• 1
  • 2
2011-08-28, 16:45
Medlem
Funderar på om man fiskar kräftor, så tänkte jag på att man borde ge dom nådastöten innan eftersom det måste vara rätt plågsamt att kastas ner i kokande vatten. Tänkte att man kunde använda luftpistol och ge dom nackskott eller liknande. Och var exakt? Ungefär 1 cm bakom huvudet, blir det bra eller?
https://www.fiskeriverket.se/images/...afta_600px.jpg
Fler tankar kring detta?
Citera
2011-08-28, 16:47
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Tror de dör ganska fort av kokande vatten, blir stökigt och jobbigt att avliva alla innan.
Citera
2011-08-28, 16:52
Medlem
valter-eggons avatar
Avlivningen ÄR kokning.
Citera
2011-08-28, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Avlivningen ÄR kokning.
Var bara noga med att lägga i dem när vattnet kokar, inte när det kokar upp. Tror de dör väldigt snabbt...
Citera
2011-08-28, 17:08
Medlem
Brinkas avatar
Dom dör omedelbart när du läggger dem i kokande vatten.
Citera
2011-08-28, 17:09
Medlem
Så länge man kokar dom några åt gången så dör dom direkt, för många samtidigt kyler ned vattnet.
Citera
2011-08-28, 17:39
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brinka
Dom dör omedelbart när du läggger dem i kokande vatten.

Lever ju några sekunder, i alla fall hos oss människor hinner vi inte reagera innan vi stängs ned. Har ingen källa på detta utan det är något jag snappade upp på något matlagningsprogram(?)
Citera
2011-08-31, 14:38
Medlem
Kör 2.5-3 liter vatten, och använd ett halvt kilo kräftor åt gången.
Lägg i dem när det stormkokar, detta är nog det mest humana sättet att ha ihjäl dem på.
Citera
2011-08-31, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
Lever ju några sekunder, i alla fall hos oss människor hinner vi inte reagera innan vi stängs ned. Har ingen källa på detta utan det är något jag snappade upp på något matlagningsprogram(?)

Morberg!

Dom dör ganska bra på stört då du slänger ner dom i kokande vatten.
Citera
2011-09-01, 18:26
Medlem
Smutzs avatar
Vet ni ifall samma gäller för humrar och krabbor? dör de också på direkten om man slänger i dem när det kokar?
Citera
2011-09-01, 19:31
Medlem
Silverturks avatar
Vill passa på att slå hål på en myt att kräftor inte kan känna smärta på grund av att dess nervsystem inte är tillräckligt välutvecklat. Sanningen är att de känner smärta, gott och väl.

När man släpper ner en levande kräfta i vattnet så stelnar den omedelbart till. Om den är död eller bara chockad av det varma vattnet vet jag inte. Om den dör omedelbart så gör den det också just p.g.a. chocken, värmen har inte hunnit diffundera tillräckligt snabbt genom skal/vävnad för att helt förstöra kräftans celler och då särskilt de i det centrala nervsystemet.

Vad jag tror händer är att kräftan omedelbart blir medvetslös/dess centrala nervsystem tappar helt kontrollen/stängs av. Vävnaden som sådan är dock knappast fatalt skadad, möjligtvis efter ett par sekunder, men inte så momentant som man kan tro.
Citera
2011-09-01, 19:43
Medlem
MABdTs avatar
Har kokat tonvis med kräftor och skaldjur. Att avliva dem innan kokningen låter lite "Disney" för mig. Däremot bör du se till att du inte kokar för många åt gången då vattnet kyls ned och djuren sannolikt utsätts för onödigt lidande.

Djur är djur. Människor är jordens herrar. Dock skall man visa respekt till levande ting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in