2011-08-30, 19:42
Medlem
Vibliriblands avatar
När man smäller en ballong fylld med vanlig luft, imploderar den eller exploderar den?

En explosion är vad jag förstått en hastig expansion och en implosion är när något faller samman/kollapsar

Tackar.
Citera
2011-08-30, 19:48
Medlem
BengtZzs avatar
Om lufttrycket inne i ballongen är större än trycket utanför ballongen så exploderar den när den går sönder.

Fast syftar man på själva plastbiten som är ballongen så komprimeras den kraftigt. Jag skulle nog ändå kalla fenomenet en explosion hur man än ser det.
Citera
2011-08-30, 19:50
Medlem
feelingfines avatar
Jag har själv ingen aning, men denna video kanske kan vara till hjälp som diskussionsunderlag: http://www.youtube.com/watch?v=tvd6-143ZGE
Citera
2011-08-30, 20:25
Medlem
Där är övertryck i ballongen så den luften kommer ju expandera när plasten går sönder.
Citera
2011-08-30, 20:56
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkelmanen
Där är övertryck i ballongen så den luften kommer ju expandera när plasten går sönder.

Så himla stort övertryck är det ju ändå inte i ballongen. Luftens expansion lär vara försumbar i jämförelse med hur den trycks iväg av plastens komprimering. Det som orsakar det våldsamma beteendet är plastens potentiella energi, som vill dra ihop den, snarare än en tryckskillnad mellan luft utanför och luft innanför.

Själv skulle jag varken kalla det för explosion eller implosion... :S
Citera
2011-08-30, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Så himla stort övertryck är det ju ändå inte i ballongen. Luftens expansion lär vara försumbar i jämförelse med hur den trycks iväg av plastens komprimering. Det som orsakar det våldsamma beteendet är plastens potentiella energi, som vill dra ihop den, snarare än en tryckskillnad mellan luft utanför och luft innanför.

Själv skulle jag varken kalla det för explosion eller implosion... :S

Fast den potentiella energin i lufttrycket måste vara exakt lika stor som den potentiella energin i plastens töjning.
Citera
2011-08-30, 21:55
Medlem
Förresten så anser jag inte det självklart att sprängningen är särskilt våldsam. Visst hörs det en del och plasten krymper tillbaka hastigt, men särskilt våldsamt tror jag inte det är. Min uppfattning är att plasten krymper snabbare än luften expanderar, och jag tror även att sprickan i plasten fortplantar sig snabbare, så att expansionen av luften blir hyfsat jämn.

Trycket på den icke-sprickande delen (begynnande) kommer att vara större och plasten skjuts åt det hållet. På det viset kan man se det som en explosion. Fast vid en vanlig explosion (bomb) så finns där ju inget initialt tryck som släpps fritt - fast när man talar om implosioner så är det ofta vakuum med i bilden.. så det är väl inte helt konsistent. Gasflaskor exploderar dock med övertryck.
Senast redigerad av snorkelmanen 2011-08-30 kl. 21:59.
Citera
2011-08-31, 13:47
Medlem
FruGondols avatar
Det hörs en tämligen rejäl smäll när ballongen brister,
likaså när man blåser upp och "pangar" en papperspåse.
Vad är det som åstadkommer denna (ibland förvånansvärt)
skarpa smäll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in