2011-08-29, 23:11
Medlem
Amazingthings avatar
Månadsvis kommer det upp "Jag har X kr kvar att leva på denna månad?"-trådar. Händelseförloppet i dessa trådar brukar alltid utspela sig i något i denna stil:
- Köp nudlar för dina 400kr, det blir 100 paket och det räcker gott och väl!
- Nej köp inte nudlar för det är egentligen skitdyrt, köp makaroner istället där får du mycket mer för pengarna.
- Håller med föregående talare, dessutom är ris ännu billigare än pasta och undvik kött, mjölk och vitt bröd etc etc

Dessa trådar har en tendens att alltid hamna i heta ämnen och det räcker med att ha läst en tråd så har man läst alla. Missförstå mig rätt, de har väldigt matnyttig information men det blir fort väldigt tröttsamt att se samma diskussion varje månad.
I vissa fall så lyckas trådskaparen dessutom att tigga till sig pengar från någon stackare.

För tillfället finns det t.om två stycken trådar i heta ämnen som handlar om detta:
https://www.flashback.org/t1641316
https://www.flashback.org/t1639927

Om någon orkar söka så finns det tonvis med mer trådar (vet inte riktigt vad man ska ha för sökord?).

För att öka kvalitén på Flashback och Heta Ämnen anser jag att man borde skapa en enda stor tråd för detta. Möjligtvis gärna en FAQ också.
Citera
2011-08-29, 23:14
Medlem
- Köp nudlar för dina 400kr, det blir 100 paket och det räcker gott och väl!
- Nej köp inte nudlar för det är egentligen skitdyrt, köp makaroner istället där får du mycket mer för pengarna.

Nu har jag sagt mitt i den här "jag har X i månaden" tråden!
Ses och hörs aldrig mer!

Tycker också det är jobbigt med alla dom där pengar trådarna!
Hur svårt är det att tänka lite själv!
Citera
2011-08-29, 23:15
Medlem
-Orko-s avatar
En eminent idé.
Citera
2011-08-29, 23:20
Medlem
Spacewalkers avatar
Låter väldigt bra.
Citera
2011-08-29, 23:29
Medlem
crillecrilles avatar
Trodde det redan fanns en stor "billig mat"-tråd...? Om inte så hade det ju varit rätt bra. Det är ju alltid ett aktuellt ämne för en del människor.
Citera
2011-08-29, 23:37
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Trodde det redan fanns en stor "billig mat"-tråd...? Om inte så hade det ju varit rätt bra. Det är ju alltid ett aktuellt ämne för en del människor.
Det finns en klistrad sådan men som bekant startar folk hellre nya trådar än söker (eller ens tittar) i forumet.
Problemet är att vi inte kan vara närvarande dygnet runt och liknande trådar fylls snabbt upp med inlägg i stil med nudelkommentaren ovan och det blir inte så bra när man ska sammanfoga då alla inlägg hamnar i kronologisk ordning.

Det vi kan göra är att låsa alla liknande trådar oavsett hur många svar/kvaliteten på trådarna, sammanfoga och skita i ordningen eller skicka dem rakt i papperskorgen.

Det ni kan hjälpa till med är att RPa så fort nya sådana trådar skapas så att vi snabbt blir uppmärksamma på dem och kan agera innan tråden är flera sidor lång.

Fler förslag, åsikter eller tankar på det?
Citera
2011-08-29, 23:39
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Det finns en klistrad sådan men som bekant startar folk hellre nya trådar än söker (eller ens tittar) i forumet.
Problemet är att vi inte kan vara närvarande dygnet runt och liknande trådar fylls snabbt upp med inlägg i stil med nudelkommentaren ovan och det blir inte så bra när man ska sammanfoga då alla inlägg hamnar i kronologisk ordning.

Det vi kan göra är att låsa alla liknande trådar oavsett hur många svar/kvaliteten på trådarna, sammanfoga och skita i ordningen eller skicka dem rakt i papperskorgen.

Det ni kan hjälpa till med är att RPa så fort nya sådana trådar skapas så att vi snabbt blir uppmärksamma på dem och kan agera innan tråden är flera sidor lång.

Fler förslag, åsikter eller tankar på det?
RP och PK är alltså lösningen. Som du säger så är knappast sammanfogning möjligt om inte en mod är där inom en halvtimme.
Citera
2011-08-29, 23:43
Medlem
OffensiveShits avatar
Ska man tänka i dessa banor kan man ju göra sammanslagnings trådar av i stort sätt alla ämnen då det inte bara är dessa som förekommer frekvent. Vad dessa poorfags borde göra är att använda sökfunktionen istället.
Citera
2011-08-29, 23:44
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
RP och PK är alltså lösningen. Som du säger så är knappast sammanfogning möjligt om inte en mod är där inom en halvtimme.
Nu svarar jag alltså för matlagningsdelen av forumet, när jag kollade på Heta Ämnen så ser jag att de trådarna gäller privatekonomi i stort och inte bara matbudget men jag gissar på att samma sak gäller där. =)
RP är dock alltid bra!
Citera
2011-08-30, 00:04
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Nu svarar jag alltså för matlagningsdelen av forumet, när jag kollade på Heta Ämnen så ser jag att de trådarna gäller privatekonomi i stort och inte bara matbudget men jag gissar på att samma sak gäller där. =)
RP är dock alltid bra!
Fast alla såna trådar kan placeras både i Matlagning och Privatekonomi. I 99% av fallen så är det ju att användaren har kvar X antal SEK att äta för, inte att leva för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in