2013-10-11, 23:31
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag har påbörjat en del böcker som jag av olika anledningar inte har läst klart. Kanske gör det i framtiden. Men följande böcker har jag läst klart, och en del av dem har jag läst flera gånger:

- Benrangel
- Carrie
- Cujo
- Den gröna milen
- Desperation
- Dimman
- Dolores Claiborne
- Drakens ögon
- Drömfångare
- Duma Key
- Död zon
- Eldfödd
- Flickan som älskade Tom Gordon
- Hjärtan i Atlantis
- Jurtjyrkogården
- Knackarna
- Köplust
- Lida
- Liseys berättelse
- Om en Buick 8
- Pestens tid (den korta versionen)
- Rasande Rose
- Signal
- Staden som försvann
- Sömnlös
- Varsel
- Väktarna
- Under kupolen

Novellsamlingar:
- Allt kan hända (14 mörka berättelser)
- Efter solnedgången
- Jerusalems Lott och andra berättelser (första delen av ”Dödsbädden”)
- Mardrömmar
- Nattmaror och drömlandskap
- Nattsvart, Stjärnlöst

Under namnet Richard Bachman:
- Blaze
- Den flyende mannen
- Förbannelse
- Maratonmarschen
- Raseri
- Väktarna

Av ren nyfikenhet; varför har du inte läst "Det"? Eller har du helt enkelt bara inte kommit dit än?

Personligen har jag inte läst så himla mycket av Stephen King än:

Det
Carrie
Död zon
Den flyende mannen
Novellsamlingen Majsens barn

Sedan håller jag just nu på med Maratonmarschen.
Citera
2013-10-12, 00:53
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Av ren nyfikenhet; varför har du inte läst "Det"? Eller har du helt enkelt bara inte kommit dit än?

Personligen har jag inte läst så himla mycket av Stephen King än:

Det
Carrie
Död zon
Den flyende mannen
Novellsamlingen Majsens barn

Sedan håller jag just nu på med Maratonmarschen.

Jag vet inte riktigt varför jag inte har läst Det ännu. Jag antar att jag inte riktigt har hunnit dit ännu. Fast den största anledningen är nog att "alla" säger att det är en bok som man bara måste läsa, så jag har nog haft någon form av motvilja och velat vänta lite med att läsa Det. Men det beror nog mest på att böcker som alla hyllar väntar jag nog gärna med ett tag, för jag tror att jag ska bli besviken.

Det är tänkt att jag ska försöka läsa samtliga böcker. Vissa böcker är dock väldigt svåra att få tag på, då böckerna till exempelvis kan ha utgått ur tryck. Att jag lyckades få tag på 'Raseri' var bara ren tur. Jag har kollat om vissa bibliotek kan försöka få tag på vissa böcker eftersom man kan lämna inköpsförslag, men av olika skäl kan inte ens de få in vissa böcker. Sen är jag lite skeptisk till att köpa Kings böcker om jag inte har läst böckerna. Har nämligen köpt en del av hans böcker för att sedan läsa dem och ge bort dem. Av olika anledningar så har jag inte velat behålla dem när jag har läst dem. En annan anledning är att jag har köpt på mig alldeles för många böcker och kan inte behålla alla.

Sedan finns det perioder då jag har läst väldigt mycket av King och sedan känt att jag har behövt en paus. Det var bland annat därför som jag aldrig läste klart Talismanen, Christine och 11/22/63. Det är dock tänkt att jag ska läsa dessa böcker samt Svarta huset + Det någongång. Dessa böcker är någorlunda lätta att få tag på.

Sedan skulle jag hemskt gärna vilja läsa novellsamlingen Different Seasons (brukar finnas i två delar med svensk text och heter då Sommardåd/Vinterverk). Ja, jag erkänner att Rita Hayworth and Shawshank Redemption samt The body är de noveller som lockar mest, då jag har sett filmerna men inte läst novellerna. Men det verkar vara svårt eller omöjligt att få tag på novellsamlingen komplett på både svenska och engelska.

I vilket fall som helst så är det Christine, Det, Different seasons samt Stark som lockar mest. Ska man läsa Stark så får man köpa den, och det verkar som om jag får göra det trots min ovilja. Just nu är jag dock inne i en period där jag behöver ta en paus från Kings böcker, då jag har läst ganska många det senaste halvåret. Så håller på att läsa böcker av andra författare istället. Men lär väl börja läsa Stephen Kings böcker snart igen.
Citera
2013-10-12, 23:24
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
King har så många bra böcker att det är svårt att välja bara en enda bok. Så mina favoriter just nu är:

- Benrangel
- Blaze (under pseudonymen Richard Bachman)
- Död zon
- Köplust
- Lida
- Nattsvart, stjärnlöst
- Varsel

Sedan hade jag väldigt svårt för vissa böcker och andra böcker avskyr jag. Det handlar framförallt om:

- Desperation
- Flickan som älskade Tom Gordon
- Liseys berättelse
- Rasande Rose
- Staden som försvann
- Sömnlös
- Väktarna

När det gäller böcker som jag hittills inte har nämnt så beror det på olika saker. Novellsamlingarna är till exempel av varierande kvalitet. Det är bara i Nattsvart, Stjärnlöst som jag gillar samtliga noveller. Men han har en del bra noveller i andra novellsamlingar. Bland annat 1408, Pepparkaksflickan, Dolans cadillac samt Hemligt fönster, hemlig trädgård. Men samtidigt finns det noveller som inte var en större hit också.

Sedan finns det böcker som Drakens ögon, Duma Key, Hjärtan i Atlantis och Om en Buick 8, är inget för mig. Men det betyder inte att själva böckerna är dåliga på något vis. Resterande böcker som jag inte har nämnt, det är sådana som kan vara riktigt bra men inte tillräckligt bra för att räknas som en av mina favoriter.

Lida är en riktigt bra bok, och det är helt klart en av mina favoritböcker av Stephen King. Det Mörka Tornet serien är som sagt mina favoriter annars. Har Staden som Försvann som bok, men har inte börjat läsa den än. Kanske ska låta bli då...

Trodde aldrig jag hade hört talas om Hemligt fönster, hemlig trädgård. Men nu ser jag ju att det är Secret Window såklart.

Undrar hur boken Slagfältet (Battleground) är som novell. tv-avsnittet som ingår i serien Nightmares & Dreamscapes med William Hurt i huvudrollen tycker jag är ett mindre mästerverk.
Citera
2013-10-12, 23:47
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Lida är en riktigt bra bok, och det är helt klart en av mina favoritböcker av Stephen King. Det Mörka Tornet serien är som sagt mina favoriter annars. Har Staden som Försvann som bok, men har inte börjat läsa den än. Kanske ska låta bli då...

Trodde aldrig jag hade hört talas om Hemligt fönster, hemlig trädgård. Men nu ser jag ju att det är Secret Window såklart.

Undrar hur boken Slagfältet (Battleground) är som novell. tv-avsnittet som ingår i serien Nightmares & Dreamscapes med William Hurt i huvudrollen tycker jag är ett mindre mästerverk.

Jag är så van vid att skriva de svenska titlarna så det är inte så konstigt om du är mer van vid engelska titlar som Secret Window (vilket även filmen heter).

Bara för att jag avskyr Staden som försvann så behöver inte du göra det. Om du finner boken intressant och vill läsa den, så tycker jag att du ska göra det. Många andra verkar tycka att just den boken är väldigt bra och en av Stephen Kings bästa böcker, så det är nog snarare fel på mig än på många andra.

För övrigt har du nog förväxlat novellsamlingarna. Slagfältet (Battleground) är ingen bok, det är en novell som finns i Dödsbädden/Night shift alternativt första delen av Dödsbädden (finns två svenska volymer/delar, Jerusalems lott och andra berättelser samt Majsens barn och andra berättelser). Novellen förekommer inte i Nightmares and Dreamscapes. Lustigt nog har jag läst Jerusalems Lott och andra berättelser (första delen av ”Dödsbädden”), där Slagfältet finns med. Men jag minns inte just den novellen, även om jag minns andra i den samlingen. Så jag antar att Slagfältet inte lämnade några som helst spår hos mig. Jag har alltså ingen åsikt.
Citera
2013-10-13, 22:27
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Jag är så van vid att skriva de svenska titlarna så det är inte så konstigt om du är mer van vid engelska titlar som Secret Window (vilket även filmen heter).

Bara för att jag avskyr Staden som försvann så behöver inte du göra det. Om du finner boken intressant och vill läsa den, så tycker jag att du ska göra det. Många andra verkar tycka att just den boken är väldigt bra och en av Stephen Kings bästa böcker, så det är nog snarare fel på mig än på många andra.

För övrigt har du nog förväxlat novellsamlingarna. Slagfältet (Battleground) är ingen bok, det är en novell som finns i Dödsbädden/Night shift alternativt första delen av Dödsbädden (finns två svenska volymer/delar, Jerusalems lott och andra berättelser samt Majsens barn och andra berättelser). Novellen förekommer inte i Nightmares and Dreamscapes. Lustigt nog har jag läst Jerusalems Lott och andra berättelser (första delen av ”Dödsbädden”), där Slagfältet finns med. Men jag minns inte just den novellen, även om jag minns andra i den samlingen. Så jag antar att Slagfältet inte lämnade några som helst spår hos mig. Jag har alltså ingen åsikt.

ok tack för informationen Har du sett tv-avsnittet Battleground då. Men eftersom du inte minns boken antar jag att du inte har gjort det.

http://www.imdb.com/title/tt1251206/
Citera
2013-10-13, 22:47
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
ok tack för informationen Har du sett tv-avsnittet Battleground då. Men eftersom du inte minns boken antar jag att du inte har gjort det.

http://www.imdb.com/title/tt1251206/

Alltså, jag minns vissa noveller från novellsamlingen (eller boken). Jag minns till exempel The mangler och The boogeyman, men just Battleground kan jag för allt i världen bara inte minnas. Jag vet inte om det beror på att det var ett tag sedan jag läste boken, eller om jag jag har läst för många av Kings noveller så att de som jag inte tyckte var bra, dåliga eller minnesvärda av andra skäl, de försvinner ur minnet.

Och nej, jag har inte sett tv-avsnittet. Försöker att inte läsa både Kings verk och sedan se filmen elelr tv-versionen, då jag oftast blir besviken.
Citera
2013-10-18, 11:48
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Ruggit sugen jag är på dr glass..

Skriver SK om sig själv egentligen , att det är han som är huvudpersonen i böckerna?

Många gånger har karaktären drick problem, är med i bil olyckor, är författare samt att det är mycket om skola/lärare. Allt detta hör ihop, kan ni komma på mer?
Citera
2013-10-18, 15:54
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Ruggit sugen jag är på dr glass..

Skriver SK om sig själv egentligen , att det är han som är huvudpersonen i böckerna?

Många gånger har karaktären drick problem, är med i bil olyckor, är författare samt att det är mycket om skola/lärare. Allt detta hör ihop, kan ni komma på mer?

Jag tror inte att det är King själv som även är huvudpersonen i böckerna. Inte alltid i alla fall. Men han utgår nog ofta från sina egna erfarenheter. Med vissa undantag. Han var till exempel så pass påverkad av alkohol och droger under 80-talet att han knappt minns några av sina böcker från den tidsperioden. Han minns till exempel inte att han skrev Cujo.

Att han emellanåt skriver om sina egna erfarenheter kan vara uppenbart eller tydligt på olika sätt. År 1999 så råkade han ut för en bilolycka (han blev påkörd). Han började senare skriva Drömfångare/Dreamcatcher, och där finner man en huvudkaraktär som råkar ut för samma sak. Han stannade en helg på The Stanley Hotel (rum 217). Hotellet ligger i Colorado och det sägs att det spökar där. Hotellet skulle för övrigt precis stänga för säsongen och Stephen King och hans fru var de enda gästerna, och det var något som de märkte av. Vips, där kom iden till The Shining. Han läste på University of Maine i Orono. Det har lett till att vissa av böckerna utspelar sig där eller åtminstone nämner universitetet. Allt från Död Zon till Jurtjyrkogården och Knackarna.

Jag tror att det är så att det är enkelt för honom att skriva om sina egna erfarenheter, snarare än att han vill vara en karaktär i sina egna böcker.
Citera
2013-10-19, 21:05
Medlem
Jag vill få tag på Jurtjyrkogården men den är slut hos både adlibris och bokus. Slut hos förlaget (Bra böcker) står det lixom många andra böcker av Stephens nyutgåvor. Någon som vet om det kommer att tryckas mer eller?
Citera
2013-10-19, 21:28
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Jag vill få tag på Jurtjyrkogården men den är slut hos både adlibris och bokus. Slut hos förlaget (Bra böcker) står det lixom många andra böcker av Stephens nyutgåvor. Någon som vet om det kommer att tryckas mer eller?

Den finns säkert att få tag i butiker som säljer begagnade böcker.
Kolla på amazon (om du inte har något problem med att läsa på engelska).
Citera
2013-10-19, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Den finns säkert att få tag i butiker som säljer begagnade böcker.
Kolla på amazon (om du inte har något problem med att läsa på engelska).
Vet du om förlaget skulle svara en om man skickar ett mail med frågan om den kommer komma ut igen?
Citera
2013-10-19, 21:58
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Vet du om förlaget skulle svara en om man skickar ett mail med frågan om den kommer komma ut igen?

Pröva. Kolla här annars:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in