2011-08-28, 18:54
Medlem
Germinators avatar
Hej!
Har ett litet problem jag gärna skulle få lite hjälp med

Jag har för tillfället inte tillgång till ett riktigt kök.

Har spisplatta och mikro, det viktiga är dock att jag inte kommer kunna "steka" mat. Det är i ett helt vanligt rum utan ventilation nämligen och jag bor/sover även där. En bra beskrivning skulle väl vara att man måste laga mat i sitt sovrum ett tag.

Jag kan koka pasta, vilket är perfekt. Har köpt det och käkar det tillsammans med riven skinka vilket funkar okej. Kan även köpa ris och köpa redan grillad kyckling. Gröt kan man ju också göra så klart.

...sen har jag inga mer idéer
Tror det kan bli tråkigt i längden, skulle jättegärna höra om någon hade något bra tips
Citera
2011-08-28, 18:57
Medlem
Vattendroppes avatar
Köp några engångsgrillar och grilla ute, gå in och
blanda i hop det du vill ha.....
Citera
2011-08-28, 19:02
Medlem
Vattendroppes avatar
Fläskkorv med potatis och kålrotsmos med lite senap funkar
att enbart koka...

kokt korv med bröd, om man vill göra det enkelt.

Koka din egen köttsoppa om du vill göra det mer på riktigt.
Detn är faktiskt inte svårt, men GOTT.

Edit: Gör stora kok, så kan du micra sedan...
Citera
2011-08-28, 19:20
Medlem
Korvstroganov! Öppna fönstren så mycket det går bara, men om du gör en stor gryta kan du frysa in det sen Och smörgåsar, såklart.
Alla sorters soppor också.. Kött, svamp, kyckling, grönsakssoppa, finns hur mycket som helst att äta.
Citera
2011-08-28, 19:37
Medlem
Spackelackans avatar
Koka en hel kyckling tillsammans med lök, morot, lagerblad, salt och pepparkorn.
Sila av buljongen, blanda i litet grädde och red av den till krämig konsistens (med bottenredning om du är ambitiös, med Maizena-redning om du är bekväm)

Plocka av allt kött från kycklingen och släng ned i såsen. Skvätt i litet ättika alt. citron och ett par rejäla nävar hackad dill. Voilá! Kyckling i dillsås. Äts med fördel till kokt potatis alt. ris.

Man kan även skippa dillen och smaksätta såsen med annat. Pepparrot, curry, citron... Bara att variera efter vad man är sugen på. Ett extra plus är att det är en hyfsat billig maträtt dessutom.

Här är en bild på en laddning jag gjorde tidigare i somras: http://i56.tinypic.com/2hgwgth.jpg
Senast redigerad av Spackelackan 2011-08-28 kl. 19:40. Anledning: Lade till bild
Citera
2011-08-28, 20:11
Medlem
För att undvika stekos skall du ha saker i pastan som redan är färdigt sas. Tex tonfisk, tomatkross, cème fraiche.

Wienerkorv som kokas
Microlådor
Varma mackor i micron (eller en smörgåsgrill, har du en sådan)?
Lycka till. Jag lyckades få till det under liknande situation när vi byggde om vårt kök, ca 2 v iofs endast.
Citera
2011-08-30, 20:53
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
För att undvika stekos skall du ha saker i pastan som redan är färdigt sas. Tex tonfisk, tomatkross, cème fraiche.

Wienerkorv som kokas
Microlådor
Varma mackor i micron (eller en smörgåsgrill, har du en sådan)?
Lycka till. Jag lyckades få till det under liknande situation när vi byggde om vårt kök, ca 2 v iofs endast.

Ganska vettigt råd. Men du glömde bullens och lite pulvermos med bostongurka... Mums...
Knäcke (leksand) med gravad lax, fil och flingor (start eller nåt annat mumsigt)
Bondomelett, och min favvo ifall det går att fixa: köttsoppa.

Kan du inte laga nåt alls (strömmen klippt) så går det väl med lite färdig smörgåstårta, sallad eller lite lyx med 1 kg kräftor.

Men en klotgrill och lite briketter så har du ju ett perfekt kök som tidigare skribenter indikerat, men köp för guds skull inte engångsgrillar. Värre skit har jag då inte snubblat över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in