2011-08-29, 14:21
Medlem
Pawlees avatar
På jobbet har vi en Mac som får konstiga problem.

I finder börjar en del mappar blinka och en del filer försvinner när man klickar på dessa.
Datorn ansluter sig till en server och problemet verkar vara isolerat till nätverksmappar. Protokollet är AFP (mac server). Vi har bytt dator, testat nya användare har till och med bytt switch/tp-kabel. Ändå är det samma person som får felet. Väldigt underligt.

Någon som känner igen sig?
Citera
2011-08-30, 06:54
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pawlee
På jobbet har vi en Mac som får konstiga problem.

I finder börjar en del mappar blinka och en del filer försvinner när man klickar på dessa.
Datorn ansluter sig till en server och problemet verkar vara isolerat till nätverksmappar. Protokollet är AFP (mac server). Vi har bytt dator, testat nya användare har till och med bytt switch/tp-kabel. Ändå är det samma person som får felet. Väldigt underligt.

Jepp, troligen beror det på att mapparna på nätverksvolymen har å-ä-ö i namnen. Döp om filer och mappar som har dessa tecken i namnen och följ sedan ett system där ni undviker alla svenska tecken i filnamnen, så ska det nog funka fint.

EDIT: kan länka tlll en tråd på Apples forum: https://discussions.apple.com/message/13036747#13036747
Senast redigerad av Rassa 2011-08-30 kl. 06:57. Anledning: Tillägg:
Citera
2011-08-30, 08:27
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pawlee

Japp. Jag skriver under på det som Rassa säger.

Problemet har funnits i alldeles för många år och borde lösts av Apple för länge sedan.
Citera
2011-08-30, 15:25
Medlem
Pawlees avatar
Tack tack. Jag har googlat rätt mycket utan något givande. Söka på blinking och flashing gav bara en massa resultat om boot fel (trots att jag förgäves försökte filtrera bort sådana ord).

Ska försöka med ert tips! Thanks!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in