2011-08-28, 21:11
Medlem
Alldeles nyss, 15 minuter sen var jag pappa ute i mälaren och fiska. Efter en stund fick jag gädda på, runt 2kilo. Den drog hyfsat och jag höll spänt emot och bad pappa att hova, Han sträckte sig långt ut från båten och den var knappast trött och försökte håva, den splattra och trekroken satt i nätet och fisken drog. Efter ett tags skrikande försökte jag förklara hur man skulle göra när jag knappt visst, Så min fråga är, hur ska man göra?
Vänta ut den tills den är trött? sen håva den bakifrån?
Någon som vet?
Tack!
Citera
2011-08-28, 21:14
Bannlyst
Jag vevar bara in till båten och tar upp den underifrån. När man har fått in den så pass långt så brukar dom ju var som vedträn.
Citera
2011-08-28, 21:50
Medlem
Customizes avatar
Med den vikten brukar det bara vara att veva in till kanten på båten, ta tag i tafsen med ena handen och över "nacken" med andra, sedan kroka loss.
Har slirbromsen lagomt på så den kan rusa om den nu vill, men brukar inte vara några problem
Din gädda satt antagligen löst från början helt enkelt.
Citera
2011-08-28, 22:02
Medlem
Bloodbounds avatar
Det underlättar om fisken är trött när den ska håvas. Man ska håva fisken underifrån, inte slå håven över fisken eller försöka trä på den bakifrån.
Citera
2011-08-29, 00:56
Medlem
Fogelbergs avatar
Ganska intressant detta...

Nu vet jag inte hur gammal du är men en vuxen person skulle väl knappast stå och skrika på sin pappa för en tappad fisk. Shit happens, live with it..

Dessutom så har du i andra trådar själv sagt att du är en nybörjare så hur i hel**** ska du kunna förklara för honom hur man ska göra och sen komma till oss och fråga vad som är rätt och fel?
Som nybörjare bör du väl vara lite mer ödmjuk?

Mitt tips är att chilla! Din farsa kan bli din bästa fiskepolare om du tar ett stort chillpill och visar honom respekt istället för att skrika på honom, tror du att han kommer vilja fiska med dig fler gånger efter detta? Fisken ska inte snabbt drillas in till båten och håvas, den ska inte håvas förrän man känner att den är redo. Samtidigt kan du förbereda dig på att du kommer tappa fler fiskar än denna och det är inte för att du är du utan för att så är det bara, man tappar fiskar som sagt, shit happens.
Citera
2011-08-29, 01:17
Medlem
ArmeCykels avatar
En 2 kilos gädda är inte mycket att sörja över, en lillgädda. Men dom är lämpliga som matfisk.

När jag ska håva en fisk, framförallt gädda, så brukar jag vänta tills fisken är trött. Är dom inte trötta så brukar dom skaka till med huvudet brevid båten och då kan dom släppa.
Brukar ta håven i vattnet och dra fisken över håven. När fisken ligger ovanför håven lyfter jag upp den. Då borde du ha fisken i håven och inte utanför.

En huggkrok är också effektivt om du inte har tänkt släppa tillbaks fisken igen. Brukar hugga fast den i gälarna på fisken. Sitter fisken dåligt om jag blir orolig för att den ska lossna, så brukar jag bara hugga fast den på nåt random ställe på fisken.
Citera
2011-08-29, 05:32
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Hade inte ens velat ta i en 2 kilos gädda och skitat ner mina vackra händer.
Du måste trollollollolo alternativt vara minderårig, inte är detta något att skrika om? Jag har vänner som tappat lax på runt 15 kilo pga inkompetent håvare, där har du något att gorma och gasta om.

Om du är seriös, veva in fisken som vanligt, håvaren sänker ner nedre delen av "håvgapet" under vattenytan. Pressa försiktigt in fisken mot håven. När fisken ligger över "håvgapet" så lyfter du upp håven rakt upp i luften. Voila!
(Jag vet, det var konstigt skrivet men hur fan förklarar man en håvning på fyllan?). Kan inte skriva det bättre med min usla svenska
Förövrigt anser jag att Karthago bör förgöras och att 2 kilos gäddor inte behöver håvas överhuvudtaget.

EDIT: ArmeCykel förklarade det kanske lite bättre.
Citera
2011-08-29, 08:19
Medlem
Shankss avatar
I icke-strömmande vatten håvar man underifrån och i strömmande vatten sätter man håven bakom fisken och släpper lite på trycket så den åker bakåt in i håven. En viktig sak är att man, framför allt i strömmande vatten, låter det vara ca en spölängd lina kvar ute så man kan få fisken nära sig.

Håva är svårt och står man på land brukar jag oftast bara lyfta dra upp fisken på land.
Citera
2011-08-29, 16:11
Medlem
spajdamans avatar
Hur gör ni för att undvika att krokarna fastnar i håven?
Jag försöker bara hålla linan spänd samtidigt som jag lyfter fisken i håven men likförbannat fastnar krokarna rätt ofta och det är lite pilligt att få bort dom samtidigt som man måste försöka hålla i firren så den inte trasslar in sig ännu mer.
En gång tog det säkert 15min att trassla ut allt och jag var säker på att fisken inte skulle klarat sig men den kvicknade till när den kom ner i vattnet.
Citera
2011-08-29, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spajdaman
Jag försöker bara hålla linan spänd samtidigt som jag lyfter fisken i håven men likförbannat fastnar krokarna rätt ofta och det är lite pilligt att få bort dom samtidigt som man måste försöka hålla i firren så den inte trasslar in sig ännu mer.
En gång tog det säkert 15min att trassla ut allt och jag var säker på att fisken inte skulle klarat sig men den kvicknade till när den kom ner i vattnet.

Man har en håv med gummerat nät, sen spelar det väl ingen roll om kroken sitter i håvnätet. Kroka lös fisken och kasta tillbaka den, sen tar du och mixtrar lös draget från håven.
Citera
2011-08-29, 17:22
Medlem
lundagrens avatar
Huggkrok är jävligt mkt smidigare vid gäddfiske. Man kan plocka upp den lätt utan att skada den. Håv gör mer skada än man tror på fisken.
Citera
2011-08-29, 17:42
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spajdaman

För mig känns det helt ointressant att håva en fisk jag inte har tänkt behålla. Den lyfter man ju bara upp. Släpper den så släpper den ju. Ska jag inte behålla den är den ju för liten och då är den ju lätt att lyfta bara. Har jag fisk så jag klarar mig behöver jag ju inte fiska mer så då åker man ju hem och blandar en grogg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in