2011-08-30, 12:52
Medlem
God eftermiddag!

Jag behöver lite vägledning. Jag ska skicka en Hårddisk utomlands med diverse foto på. Den får inte komma i fel händer.

Jag behöver ett lås för att kunna få access till själva hårddisken,
och ett för att man inte ska kunna kopiera mappen där fotot ligger, utan koden.

info:
MS-DOS (FAT32)
Nu står det:
"Delning och behörigheter
Du kan läsa och skriva."

(är inte speciellt rutinerad när det kommer till dessa saker)
Tacksam för svar och hjälp
Citera
2011-08-30, 12:55
Medlem
Ducken11s avatar
Kryptera hela disken med truecrypt.

Eller så kör du på svensson lösningen, winrar eller liknande med lösenord för att komma åt innehållet. De hindrar mest bara icke entusiasten från åtkomst.
Citera
2011-08-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Kryptera hela disken med truecrypt.
googlear runt på truecrypt nu.
Ingen lust att rara fotot.

Du vet inte om det går att sätta något lösenord på hårddisken?
Liknande admin-rättigheter.

Tack.
Citera
2011-08-30, 13:15
Medlem
Ducken11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mesmerization
googlear runt på truecrypt nu.
Ingen lust att rara fotot.

Du vet inte om det går att sätta något lösenord på hårddisken?
Liknande admin-rättigheter.

Tack.

Med Bitlocker är det väldigt enkelt att sätta ett lösenord på partition eller hårddisk och kryptera innehållet i samma veva, de funkar precis som truecrypt fast är aningen enklare. Dessutom är det från microsoft, dock är jag osäker på om det eventuellt bara stöds i windows7 :/

Men annars tycker jag inte du ska underskatta en låst rar fil, de är faktiskt bra jävla jobbigt att ta sig in i om man inte är en toknörd.
Citera
2011-08-30, 13:29
Medlem
Eftersom du lagt det under Programvara - Mac OS så ger jag dig ett tips som funderar på macen i alla fall. Men det kräver att du sitter på en mac och den som ska öppna filerna också använder en mac. om du öppnar skivverktyg på macen så kan du skapa en tom skivavbild av valfri storlek. Denna skapar du på den hårddisken som du ska skicka.

Nu sitter jag inte på någon mac när jag skriver detta men du väljer ny avbild, var den ska ligga, därefter kan du välja storlek på den och kryptering o.s.v.

Sedan öppnar du avbilden som dyker upp som en separat "hårddisk" på datorn och där stoppar du det du ska skicka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in