• 2
  • 3
2011-08-30, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverTip
Hjalmar Söderberg blev på äldre dar, då han bodde i Danmark, en ivrig boksamlare och frekventerade flitigt Köpenhamns antikvariat. På bilder från hans sista bostad kan man se många hyllor fyllda med vackert inbundna böcker. När han en gång fick frågan om han läst alla svarade han:
- Är du inte klok! Inte fan läser man väl sina möbler!

Haha, vilken legend!

Själv är jag både en ihärdig bokköpare och läsare, och jag läser faktiskt mycket mer nu än jag gjorde förr. Har kanske läst lite mindre än hälften av det jag har i hyllan, men jag betar av mer och mer för varje månad. Bokköpande är dock en drog, bara i augusti köpte jag för över 1500kr.
Citera
2011-08-30, 23:45
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensockerbagare
Ursäkta om jag blir OT men jag förstår inte tjusningen med att ut en bok på en dag. Själv vill jag gärna dra ut på läsandet för att kunna reflektera över det jag läst och tycker det blir en bättre upplevelse om jag istället läser några kapitel varje dag istället för en hel bok samma dag. Om man tvunget vill läsa mycket är det ju ingen dum idé att ha flera böcker igång samtidigt.

Jag är lite av en sådan person som inte kan hålla mig till ett eller två kapitel i en bok om dagen, utan precis som evilhoney påpekar sugs man in i en bra bok och vill ha mera. Sedan vet jag redan att läsa en bok på en dag är inget problem så är boken bra så läser jag således ut den, reflekterar samtidigt då jag inte läser och ger mig sedan i kast med nästa bok. Har aldrig haft problem att reflektera över det som jag läser klart på kort tid, gör oftast det medan jag läser sidorna. Att läsa flera böcker samtidigt är däremot ingenting som jag tycker om, väljer helst att fokusera på en bra bok åt gången.

Är lite av samma mentalitet då det gäller tv-serien och tv-spel, kastar i mig hela kakan på en gång och går sedan vidare. Detsamma med filmer där jag på en bra dag kan se tre-fyra stycken och på en dålig dag bara se en. Hela grejen är dock att min vardag som arbetslös psyksjuk genomsyras utav tristess och slentrian, medan jag hela tiden måste råda bot på den. Då kanske du förstår mitt läge?
Citera
2011-08-31, 01:41
Bannlyst
Jag har samlat på böcker i några år nu, men jag läser dem också. Jag har inte läst alla böcker jag samlat på mig, men jag ska läsa dem. Jag läser förvisso inte 4 böcker i veckan, men det brukar väl bli 2-3 i månaden - ibland mer, ibland mindre. Jag läser i den takt jag hinner, helt enkelt. Men jag förstår mig inte på de som samlar på böcker utan att läsa dem. Jag menar, vad är det för mening med att köpa en bok om man inte tänker läsa den?
Citera
2011-08-31, 08:59
Medlem
RickyMcFlys avatar
Jag köper böcker rätt ofta och börjat få en rätt saftig samling.
Dock läser jag periodvis.
Vissa perioder så läser jag så fort jag får tid över. Och vissa perioder så läser jag kanske bara några få sidor per dag...

Men jag har ju alltid böcker att läsa så fort jag får mina bra perioder
Citera
2011-08-31, 14:04
Medlem
Jag läser inte alla böcker jag köper. Det beror dels på att en del av böckerna jag köper är referenslitteratur som inte ens är tänkta att bli lästa från pärm till pärm, dels på att jag samlar på en del litteratur och därför måste skynda mig att köpa böckerna medan de fortfarande finns ute i handeln. Det är fruktansvärt irriterande när en bok man vill ha är slutsåld hos internetbutikerna och man tvingas nöja sig med ett äckligt och smutsigt exemplar från ett antikvariat.
Citera
2011-09-03, 18:33
Medlem
Säger som min far "jag har ett speciellt förhållande till böcker, jag vill äga dem". Köper mycket böcker, dessutom så har jag läst varenda en.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in