• 1
  • 2
2011-08-30, 11:40
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Jorden sedd från månen är mycket större än det omvända, och jordens albedo ligger på 0,3 (30 % av ljuset reflekteras) vilket gör att jorden blir otroligt ljus från månen sedd. Inte som en andra sol, men tillräckligt ljus för att man med lätthet kan läsa i jordljuset.
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Följdfråga, vad är den visuella magnituden för Jorden, sett från månen?
Enligt Stellarium och Starry Night så ligger den på mellan -15 och -17. Under "fulljord" vill säga. Hur tillförlitligt detta är låter jag vara osagt.

Lite kuriosa är att när man ser jorden från månen så står den alltid på samma plats i förhållande till horisonten. Det finns alltså ingen "jorduppgång".

Extraterrestrial skies på engelska Wikipedia rekommenderas. Där tar de upp himlen från alla planeter och vissa månar. Även himlen från andra stjärnor. Mycket läsvärd artikel.
Senast redigerad av Detvardåsjälva 2011-08-30 kl. 11:47.
Citera
2011-08-30, 12:05
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Jorden sedd från månen är mycket större än det omvända, och jordens albedo ligger på 0,3 (30 % av ljuset reflekteras) vilket gör att jorden blir otroligt ljus från månen sedd. Inte som en andra sol, men tillräckligt ljus för att man med lätthet kan läsa i jordljuset.

Enligt Stellarium och Starry Night så ligger den på mellan -15 och -17. Under "fulljord" vill säga. Hur tillförlitligt detta är låter jag vara osagt.
Tack, jag hade inte min dator att tillgå så jag kunde kolla upp det själv. Dock får man tänka på att det säkert kan variera ganska graftigt pga hur molnigheten ser ut. Molnen reflekterar nämligen mycket av ljuset. Tror det ligger på omkring 80% om jag inte mins fel.
Citera
2011-08-30, 13:57
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Istället för att spendera miljarder på att bygga rymdfarkoster så kan man förstås ta sina två ögon och gå ut en mörk kväll och titta på månen när den är liten*. Ser man den mörka sidan så ser man jordsken reflekterat av månen.
Men de spenderade miljarderna på rymdfarkoster har också gett oss mycket mer kunskap än bara det faktum att jordsken existerar.
Citera
2011-08-30, 16:21
Medlem
robin756s avatar
månens albedo ligger på ca 12%, reflekterar alltså lika bra som fuktig jord.
lite häftigt att den ligger på så lite men lyser så enormt mycket!
undra när man ska börja marknadsföra minimini-månar som gatlampor?
Citera
2011-08-30, 20:21
Medlem
BF_Swedens avatar
Här är den klassiska bilden på jorden från månen.

This is one of the most famous photographs ever taken. It was captured by NASA astronaut Bill Anders as Apollo 8 was orbiting the Moon. This was the first time that humans had ever gone into orbit around another object in the Solar System.

http://www.imgbase.info/images/safe-...1386_earth.jpg
Citera
2011-08-30, 20:39
Medlem
Zukvalj2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden

This is one of the most famous photographs ever taken. It was captured by NASA astronaut Bill Anders as Apollo 8 was orbiting the Moon. This was the first time that humans had ever gone into orbit around another object in the Solar System.

Jävlar vad nice, en dag skulle jag kunna tänka mig åka upp dit.
Citera
2011-08-31, 01:01
Medlem
Det är klart att det finns jordsken, Men anledningen att månen lyser så starkt är att den är täckt av ett damm som har en väldigt reflekterande egenskap.
Citera
2011-08-31, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden

typ 350 000 km bort om jag minns rätt
Citera
2011-08-31, 23:11
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preystation
Det är klart att det finns jordsken, Men anledningen att månen lyser så starkt är att den är täckt av ett damm som har en väldigt reflekterande egenskap.
Faktum är att månen inte är så reflekterande som man tror. Endast 12 % av allt ljus reflekteras. Dock ligger månen såpass nära jorden att den blir mycket ljus. Dessutom ligger jorden och månen nära solen, och därför blir månen ytterligare lite ljusare.

Det är svårt för stadsbor att inse fullmånens ljusstyrka, man behöver en riktigt mörk natt ute i skogen för att förstå hur otroligt ljust månen "lyser".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in