2011-09-09, 15:13
Medlem
Chaseds avatar
Vad motiverar kyrkan till att sprida lögner, aga ihjäl sina barn och våldta sina troende?

Det finns ingen större ondska än kristendomen och islam. Därför så är jag aggressiv.
Citera
2011-09-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chased
Vad motiverar kyrkan till att sprida lögner, aga ihjäl sina barn och våldta sina troende?

Det finns ingen större ondska än kristendomen och islam. Därför så är jag aggressiv.
Jag har inte mycket till övers för hur de största kyrkorna sköter sitt andliga ansvar, och inte mycket till övers för folk som använder Gud och Bibel för att rättfärdiga skändliga dåd, så där är jag lika aggressiv som du.

Att lära känna Gud handlar tyvärr till stor del om att först skala av en jäkla massa lager av människobud, människoregler och annat som inte hör hemma i det kristna budskapet.
Citera
2011-09-09, 15:39
Medlem
crying.freemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iluzja
Det var ett grymt bra och intressant inlägg!!

Dig rekommenderar jag en speciell blogg, http://kopparorm.blogspot.com/. Där kan du ställa vilka frågor du vill, plus läsa om min bakgrund i en helt annan väldigt antikristlig religion.
Dessutom försöker vi där kämpa för att få bort alla dessa religiösa stämplar som skrämmer bort folk och inte har ett skit med Gud att göra.
Du är varmt välkommen dit, vare sig du blir arg, nyfiken, berörd eller oberörd.
Ni andra är välkomna också.

Och nej, jag är inte här för att göra reklam. detta var första och sista gången.

Tack för dina fina ord.

Jag gick i nyfiken anda in på din blogg (det luktade oavsett din avsikt som reklam). Blev en gnutta förvånad då jag märkte att bloggens ändamål var att främja och diskutera religion, vilket inte har något att göra med mitt inlägg eller min förestats.

Jag tror att ni är goda medmänniskor vars syfte också går ut på att beröra och hjälpa. Men att få bort dessa religösa stämplar i vår moderna värld är minst sagt en prövning oavsett om man använder moderna redskap. Jag är rädd för att ovanstående stämpling i mångas ögon kvarstår, och sannolikheten att konvertera den unga moderna människan är lika stor som att jag skulle diskutera mina åsikter om kristendom i ett religöst forum vars mål är att hjälpa.

Det gläder mig att du har hittat vad du söker, men min eftersträvan har aldrig något slut, vilket tillfredställer mig och samexisterar väl med min ateistiska bild av livet.
Citera
2011-09-09, 15:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Spenderar ni härinne lika mycket energi, tid och aggressivitet när det gäller att bevisa att tomten inte finns, eller troll, eller Snövit också..?

Eftersom "vi" är en reaktion på ett ofalsifierbart människokonstruerat påstående (gud) och ingen på allvar gjort påståendet om ovanstående karaktärer så finns inget behov för antitomteister, antitrollister eller antisnövitister.
Citera
2011-09-09, 15:44
Medlem
wootens avatar
Citat:
Spenderar ni härinne lika mycket energi, tid och aggressivitet när det gäller att bevisa att tomten inte finns, eller troll, eller Snövit också..?
Skön självinsikt där. Men ja. Om folk försökte rationalisera dessa på allvar tror jag atomteister skulle finna dem intressanta... men något blåsta... utmärkt analogi...
Citera
2011-09-09, 15:56
Medlem
Citat:

Tron på tomten, troll och snövit påverkar inte något samhälle i hela världen.
Lagar skapas inte för att tillfredsställa någon av dessa.
Personer och vetenskap förtrycks inte.
Mänskliga rättigheter ställ inte åt sidan.
De som tror på dessa får en välförtjänt stämpel som galna.
Folk dödas inte.
Citera
2011-09-09, 15:59
Medlem
crying.freemans avatar
Citat:
Tack för ett ärligt inlägg. Från början när vi startade den, skrev vi lite annrolunda, mer baserat på personliga erfarenheter i syfte att nåvår huvudmålgrupp.
Sedan kom andra teologiska debattörer in och börade diskutera, och plötsligt kändes det som att vi förlorade vårt fokus. Ska se vad vi kan göra åt detta.

Det var bra att du skrev det, faktiskt väldigt bra.

Allt gott önskar jag dig

Mvh iluzja

Tack, glad att jag var till någon nytta, antar jag.

Vill passa på att ge dig lite creeds för att du står upp för din livsyn på ett forum som flashback, det är en prövning för en gedigen kristen. Dessa kontraster bidrar dessutom till en mer intressant diskussion (då jag precis läste några sidor bakåt).

Lycka till i livet!
Citera
2011-09-09, 16:06
Medlem
Acedogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LavenderSky
Jag har märkt att det finns en ganska stor grupp av mycket aggressiva ateister på FB.

Det är klart från tonen i deras kommentarer, och den tid spenderar här, att de verkligen avskyr religion, särskilt kristendomen och möjligen även islam. De föraktar dem som tror på kristendomen och gör allt för att försöka få troende att ändra sin världsbild.

En del spenderar timtal på att gräva fram fakta eller helt enkelt skriva långa inläegg för ateismen. Vissa skriver korta hånfulla inlägg eller aggressiva typer av kommentarer.

Jag kan inte för mitt liv förstå varför dessa personer upplever en kristen tro som något så negativt, och varför de försöker så hårt att trycka ut ateismen.

Ateismen är ju inte en religion, så varför evangelisera den?
Kristna är på intet sätt ett hot mot ateister.

Varifrån kommer detta starka hat, som är särskilt påtagligt i Sverige?
Jag har inte varit i Sverige och vet inte vad som pågått.
  • Har det varit mycket i media mot kristna eller religion i allmänhet?
  • Lärs anti-religion ut i skolan?
  • Har hela befolkningen förläst sig på Dawkins?
  • Är det någon kändis som anses cool och späder på det här?
  • Är det djävulen som driver det?
  • Har det hänt någonting i Sverige som kan skyllas på kristna och därmed skapar en avsky?

Det har nog att göra med att de blir tokiga av att vissa menar att de "vet" att Gud finns trots att inga bevis finns. De flesta troende är troende eftersom de är uppväxta i religiösa hem. Det blir som ett arv snarare än ett medvetet val där man har kikat på trovärdigheten. Det finns otroligt många religioner och ändå hävdar många att deras egen tro är den enda rätta. Det är lite som när barn med bestämdhet hävdar att tomten finns, och håller fast vid det även i vuxen ålder.
Citera
2011-09-09, 16:07
Medlem
Citat:
Så hur kämpar du för att hjälpa dessa människor, som bor i de länder där förtrycket är hårt, där människor förföljs och dödar och dödas i "Guds namn"..?
Vad gör du för att få dessa människor att inse att religionen är dålig för människan, en galenskap..?

Ingenting. Det är inte mitt land och således inte mitt problem. Men om det skulle hända i Sverige så skulle det bli mitt problem. Därför är det viktigt att försöka få troende att se sin egna sinnessvaghet genom att argumentera mot dem.
Citera
2011-09-09, 16:10
Medlem
hgfdsas avatar
Citat:
Så hur kämpar du för att hjälpa dessa människor, som bor i de länder där förtrycket är hårt, där människor förföljs och dödar och dödas i "Guds namn"..?
Vad gör du för att få dessa människor att inse att religionen är dålig för människan, en galenskap..?
Allt där man ljuger för sig själv och alla andra om verkligheten är enorm dåligt i längden.

Exempel? Nazism > Terrorism med syfte att skydda religionen osv osv. Man ljuger upp något för sig själv som man inte kan ha en jävla aning om. Det är som att tro på Fittan Fittja. Vem är det? Det vet jag inte riktigt men den finns och den är större än alla. Ja, en bok har den skrivit också. Den ligger här i mitt rum.

Harry Potter 4 heter den.

Slutsats: Allt där man ljuger för sig själv är ett sätt att undehålla sig själv på dagarna för att ha ett syfte att gå upp på morgongen vare sig det gäller att Hata Judar eller att Knulla Jesus. Själv tycker jag Fotboll och Gaming är rätt kul.
Citera
2011-09-09, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qawser
Ingenting. Det är inte mitt land och således inte mitt problem. Men om det skulle hända i Sverige så skulle det bli mitt problem. Därför är det viktigt att försöka få troende att se sin egna sinnessvaghet genom att argumentera mot dem.
Men på vilket sätt får kristna lida i Sverige? Eller hur förklarar du ditt engagemang för att argumentera bort kristendomen som galenskap..? Handlar det inte om egen motvilja eller egen besvikelse över en enligt dig utebliven Gud, snarare än att "hjälpa" andra att se sin sinnessvaghet.?
Om du vore trovärdig skulle du iaf stödja eller arbeta i orginatisationen FRI, Föreningen Rädda Individen, för att hjälpa folk som hamnat helt snett i sekter.
Du skriver i början att "det är inte mitt land och således inte mitt problem".
På vilket sätt är kristendomen ett problem för dig här..?
Citera
2011-09-09, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LavenderSky
Jag har märkt att det finns en ganska stor grupp av mycket aggressiva ateister på FB.

Det är klart från tonen i deras kommentarer, och den tid spenderar här, att de verkligen avskyr religion, särskilt kristendomen och möjligen även islam. De föraktar dem som tror på kristendomen och gör allt för att försöka få troende att ändra sin världsbild.

En del spenderar timtal på att gräva fram fakta eller helt enkelt skriva långa inlägg för ateismen. Vissa skriver korta hånfulla inlägg eller aggressiva typer av kommentarer.

Jag kan inte för mitt liv förstå varför dessa personer upplever en kristen tro som något så negativt, och varför de försöker så hårt att trycka ut ateismen.

Ateismen är ju inte en religion, så varför evangelisera den?
Kristna är på intet sätt ett hot mot ateister.

Varifrån kommer detta starka hat, som är särskilt påtagligt i Sverige?
Jag har inte varit i Sverige och vet inte vad som pågått.
  • Har det varit mycket i media mot kristna eller religion i allmänhet?
  • Lärs anti-religion ut i skolan?
  • Har hela befolkningen förläst sig på Dawkins?
  • Är det någon kändis som anses cool och späder på det här?
  • Är det djävulen som driver det?
  • Har det hänt någonting i Sverige som kan skyllas på kristna och därmed skapar en avsky?
Du skrev: "Kristna är på intet sätt ett hot mot ateister. "
Jag är inte så säker på det. Utan att vara ironisk tror jag helt uppriktigt att något ligger bakom detta hat, och en av de sakerna är rädsla. Den andra är provokation. Och de går in i varandra.
Rädslan kan också höra ihop med att samvetet träffas, och då slår man aggressivt ifrån med allt man har.
Provokationen kan bestå i att ateisten själv hyser en längtan efter något större, någon mening i allt detta. Särskilt när världen ser ut som den gör. Om han/hon själv inte tror eller kan hitta en acceptabel gud, så ska banne mig ingen annan göra det heller! Ungefär så.

Varför i alla dagar skulle ateister bemöda sig om att lägga så mycket tid på kristna sajter (andra), skriva i trådar som rör Gud (som här), om absolut bara likgiltighet finns från deras sida och alla som tror på Gud är sinnesförslöade hjärntvättade offer som inte kan tänka själva?

Det logiska är (och de verkar älska att ref allt till logik), att något ligger bakom och jag tror att jag har träffat ganska hyfsat rätt på åtminstone några punkter.

Även om någon blixtsnabbt kommer försöka ta mig ur min villfarelse, förstås
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in