Citat:
Ursprungligen postat av
Lightnight
Av ren nyfikenhet; varför har du inte läst "Det"? Eller har du helt enkelt bara inte kommit dit än?
Personligen har jag inte läst så himla mycket av Stephen King än:
Det
Carrie
Död zon
Den flyende mannen
Novellsamlingen Majsens barn
Sedan håller jag just nu på med Maratonmarschen.
Jag vet inte riktigt varför jag inte har läst Det ännu. Jag antar att jag inte riktigt har hunnit dit ännu. Fast den största anledningen är nog att "alla" säger att det är en bok som man bara måste läsa, så jag har nog haft någon form av motvilja och velat vänta lite med att läsa Det. Men det beror nog mest på att böcker som alla hyllar väntar jag nog gärna med ett tag, för jag tror att jag ska bli besviken.
Det är tänkt att jag ska försöka läsa samtliga böcker. Vissa böcker är dock väldigt svåra att få tag på, då böckerna till exempelvis kan ha utgått ur tryck. Att jag lyckades få tag på 'Raseri' var bara ren tur. Jag har kollat om vissa bibliotek kan försöka få tag på vissa böcker eftersom man kan lämna inköpsförslag, men av olika skäl kan inte ens de få in vissa böcker. Sen är jag lite skeptisk till att köpa Kings böcker om jag inte har läst böckerna. Har nämligen köpt en del av hans böcker för att sedan läsa dem och ge bort dem. Av olika anledningar så har jag inte velat behålla dem när jag har läst dem. En annan anledning är att jag har köpt på mig alldeles för många böcker och kan inte behålla alla.
Sedan finns det perioder då jag har läst väldigt mycket av King och sedan känt att jag har behövt en paus. Det var bland annat därför som jag aldrig läste klart Talismanen, Christine och 11/22/63. Det är dock tänkt att jag ska läsa dessa böcker samt Svarta huset + Det någongång. Dessa böcker är någorlunda lätta att få tag på.
Sedan skulle jag hemskt gärna vilja läsa novellsamlingen Different Seasons (brukar finnas i två delar med svensk text och heter då Sommardåd/Vinterverk). Ja, jag erkänner att Rita Hayworth and Shawshank Redemption samt The body är de noveller som lockar mest, då jag har sett filmerna men inte läst novellerna. Men det verkar vara svårt eller omöjligt att få tag på novellsamlingen komplett på både svenska och engelska.
I vilket fall som helst så är det Christine, Det, Different seasons samt Stark som lockar mest. Ska man läsa Stark så får man köpa den, och det verkar som om jag får göra det trots min ovilja. Just nu är jag dock inne i en period där jag behöver ta en paus från Kings böcker, då jag har läst ganska många det senaste halvåret. Så håller på att läsa böcker av andra författare istället. Men lär väl börja läsa Stephen Kings böcker snart igen.