2011-09-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iluzja
Men på vilket sätt får kristna lida i Sverige? Eller hur förklarar du ditt engagemang för att argumentera bort kristendomen som galenskap..?
Ja, hur får kristna lida i Sverige? Inte mer än andra.

Citat:
Handlar det inte om egen motvilja eller egen besvikelse över en enligt dig utebliven Gud, snarare än att "hjälpa" andra att se sin sinnessvaghet.?
Det där har man ju aldrig hört förut. Nej, varför skulle jag vara besviken för att jag inte är hjärntvättad?

Citat:
Om du vore trovärdig skulle du iaf stödja eller arbeta i orginatisationen FRI, Föreningen Rädda Individen, för att hjälpa folk som hamnat helt snett i sekter.
Varför? Måste man vara med i organisationer? Är alla antirasister med i antirasistiska organisationer?

Citat:
Du skriver i början att "det är inte mitt land och således inte mitt problem".
På vilket sätt är kristendomen ett problem för dig här..?
Det är ett problem om folk börjar vilja leva efter sin religion. Därför är det viktigt att argumentera mot religiösa i förebyggande syfte.
Citera
2011-09-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qawser
Ja, hur får kristna lida i Sverige? Inte mer än andra.

Det där har man ju aldrig hört förut. Nej, varför skulle jag vara besviken för att jag inte är hjärntvättad?

Varför? Måste man vara med i organisationer? Är alla antirasister med i antirasistiska organisationer?

Det är ett problem om folk börjar vilja leva efter sin religion. Därför är det viktigt att argumentera mot religiösa i förebyggande syfte.
På vilket sätt får du lida för att kristna lever ut sin tro?
Citera
2011-09-09, 19:25
Medlem
Citat:
Du skrev: "Kristna är på intet sätt ett hot mot ateister. "
Jag är inte så säker på det. Utan att vara ironisk tror jag helt uppriktigt att något ligger bakom detta hat, och en av de sakerna är rädsla. Den andra är provokation. Och de går in i varandra.
Rädslan kan också höra ihop med att samvetet träffas, och då slår man aggressivt ifrån med allt man har.
Provokationen kan bestå i att ateisten själv hyser en längtan efter något större, någon mening i allt detta. Särskilt när världen ser ut som den gör. Om han/hon själv inte tror eller kan hitta en acceptabel gud, så ska banne mig ingen annan göra det heller! Ungefär så.

Varför i alla dagar skulle ateister bemöda sig om att lägga så mycket tid på kristna sajter (andra), skriva i trådar som rör Gud (som här), om absolut bara likgiltighet finns från deras sida och alla som tror på Gud är sinnesförslöade hjärntvättade offer som inte kan tänka själva?

Det logiska är (och de verkar älska att ref allt till logik), att något ligger bakom och jag tror att jag har träffat ganska hyfsat rätt på åtminstone några punkter.

Även om någon blixtsnabbt kommer försöka ta mig ur min villfarelse, förstås

Det är precis det här som skapar aggressivitet. Att troende inte möter argument utan istället påstår att ateister är rädda och känner att de saknar något. Förstå att alla inte är som du. Alla behöver inte fly in i sagor när livet blir hårt.

Sen kan du ju fråga dig det motsatta. Varför lägger troende ner så mycket tid på att göra videor med ett otroligt förakt mot de som inte tror som de själva. Varför de bemödar sig med att göra långa avhandlingar mot ateism och vetenskap.
Är dom avundsjuka för att vissa människor är starkare och kan klara sig utan att söka skydd hos himmelspappan.
Citera
2011-09-09, 19:47
Medlem
Citat:
På vilket sätt får du lida för att kristna lever ut sin tro?

Ja, hur skulle det vara negativt att homosexuella, de som har sex utanför äktenskapet, de som inte tror på gud, blir förföljda av kristna fundamentalister?
Hur skulle det vara negativt att vetenskap ,när den inte är till eran fördel, fördöms och förhindras?
Hur skulle det vara negativt att mänskliga rättigheter åsidosätts till fördel för religiös doktrin?

Osv.

Det är bara att kolla hur de mest kristna länderna i världen ser ut, för att förstå att det inte är ett eftersträvansvärt samhälle.
Citera
2011-09-09, 19:57
Medlem
Citat:
Det är precis det här som skapar aggressivitet. Att troende inte möter argument utan istället påstår att ateister är rädda och känner att de saknar något. Förstå att alla inte är som du. Alla behöver inte fly in i sagor när livet blir hårt.

Sen kan du ju fråga dig det motsatta. Varför lägger troende ner så mycket tid på att göra videor med ett otroligt förakt mot de som inte tror som de själva. Varför de bemödar sig med att göra långa avhandlingar mot ateism och vetenskap.
Är dom avundsjuka för att vissa människor är starkare och kan klara sig utan att söka skydd hos himmelspappan.
Den sista frågan är enklast. De som engagerar sig helhjärtat med ett gott uppsåt, gör det för att de uppriktigt tror att alla själar är värda att räddas.

Det första du skrev..tja....vad ger ni för alternativ då? Många ateister är ju inte alls trygga i sig själva och var de står, utan måste hela tiden trycka ner kristna, skända och häckla och vara allmänt otrevliga och kasta i ansiktet att man tror på ett ont fanskap till Gud. Eller en sagotomte. vad skrev du själv nyss? " Förstå att alla inte är som du. Alla behöver inte fly in i sagor när livet blir hårt."
Kräver du respekt fast du inte visar den själv..?

Det är ingen god debatteknik, ingen debatteknik öht.
Att fundera och analysera och försöka ta reda på hur människan funkar, är en del av mig.
Sedan att det inte alltid faller i god jord, det kan jag leva med.
Citera
2011-09-09, 20:00
Medlem
Citat:
Ja, hur skulle det vara negativt att homosexuella, de som har sex utanför äktenskapet, de som inte tror på gud, blir förföljda av kristna fundamentalister?
Hur skulle det vara negativt att vetenskap ,när den inte är till eran fördel, fördöms och förhindras?
Hur skulle det vara negativt att mänskliga rättigheter åsidosätts till fördel för religiös doktrin?

Osv.

Det är bara att kolla hur de mest kristna länderna i världen ser ut, för att förstå att det inte är ett eftersträvansvärt samhälle.
Men nu talar vi om Sverige. Ge konkreta exempel där sådana som har sex innan äktenskapet, utövar h-s eller inte tror på Gud, blir förföljda av kristna fundamentalister.
Citera
2011-09-09, 20:01
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Den sista frågan är enklast. De som engagerar sig helhjärtat med ett gott uppsåt, gör det för att de uppriktigt tror att alla själar är värda att räddas.

Det första du skrev..tja....vad ger ni för alternativ då? Många ateister är ju inte alls trygga i sig själva och var de står, utan måste hela tiden trycka ner kristna, skända och häckla och vara allmänt otrevliga och kasta i ansiktet att man tror på ett ont fanskap till Gud. Eller en sagotomte. vad skrev du själv nyss? " Förstå att alla inte är som du. Alla behöver inte fly in i sagor när livet blir hårt."

Att fundera och analysera och försöka ta reda på hur människan funkar, är en del av mig.
Du pratar om alla olika synsätt här medan andra pratar om konsekverna av dessa. Att säga att ateister inte är tryggga är nog ren missuppfatting av ordet i sig själv. Sen trycker inte ateister ner kristna, utan mer ifrågasätter kristendomen. Detta är inte samma sak och verkar som många inte förstår detta.

Tycker även vissa ateister här ska tänka på detta. Håller med totallt i att många ateister verkar använda exempel från andra länder vi inte kan relatera till och är såklart bättre att gå efter religion i sverige än andra länder.
Senast redigerad av doublelift 2011-09-09 kl. 20:03.
Citera
2011-09-09, 20:10
Medlem
Citat:

Så dom gör en god gärning genom att förolämpa, skrämma (försöka),Och sådant?

Att vissa trycker ner är en respons på tidigare nämnda beteende hos religiösa att göra videor och texter där man förklarar (som du) att ateister är rädda, känner att de saknar gud och i sina hjärtan vet att det egentligen finns en gud. Bland mycket annat.

Sen handlar det också om att, som jag skrev tidigare, försöka göra troende medvetna om sin sinnessvaghet. Men också att, i förebyggande syfte, argumentera mot genom att tex påpeka det (för oss andra) uppenbara felaktiga och onda i den tron och guden ni viger era liv åt.

Sen förstod du inte alls att min text angående att fly in i en saga, var en medvetet förolämpande motattack mot ditt lika förolämpande påstående att ateister skulle vara rädda?
Citera
2011-09-09, 20:15
Medlem
Citat:
Men nu talar vi om Sverige. Ge konkreta exempel där sådana som har sex innan äktenskapet, utövar h-s eller inte tror på Gud, blir förföljda av kristna fundamentalister.

Detta är ett vanligt problem när man argumenterar mot troende. Man förklarar sig gång på gång men efter att tag så glömmer ni (eller lyssnade ni kanske aldrig) och läser delar av ens argument ur sin kontext.

Jag skrev aldrig att sådant pågår i Sverige. Jag skrev att det är viktigt att bemöta argument i förebyggande syfte så att sådana idéer aldrig får fäste i Sverige. Så att Sverige aldrig blir som kristna länder.
Citera
2011-09-09, 20:19
Medlem
Citat:

Att vissa trycker ner är en respons på tidigare nämnda beteende hos religiösa att göra videor och texter där man förklarar (som du) att ateister är rädda, känner att de saknar gud och i sina hjärtan vet att det egentligen finns en gud. Bland mycket annat.

Sen handlar det också om att, som jag skrev tidigare, försöka göra troende medvetna om sin sinnessvaghet. Men också att, i förebyggande syfte, argumentera mot genom att tex påpeka det (för oss andra) uppenbara felaktiga och onda i den tron och guden ni viger era liv åt.

Sen förstod du inte alls att min text angående att fly in i en saga, var en medvetet förolämpande motattack mot ditt lika förolämpande påstående att ateister skulle vara rädda?
Gå till dig själv. När du skriver i t ex denna tråd, menar du då att det inte finns några inlägg av dig där du ger din uppfattning om hur kristna fungerar? Vad de tror på? Menar du att du endast och enbart angriper kristendomen som sådan..?

Om det är så, så är du beundransvärd. Om inte, så gör ju du samma sak som jag.
Själv vet jag att det finns ateister som inte går att rubba med vare sig slägga eller blåslampa.
Men de som är trygga i det skiter fullständigt i att det finns kristna som tror på Gud.
OM de däremot gång efter annan känner ett behov av att racka ner, idiotförklara, sinnesslöförklara de som tror, då börar iaf jag undra om något annat ligger bakom.
Det är väl inte så konstigt?

Sedan ska jag försöka undvika att placera dig i ett fack om du gör detsamma med mig, ok?
Citera
2011-09-09, 20:21
Medlem
Citat:
Detta är ett vanligt problem när man argumenterar mot troende. Man förklarar sig gång på gång men efter att tag så glömmer ni (eller lyssnade ni kanske aldrig) och läser delar av ens argument ur sin kontext.

Jag skrev aldrig att sådant pågår i Sverige. Jag skrev att det är viktigt att bemöta argument i förebyggande syfte så att sådana idéer aldrig får fäste i Sverige. Så att Sverige aldrig blir som kristna länder.
Du skrev att när det gäller andra länder är det inte ditt problem. Ditt problem blir det först när kristna ska leva ut sin tro här.

Ang det första du skrev, varför argumentera med troende alls om du upplever att det blir en fundamentalistisk häxjakt?:P
Senast redigerad av iluzja 2011-09-09 kl. 20:26.
Citera
2011-09-09, 20:21
Medlem
doublelifts avatar
Citat:

Kan inte låta bli att hoppa in med att vända på det att anklaga honom för förolämpande påstående är väl konstigt när du mer specifikt började med detta. Anse mer att religion är galenskap eller innehåller detta, istället för direkt prata om att han tro är galenskap och att han är hjärntvättat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in