Citat:
Ursprungligen postat av LavenderSky
Jag har märkt att det finns en ganska stor grupp av mycket aggressiva ateister på FB.
Det är klart från tonen i deras kommentarer, och den tid spenderar här, att de verkligen avskyr religion, särskilt kristendomen och möjligen även islam. De föraktar dem som tror på kristendomen och gör allt för att försöka få troende att ändra sin världsbild.
En del spenderar timtal på att gräva fram fakta eller helt enkelt skriva långa inlägg för ateismen. Vissa skriver korta hånfulla inlägg eller aggressiva typer av kommentarer.
Jag kan inte för mitt liv förstå varför dessa personer upplever en kristen tro som något så negativt, och varför de försöker så hårt att trycka ut ateismen.
Ateismen är ju inte en religion, så varför evangelisera den?
Kristna är på intet sätt ett hot mot ateister.
Varifrån kommer detta starka hat, som är särskilt påtagligt i Sverige?
Jag har inte varit i Sverige och vet inte vad som pågått.
- Har det varit mycket i media mot kristna eller religion i allmänhet?
- Lärs anti-religion ut i skolan?
- Har hela befolkningen förläst sig på Dawkins?
- Är det någon kändis som anses cool och späder på det här?
- Är det djävulen som driver det?
- Har det hänt någonting i Sverige som kan skyllas på kristna och därmed skapar en avsky?
Du skrev: "Kristna är på intet sätt ett hot mot ateister. "
Jag är inte så säker på det. Utan att vara ironisk tror jag helt uppriktigt att något ligger bakom detta hat, och en av de sakerna är rädsla. Den andra är provokation. Och de går in i varandra.
Rädslan kan också höra ihop med att samvetet träffas, och då slår man aggressivt ifrån med allt man har.
Provokationen kan bestå i att ateisten själv hyser en längtan efter något större, någon mening i allt detta. Särskilt när världen ser ut som den gör. Om han/hon själv inte tror eller kan hitta en acceptabel gud, så ska banne mig ingen annan göra det heller! Ungefär så.
Varför i alla dagar skulle ateister bemöda sig om att lägga så mycket tid på kristna sajter (andra), skriva i trådar som rör Gud (som här), om absolut bara likgiltighet finns från deras sida och alla som tror på Gud är sinnesförslöade hjärntvättade offer som inte kan tänka själva?
Det logiska är (och de verkar älska att ref allt till logik), att något ligger bakom och jag tror att jag har träffat ganska hyfsat rätt på åtminstone några punkter.
Även om någon blixtsnabbt kommer försöka ta mig ur min villfarelse, förstås