2011-08-29, 17:55
Medlem
Draedons avatar
Varför håva gädda när du kan ta den i nacken? Om den är modell större så får du lära dig gälgreppet.
Citera
2011-08-29, 18:00
Medlem
Gummerat håvgarn och sen så håller man i håvgarnet med ett finger och släpper man det när fisken glider i håven.
Var glad att det var en så liten fisk, värre med en 2 kilos abborre...
Citera
2011-08-29, 20:52
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Huggkrok är jävligt mkt smidigare vid gäddfiske. Man kan plocka upp den lätt utan att skada den. Håv gör mer skada än man tror på fisken.

Det är väl ändå betydligt större risk att skada en fisk med en huggkrok än en håv med t.ex. knutlöst eller gummerat nät?
Citera
2011-08-29, 22:13
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Huggkrok är jävligt mkt smidigare vid gäddfiske. Man kan plocka upp den lätt utan att skada den. Håv gör mer skada än man tror på fisken.

Hur menar du att en huggkrok inte skadar gäddan? Speciellt i händerna på en nybörjare lär riskerna vara stora att slita sönder underkäken på gäddan. Roligt citat från fiskesnack från en tråd med samma ämne: "Jag kan landa en gädda säkrare med pilbåge än en nybörjare gör med huggkrok".

Om det nu är specifikt gädda som ska plockas upp så tar man de små i nacken, de stora tar man med gälgreppet.
Citera
2011-08-29, 22:18
Medlem
mjohan84s avatar
Skaffa huggkrok istället
Citera
2011-08-29, 22:19
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Hur menar du att en huggkrok inte skadar gäddan? Speciellt i händerna på en nybörjare lär riskerna vara stora att slita sönder underkäken på gäddan. Roligt citat från fiskesnack från en tråd med samma ämne: "Jag kan landa en gädda säkrare med pilbåge än en nybörjare gör med huggkrok".

Om det nu är specifikt gädda som ska plockas upp så tar man de små i nacken, de stora tar man med gälgreppet.

Det är ju väldigt SVÅRT att veta vart man ska ta den...*
Citera
2011-08-30, 00:13
Medlem
Jag håller med Draedon, ta små gäddor i nacken och större med gälgrepp. Om man är lite orolig för att skära sig i början (som jag var) så sätter man på sig en tunn handske så är det lugnt sen .

Huggkrok känns bara idiotiskt om man inte ska ta upp fisken för att äta och håv är bra jävla drygt att använda när man måste sitta och krångla ut krokarna hela tiden... Kanske inte lika stort problem om man har en bättre håv med gummerat nät men det ska jag inte uttala mig om eftersom att jag aldrig har haft en.
Citera
2011-08-30, 10:07
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det är ju väldigt SVÅRT att veta vart man ska ta den...*

Skämtar du eller tycker du det är svårt att lokalisera nacke/gälar på en fisk? Man kan plocka gäddor upp till 8kg eller mer i nacken om man inte har flickhänder, annars kör man gälgreppet. Är man rädd för att skära sig på gälbågarna kan man skaffa en handske som zippoo säger.
Citera
2011-08-30, 21:41
Medlem
Customizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Skämtar du eller tycker du det är svårt att lokalisera nacke/gälar på en fisk? Man kan plocka gäddor upp till 8kg eller mer i nacken om man inte har flickhänder, annars kör man gälgreppet. Är man rädd för att skära sig på gälbågarna kan man skaffa en handske som zippoo säger.

Håller med, dessutom brukar fisken inte sprattla när man tar tag över nacken heller, inte dom jag har handskats med iaf
Citera
2011-09-01, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
Ganska intressant detta...

Nu vet jag inte hur gammal du är men en vuxen person skulle väl knappast stå och skrika på sin pappa för en tappad fisk. Shit happens, live with it..

Dessutom så har du i andra trådar själv sagt att du är en nybörjare så hur i hel**** ska du kunna förklara för honom hur man ska göra och sen komma till oss och fråga vad som är rätt och fel?
Som nybörjare bör du väl vara lite mer ödmjuk?

Mitt tips är att chilla! Din farsa kan bli din bästa fiskepolare om du tar ett stort chillpill och visar honom respekt istället för att skrika på honom, tror du att han kommer vilja fiska med dig fler gånger efter detta? Fisken ska inte snabbt drillas in till båten och håvas, den ska inte håvas förrän man känner att den är redo. Samtidigt kan du förbereda dig på att du kommer tappa fler fiskar än denna och det är inte för att du är du utan för att så är det bara, man tappar fiskar som sagt, shit happens.

Jag är 16 och jag skrek väl inte jag blev bara lite förbannad för det är ju så onödigt känns det som, när man väl har den på kroken och ser den så får man inte upp den i båten :/ nej det vara bara dryggt 2kilos gädda, ingen stor grej direkt men ändå man vill väl ta upp den hålla den och släppa tillbacka den, så känner jag som nybörjare iaf
Citera
2011-09-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Gummerat håvgarn och sen så håller man i håvgarnet med ett finger och släpper man det när fisken glider i håven.
Var glad att det var en så liten fisk, värre med en 2 kilos abborre...

haha mycket sant!
Citera
2011-09-01, 23:20
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bsb0ii
Jag är 16 och jag skrek väl inte jag blev bara lite förbannad för det är ju så onödigt känns det som, när man väl har den på kroken och ser den så får man inte upp den i båten :/ nej det vara bara dryggt 2kilos gädda, ingen stor grej direkt men ändå man vill väl ta upp den hålla den och släppa tillbacka den, så känner jag som nybörjare iaf
Hmm... när du reggade dig här och det stod att man skulle vara 18, trodde du att det var för skoj skull att man bestämt detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in