2004-11-27, 15:16
Medlem
M Nordströms avatar
Man skall aldrig blanda ihopp religion och politik för då blir resultatet länder med en inhuman människosyn som den dom tex har i Iran.
Citera
2004-11-27, 16:07
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
Man skall aldrig blanda ihopp religion och politik för då blir resultatet länder med en inhuman människosyn som den dom tex har i Iran.
Religion och politik har genom alla tider varit sammanflätade i alla länder. Mer eller mindre.
Citera
2004-11-27, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M Nordström
...eller en allt för moraliserande människosyn som vi ser när KD och dess europeiska partipolare drar igång.
Citera
2004-11-27, 16:47
Medlem
jag skulle inte kalla det en "allt för moraliserande människosyn" utan bara en (allt för) kristen manniskosyn.
Citera
2004-12-06, 22:40
Medlem
Tompalizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinQ
jag skulle inte kalla det en "allt för moraliserande människosyn" utan bara en (allt för) kristen manniskosyn.

Är det någon nämnvärd skillnad mellan ordvalen?
Citera
2004-12-06, 22:55
Medlem
Vafan

Tycker det är en självklarhet då religion för med sig en livvsyn och en samhällssyn. På vad som är rätt och vad som är fel. "Jag är ultrakristen men... jag kan ju inte låta min personliga tros principer diktera hur jag tycker att saker och ting skall vara" låter ju helt galet.
Citera
2004-12-06, 23:12
Medlem
Tompalizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybreed
Tycker det är en självklarhet då religion för med sig en livvsyn och en samhällssyn. På vad som är rätt och vad som är fel. "Jag är ultrakristen men... jag kan ju inte låta min personliga tros principer diktera hur jag tycker att saker och ting skall vara" låter ju helt galet.

Låter ju helt rätt! Religion och demokrati går sällan hand i hand...
Citera
2004-12-06, 23:22
Medlem
Ruskigbusss avatar
Människors personliga åsikter kan givetvis sällan separeras - de hänger ju (oftast) samman. En politiskt liberal människovän är ju sällan en dogmatisk fanatisk religiös - och vice versa.

Dock - samhällen skall icke byggas på någon religiös plattform. Det är min absoluta övertygelse. Och det är kanske det som trådskaparen menar?
Citera
2004-12-07, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompalizer
Är det någon nämnvärd skillnad mellan ordvalen?

jag är ingen språkexpert men jag gillar inte att blanda in relativ moral med kristen (förenderlig) lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in