2011-08-29, 13:57
Medlem
fuzzydin0s avatar
Jag håller på med ett skolarbete som involverar narkotikamissbruk och jag har valt att inrikta mig på om missbruk kan uppkomma när man får mediciner utskriven.
Som rubriken lyder. Jag har kollat runt lite här på fb men har inte hittat något som jag letar efter. Så jag skulle bli glad om ni kunde brainstorma här om allt möjligt när det kommer till pillerindustrin som styrs av regeringen(?).

Dokumentär tipps som analyserar detta är jag ute efter.

Diskutera och dela med er, tack på förhand.

- fuz
Citera
2011-08-29, 14:05
Bannlyst
Reindeer spotting är en finsk dokumentär om subutexmissbruk, dom tar även ett gäng andra piller som pappa staten ger folk utan att tänka sig för.
Citera
2011-08-29, 14:15
Medlem
Ring valfri psykavdelning och be om ett möte. De lär ha mycket att berätta. Det finns säkert någon som forskar i detta som du kan besöka eller ringa och höra med. Fråga hos psykiska intresseföreningar om de har tid en stund. Fråga också dessa om litteratur eller annat material.

Lycka till!
Citera
2011-08-29, 14:18
Medlem
whiplashers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prolaps
Reindeer spotting är en finsk dokumentär om subutexmissbruk, dom tar även ett gäng andra piller som pappa staten ger folk utan att tänka sig för.

Fast subutex får man utskrivet om man är heroinmissbrukare och inte bara sådär. Tror att dom flesta i reindeer spotting köper det svart.

OnT: Kolla upp lättare, kodeinbaserade läkemedel såsom tramadol, många som fastnat i det efter att ha fått det pga smärtor. Även diverse benso-preparat, dessa är självklart nödvändiga i de flesta fallen men många blir för beroende och tvingas höja dosen. Sedan har du ju att man skriver ut tjack till ungar med adhd men det är ju inget som jag anser är dåligt för dom, beror på vilken vinkel du vill ha i ditt arbete! Hoppas att jag och tillfört dig bra info och lycka till med ditt arbete!
Citera
2011-08-29, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av whiplasher
Fast subutex får man utskrivet om man är heroinmissbrukare och inte bara sådär. Tror att dom flesta i reindeer spotting köper det svart.

OnT: Kolla upp lättare, kodeinbaserade läkemedel såsom tramadol, många som fastnat i det efter att ha fått det pga smärtor. Även diverse benso-preparat, dessa är självklart nödvändiga i de flesta fallen men många blir för beroende och tvingas höja dosen. Sedan har du ju att man skriver ut tjack till ungar med adhd men det är ju inget som jag anser är dåligt för dom, beror på vilken vinkel du vill ha i ditt arbete! Hoppas att jag och tillfört dig bra info och lycka till med ditt arbete!

Ja men det är fortfarande något som staten ger ut. Hur dom får tag på det är en annan sak.

Dessutom så är det en duktigt bra film.
Citera
2011-08-29, 14:39
Medlem
xanax99s avatar
Subutexen i finland är nästan uteslutande smuggel, det var bla en läkare i helsingfors som slagit sig ihop med likatänkande läkare i frankrike (där de då fick skriva ut det fritt) anordnade resor för missbrukare till frankrike för att hämta/smuggla subutex där, väl hemma gick de till läkaren å lämnade över suben (utom en liten del för besväret) som sen fördelade ut dessa i missbrukskretsar.

I filmen reindeerspotting handlar det om submissbruket i rovaniemi, innan suben kom dit fanns det knappt något opiatmissbruk överhuvudtaget där utan det var uteslutande tjack som gällde
Citera
2011-08-29, 14:49
Medlem
whiplashers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prolaps
Ja men det är fortfarande något som staten ger ut. Hur dom får tag på det är en annan sak.

Dessutom så är det en duktigt bra film.

Håller med dig om att filmen är bra och ger en rättvis bild av hur missbruk ser ut. Dock så tolkade jag det som att Ts var ute efter missbruk som uppkommit efter att man fått tabletter utskrivna, inte en lista på alla läkemedel staten skriver ut som man kan missbruka. Brukar ju inte vara så att man börjar missbruka först när man fått subutex utskrivet.
Citera
2011-08-29, 15:03
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiplasher

Tramadol är inte kodeinbaserat, det verksamma ämnet är just tramadolhydroklorid. Citodon, Panocod, m fl är däremot kodeinbaserat.

OnT
: det är mycket vanligt att folk blir beroende av sina läkarförskrivna läkemedel (jag blev det), men man måste väga nyttan mot riskerna. Man kan inte säga att det är "propaganda" att skriva ut läkemedel, det är det verkligen inte.

Det borde gå att hitta massor av bra information på nätet, jag är ingen hejare på att googla men det verkar ju alla ungdomar vara så ut och gogla med dig bara ska du se att hittar matnyttigt information!

Lycka till.
Citera
2011-08-29, 19:23
Medlem
Malrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Tramadol är inte kodeinbaserat, det verksamma ämnet är just tramadolhydroklorid. Citodon, Panocod, m fl är däremot kodeinbaserat.

OnT
: det är mycket vanligt att folk blir beroende av sina läkarförskrivna läkemedel (jag blev det), men man måste väga nyttan mot riskerna. Man kan inte säga att det är "propaganda" att skriva ut läkemedel, det är det verkligen inte.

Det borde gå att hitta massor av bra information på nätet, jag är ingen hejare på att googla men det verkar ju alla ungdomar vara så ut och gogla med dig bara ska du se att hittar matnyttigt information!

Lycka till.
Tror han menade att Tramadol är en syntetisk kodeinanalog.
Citera
2011-08-30, 11:16
Medlem
fuzzydin0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine

OnT

Lycka till.

Tack för svar men jag tror det kan kallas propaganda, dem matar ut piller till vem som helst nu. Man går på ett möte och säger att man har ont man får ett piller och säger man att man har dödsångest får man piller eller om man har svårt att sova så får man också ett piller. Det jag vill göra är att väcka en diskussion om detta verkligen är vägen att gå. Som det ser ut nu i västvärlden åtminstone så är det verkligen det här som är den ledande psykoterapin och att mixtra med hjärnan tror jag inte är så bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in