2011-08-28, 10:40
Medlem
Sweeper80s avatar
Ni som har eller har haft tvångstankar, eller ni som känner någon som har eller har haft det, vilken har varit den bästa medicinen?

Observera att jag är ute efter den mest hjälpande medicinen för intrusiva TANKAR och som börjar och slutar vid just TANKAR. Alltså inte beteenden som att trycka på lysknappar 17 gånger eller tvätta händerna 100 ggr per dag.

Jag är mer ute efter den bästa medicinen för att inte kunna styra vad man tänker på, t ex att en person som man vill skall höra av sig inte hör av sig, att man då inte kan styra när man faktiskt tänker på att den personen inte hörde av sig; som ett exempel.
Citera
2011-08-28, 16:30
Medlem
Boxis avatar
Vilka läkemedel har du provat redan?
SSRI är en klassiker, SNRI borde funka också, benso sopar banan rent, lyrica borde funka... Är du ute efter något specifikt läkemedel/läkemedelsgrupp?
Citera
2011-08-28, 21:46
Medlem
vem kan styra exakt vad den tänker på menar du?
Citera
2011-08-28, 23:08
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
vem kan styra exakt vad den tänker på menar du?
Eh... Har du någon som helst insikt i vad tvångstankar faktiskt innebär? Det där låter extremt banalt och okunnigt, det är inte lätt att plågas av svår ångest som leder till tvångstankar.
Citera
2011-08-29, 11:24
Medlem
Psychoramas avatar
Jag lider av samma problem som dig TS och haft dessa problem i ca 3 år kombinerat med GAD, panikångest, sömnbesvär, medel depression, lätt paranoia.. Alltså har jag enbart tvångstankarna utan tvångsbeteende. Käkar SSRI sedan drygt en månad tillbaka och ska möjligtvis börja med Lyrica snart. Kan kanske vara ett alternativ för dig med? Lyrica ska funka hyffsat mot tvångstankar.

Kan säga att SSRI:n(sertralin) jag käkar hjälper ytterst lite, mest bara mot depressionen men de andra problemen kvarstår starkt. Om lyrican inte ger bra effekt så ska jag sakta försöka få benso också.. Jag vet i alla fall att benso funkar riktigt bra mot ALLA dessa besvär, framför allt Diazepam. Men det är något jag har "självmedicinerat" med mycket förr. Det är ju ett alternativ, fast bästa är såklar att du får det via doktorn!

Prova först SSRI i alla fall och sedan börja kombinera det med ett bra ångestdämpande. Pröva även terapi under tiden, även om det inte hjälper alls i mitt fall. Läkarna är väldigt selektiva när det kommer till bra läkemedel som funkar... Man får ta det i små steg under en lång period innan man får något som funkar.. Tycker det är lite synd, men så är det oftast.

Mvh
Senast redigerad av Psychorama 2011-08-29 kl. 11:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in