Citat:
Ursprungligen postat av dQJQb
Jag är fullt medveten om att det gjorts väldigt mycket etsningar av Rembrandt, och en äkta Rembrandt-etsnig kan ju inte vara gjord något annat århundrade än 1600-talet
En äkta Rembrandt-etsning kan vara gjord idag. Det är därför det inte går att tala om "äkta" eller "kopior" vad gäller tryck som etsningar, kopparstick etc. Det enda som behöver ha tillverkats på 1600-talet av Rembrandt är plåten för att det skall vara en "äkta" Rembrandt.
Plåten blir sedan sämre och sämre för varje exemplar som trycks. Men om det finns en marknad finns det också en möjlighet att bearbeta plåtens slitning. Man gör helt enkelt "om" plåten efter Rembrandts orginal; antingen en ny plåt (kopia) eller orginalplåten ("äkta"). Men helt äkta är den ändå inte eftersom någon har efterbearbetat slitningarna för att den skall kunna återanvändas. Därför talar man om etsningar, kopparstick etc istället om tryckning.
Citat:
Just den etsning jag har ska det finnas 125 - 225 äkta av och den är gjord 1641.
Jag kan ju som sagt spåra etsningen åtminstone 40 år bak i tiden.
Men då finns det ju 330 år som den kan ha gjorts som en kopia.
Det du talar om här är den
första tryckningen. Man kan mycket väl använda samma plåt, bearbetad, 330 år senare och trycka en "äkta". Men det är bara de tidiga tryckningarna som har värde eftersom de är av bättre kvalitet, eftersom de aldrig har slitits.
Jag säger inte att ditt exemplar
är en sen tryckning, jag säger bara att den
kan vara det -- och att
sannolikheten pekar åt det hållet.
Citat:
Sedan måste jag säga att det var oerhört onödigt att slänga Rembrandt-etsningarna då det minst kommer upp i pengar i tiotusentals klassen.
De var 1800-tals tryck, vilka endast har kuriosavärde.
Citat:
Man kan ju göra en exakt likadan idag bara man får tag på papper från 1600-talet då det är det enda sättet att kolla äktheten.
Tyvärr (eller snarare tack och lov) kan man inte det, eftersom orginalplåtarna numera är så pass ombearbetade att knappt någonting återstår av Rembrandts hand. Det handlar om ett typiskt exempel av
Theseusskeppet. Vad är ett orginal om det mesta har bytts ut.