2011-08-29, 22:46
Medlem
Har någon förslag på mat till kräftskivan? (förutom kräftor då) Ska ha en liten födelsedags kräftskiva och vill gärna ha lite mer än bara kräftor, sallad och bröd, särskillt då där är två som inte äter skaldjur. Förslag? (:
Citera
2011-08-29, 22:48
Medlem
Fissionballss avatar
Paj är väl standarden? Gör ett par goda pajer, en stor god ost & skinkpaj går ju alltid hem.
Citera
2011-08-29, 22:54
Medlem
iKermits avatar
Håller med... fast västerbottenpaj = ett måste!!
Citera
2011-08-29, 22:54
Medlem
DemiRamens avatar
Jag beställde thai till kräftskivan, förra året körde jag diverse tacos plock.
Lite väl okonventionellt kanske.
Citera
2011-08-29, 22:57
Medlem
västerbottenostpaj är riktigt gott till kräftor. sen är det alltid gott med lite röror att doppa kräftstjärtarna i, till exempel aioli. men jag håller med ovan, paj i alla olika former funkar alltid, och går ju att variera i det oändliga.
*köttfärs
*mozzarella och soltorkade tomater
*räkor
*taco
*ost- och skink
*lökpaj
*potatis och purjolök
*kyckling

osv... matigare sallad bör ju också funka. ha i det de grönsaker du tycker är goda t.ex avokado, paprika, rödlök, tomat, gurka, ruccola, sugarsnaps m.m.

sen kan man väl kanske göra en potatissallad? har ett gott recept:
färskpotatis
fetaost
rödlök
kruksallad (eller vilken som helst)
italiensk dressing
Citera
2011-08-29, 23:02
Medlem
Tack för tipsen! kan nog bli en bra kräftskiva ändå det här trots kräsna gäster ^^
Citera
2011-08-29, 23:06
Medlem
ewallgs avatar
Jag tycker att en god salled med t.ex. bulgur kan vara gott innan kräftorna.
Citera
2011-08-29, 23:25
Medlem
DDKs avatar
Kronärtskockor är bra, då får de som inte käkar kräftor eller räkor också något att pilla med
Citera
2011-08-30, 01:50
Medlem
Blir man bjuden på en kräftskiva, så måste man vara införstådd med att det kommer huvudsakligen att bjudas på just kräftor. Är man en god värd så tar man hänsyn till att alla inte äter kräftor. De flesta brukar ha åtminstone bröd och en (västerbotten)paj som tillbehör. Man kan servera räkor till dem som inte äter kräftor. Är det fråga om en skaldjurallergi eller någon som inte över huvudtaget äter skaldjur blir det lite svårare. Med vad ska man ersätta något man kan suga, sörpla och pilla med i evighet.
Citera
2011-08-30, 06:04
Medlem
murpes avatar
Vi körde lite kräftskiva hemma i lördags. Förutom kräftor så bjöds det på tonfiskpaj (mmmm!) och västerbottenost-paj samt lite räkor och krabba. Det var givetvis sjukt jävla gott!

Så som sagt, paj är att rekommendera, kanske lite småplock till också.
Citera
2011-08-30, 09:31
Medlem
Grillarkungens avatar
Hade kräftskiva i helgen. Detta är vad som bjöds på:

Kräftor
Räkor
Aioli
Bröd
Sallad
Kantarellpaj
Grillad fläskfilé
Grillad kyckling filé
Korv (Till ungarna)
Fetaost och vattenmelon sallad.

Till efterrätt var det en maräng och gräddtårta med hallonsylt och färska hallon på toppen. MUMS!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in