dessvärre sannolikt din Rembrandts ursprung.

Denna sida angående originalplåtarna kanske du redan hittat, men där finns en del intressant:

http://rembrandt.parkwestgallery.com...s/history.html
Senast redigerad av Cohiba 2011-09-04 kl. 19:24.
Citera
2011-09-04, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Under 1800-talet producerades billiga tryck i mängder till de borgerliga hemmen. Det är nog dessvärre sannolikt din Rembrandts ursprung.

Denna sida angående originalplåtarna kanske du redan hittat, men där finns en del intressant:

Tack för länken, den hade jag missat.
Jo jag måste säga att man blir mycket mer tveksam nu när det verkar som att det faktiskt har funnits en del produktion av Rembrandt-etsningar på 1800-talet.

Jag har glömt att berätta att denna etsning tydligen iallafall ska ha sålts som en äkta Rembrandt-etsning till de ägarna som dog när de hade tavlan.
De ska ha betalat några tusen kronor och det var ju ändå rätt mycket på 70-talet.

Det hade varit intressant att veta innebörden av stämpeln jag såg på baksidan och om man kan hitta den på kopior / äkta etsningar.
Citera
2011-09-04, 20:00
Medlem
Citat:

De verkar ju inte vara helt värdelösa heller om de är kopior.
Här såldes en för 2900 dollar: http://www.skinnerinc.com/explore/sales/2517B/lots/177
Det är ju ändå lite pengar.
Citera
2011-09-04, 21:14
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dQJQb
Det hade varit intressant att veta innebörden av stämpeln jag såg på baksidan och om man kan hitta den på kopior / äkta etsningar.

Jamen, så ring Bukowskis då. Om den där stämpeln har nån mer betydelse än pappersbrukets signum, så lär de ju veta det ögonastört.

Allt du behöver göra är ju att förklara, att du har en Rembrandtetsning såld för några tusenlappar på 70-talet, som du eventuellt är villig att sälja, så kommer de ju garanterat att vilja prata med dig.

Vet du var trycket inköptes? Det kan ju ge en avgörande hint, om det var på loppis i Hamburg eller hos en renommerad konsthandlare.
Citera
2011-09-04, 22:20
Medlem
Citat:
Jamen, så ring Bukowskis då. Om den där stämpeln har nån mer betydelse än pappersbrukets signum, så lär de ju veta det ögonastört.

Allt du behöver göra är ju att förklara, att du har en Rembrandtetsning såld för några tusenlappar på 70-talet, som du eventuellt är villig att sälja, så kommer de ju garanterat att vilja prata med dig.

Vet du var trycket inköptes? Det kan ju ge en avgörande hint, om det var på loppis i Hamburg eller hos en renommerad konsthandlare.
Jag bor i Sundsvall, och allra bäst hade ju varit om de kunde inspektera den i verkligheten.
Men jag ska leta reda på någon mail till Bukowskis och skicka bilder sedan se om de kan komma med någon ny information.
Citera
2011-09-05, 18:19
Medlem
anachronismoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dQJQb
Jag är fullt medveten om att det gjorts väldigt mycket etsningar av Rembrandt, och en äkta Rembrandt-etsnig kan ju inte vara gjord något annat århundrade än 1600-talet

En äkta Rembrandt-etsning kan vara gjord idag. Det är därför det inte går att tala om "äkta" eller "kopior" vad gäller tryck som etsningar, kopparstick etc. Det enda som behöver ha tillverkats på 1600-talet av Rembrandt är plåten för att det skall vara en "äkta" Rembrandt.

Plåten blir sedan sämre och sämre för varje exemplar som trycks. Men om det finns en marknad finns det också en möjlighet att bearbeta plåtens slitning. Man gör helt enkelt "om" plåten efter Rembrandts orginal; antingen en ny plåt (kopia) eller orginalplåten ("äkta"). Men helt äkta är den ändå inte eftersom någon har efterbearbetat slitningarna för att den skall kunna återanvändas. Därför talar man om etsningar, kopparstick etc istället om tryckning.

Citat:
Just den etsning jag har ska det finnas 125 - 225 äkta av och den är gjord 1641.
Jag kan ju som sagt spåra etsningen åtminstone 40 år bak i tiden.
Men då finns det ju 330 år som den kan ha gjorts som en kopia.

Det du talar om här är den första tryckningen. Man kan mycket väl använda samma plåt, bearbetad, 330 år senare och trycka en "äkta". Men det är bara de tidiga tryckningarna som har värde eftersom de är av bättre kvalitet, eftersom de aldrig har slitits.

Jag säger inte att ditt exemplar är en sen tryckning, jag säger bara att den kan vara det -- och att sannolikheten pekar åt det hållet.

Citat:
Sedan måste jag säga att det var oerhört onödigt att slänga Rembrandt-etsningarna då det minst kommer upp i pengar i tiotusentals klassen.

De var 1800-tals tryck, vilka endast har kuriosavärde.

Citat:
Man kan ju göra en exakt likadan idag bara man får tag på papper från 1600-talet då det är det enda sättet att kolla äktheten.

Tyvärr (eller snarare tack och lov) kan man inte det, eftersom orginalplåtarna numera är så pass ombearbetade att knappt någonting återstår av Rembrandts hand. Det handlar om ett typiskt exempel av Theseusskeppet. Vad är ett orginal om det mesta har bytts ut.
Citera
2011-09-06, 06:19
Medlem
Hypokondrias avatar
Ett litet tips från en som säljer en hel del "junk" på Bukowskis & Sthlms Auktionsverk kvalitetsauktioner,
droppa ett mail till bägge två samtidigt med samma bilder, se till att skicka dem direkt till de som värderar konst inför de klassiska kvalitetsauktionerna annars kan du få helt fel svar om det bara är ngn random vid inlämningen som först ser bilderna av ditt objekt Tyvärr ser den för mig ut som ett sent eftertryck, från säg omkring 17-1800. Lycka till !
Citera
2011-09-11, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anachronismos
En äkta Rembrandt-etsning kan vara gjord idag. Det är därför det inte går att tala om "äkta" eller "kopior" vad gäller tryck som etsningar, kopparstick etc. Det enda som behöver ha tillverkats på 1600-talet av Rembrandt är plåten för att det skall vara en "äkta" Rembrandt.

Plåten blir sedan sämre och sämre för varje exemplar som trycks. Men om det finns en marknad finns det också en möjlighet att bearbeta plåtens slitning. Man gör helt enkelt "om" plåten efter Rembrandts orginal; antingen en ny plåt (kopia) eller orginalplåten ("äkta"). Men helt äkta är den ändå inte eftersom någon har efterbearbetat slitningarna för att den skall kunna återanvändas. Därför talar man om etsningar, kopparstick etc istället om tryckning.

Det du talar om här är den första tryckningen. Man kan mycket väl använda samma plåt, bearbetad, 330 år senare och trycka en "äkta". Men det är bara de tidiga tryckningarna som har värde eftersom de är av bättre kvalitet, eftersom de aldrig har slitits.

Jag säger inte att ditt exemplar är en sen tryckning, jag säger bara att den kan vara det -- och att sannolikheten pekar åt det hållet.

De var 1800-tals tryck, vilka endast har kuriosavärde.

Tyvärr (eller snarare tack och lov) kan man inte det, eftersom orginalplåtarna numera är så pass ombearbetade att knappt någonting återstår av Rembrandts hand. Det handlar om ett typiskt exempel av Theseusskeppet. Vad är ett orginal om det mesta har bytts ut.
Jag får tacka så mycket det där var informerande om hur det ligger till med Rembrandts etsningar, fast jag har faktiskt sett senare tryckta exemplar som sålts för 15 000 - 20 000 kr, så de ska väl inte bara ha kuriosavärde?
Citera
2011-09-11, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Ett litet tips från en som säljer en hel del "junk" på Bukowskis & Sthlms Auktionsverk kvalitetsauktioner,
droppa ett mail till bägge två samtidigt med samma bilder, se till att skicka dem direkt till de som värderar konst inför de klassiska kvalitetsauktionerna annars kan du få helt fel svar om det bara är ngn random vid inlämningen som först ser bilderna av ditt objekt Tyvärr ser den för mig ut som ett sent eftertryck, från säg omkring 17-1800. Lycka till !
Jag skickade ett mail till denne herre: http://www.bukowskis.com/departments/prints?locale=sv , Anders Welander.
Nu befinner jag mig i Dublin, och jag skickade mailet med bilder på etsningen och förklarade lite kring föremålet.
Nu har det snart gått en vecka, men jag har fortfarande inte fått något svar, brukar det dröja så länge? Eller bör jag fråga någon annan?

Ursäkta stavfel och annat, men jag är oerhört trött nu.
Citera
2011-09-17, 12:49
Medlem
Enligt Artprice.
http://imageshack.us/photo/my-images...0917kl124.png/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto