• 6
  • 7
2011-08-29, 14:04
Medlem
SjooSandstroms avatar
Tror att råvarupriser och inflationen är anledningen till att BigMac ökar i pris. Ganska lättförståeligt.
Citera
2011-08-29, 14:08
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Dumt eller inte. Macdonalds borde skämmas. För 10 år sen kostade en Big macmany 39 kronor. Vad kostar den nu, 60 ? De säljer snabbmat till samma priser som dagens lunch på andra ställen och där ingår vanligtvis odentlig läsk samt, kaffe,kakor och en eventuell salladsbuffé. Cheesburgarna är dock fortfarande prisvärda. 2 chees och en liten dricka för 30 kronor räcker för att jag ska bli mätt.

Håller med till 100%! Därför blir det sällan donken numera. Jag vill inte ha massa flottpinnar och salladen/morötterna smakar röv så då blir det ännu dyrare eftersom jag aldrig köper meny. Surast var när dom tog 5 kr för kranvatten!
Citera
2011-08-29, 14:08
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Inflationen har ett finger med i spelet. Jag beställer alltid en stor pommes, en cheese och en vatten, kostar också 30 KR. Det räcker för mig
Inflationen står bara för 6 kr (2000 - 2010), råvaror kan förstås vara en skurk också. Fast jag gissar att man hittat sämre råvaror för att behålla inköpspriset samtidigt som man höjt priset till kunderna om man går efter smak!
Citera
2011-08-29, 14:39
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Dessutom är läsken det absolut billigaste för haken att köpa in, otroliga marginaler!

För övrigt är McDonalds barnmat.
Inte heller Max tycker är något vidare.
Sibylla är bättre, något högre pris, mindre köer och jag kan använda bestick!

Det är ju på läsken Donken tjänar all sin cash. De köper in pulver och blandar med vatten. En stor läsk kostar dem typ 20 öre...
Citera
2011-08-29, 15:16
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Inflationen står bara för 6 kr (2000 - 2010), råvaror kan förstås vara en skurk också. Fast jag gissar att man hittat sämre råvaror för att behålla inköpspriset samtidigt som man höjt priset till kunderna om man går efter smak!
Om inflationen stått för närmare 30% av prishöjningen så har den onekligen ett finger med i spelet. Kan hålla med dig om att råvarorna ökat i pris, samt personal- och lokalkostnader. Folks löner stiger och Sverige för ett högre BNP för varje år som går. Det är naturligt att priser stiger med åren. 21KR på 10 år (med inflation inräknat) är inte svindyrt.

Sedan är jag inte säker på att den kostar exakt 60 KR, någon som jobbar där som vet exakt vad en bigmac-meny kostar?
Senast redigerad av Hysteria90 2011-08-29 kl. 15:28.
Citera
2011-08-29, 17:14
Medlem
RoomFullOfRatss avatar
Inte pallat läsa tråden, men antagligen är det så här...

Lösköp: Burgare X (50kr) + Pommes (15kr) = 65kr
Meny: Burgare X + Pommes + Cola = 65kr

Alltså drickan på köpet om man jonglerar lite med orden.
Håller med om att det är en irriterande och horig kampanj ändå.
Citera
2011-08-29, 17:50
Medlem
Jamenherreguds avatar
Är det inte dags för Dogge att rycka in och marknadsföra kampanjen? "Drycken på köpet"
Citera
2011-08-29, 19:22
Medlem
towbs avatar
Citat:
Om inflationen stått för närmare 30% av prishöjningen så har den onekligen ett finger med i spelet. Kan hålla med dig om att råvarorna ökat i pris, samt personal- och lokalkostnader. Folks löner stiger och Sverige för ett högre BNP för varje år som går. Det är naturligt att priser stiger med åren. 21KR på 10 år (med inflation inräknat) är inte svindyrt.

Sedan är jag inte säker på att den kostar exakt 60 KR, någon som jobbar där som vet exakt vad en bigmac-meny kostar?
En cheeseburgare kostade väl 7 - 8 spän för 10 år sen också så prishöjningen verkar stämma där också. Även om den legat på en tia minst hälften av den tiden förutom när den kostat 11 - 12 i en månad under minst två tillfällen så att man kunnat marknadsföra sin fantastiska prissänkning i radio, tv och på varenda busskur i stan. Det är också ett jävligt fult reklamknep av donken. Lika trashigt som det fantastiska att drickan nu ingår i menyn, som vanligt.
Citera
2011-09-02, 19:49
Medlem
DCPSs avatar
Citat:

Beror på restaurang. Franchise har rätt att sätta egna priser. McDonald's restaurangen tar 59 kr för en Big Mac-meny.

Enligt intern kommunikation tjänar man på att köpa hela menyn. Jag hävdar att man möjligtvis sparar. I övrigt ren förlust. Tjänar gör man absolut inte. Jag får inte 16 kronor extra på kontot när jag köper en meny på McD.
Citera
2011-09-02, 20:23
Medlem
ejakuleras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DCPS
Beror på restaurang. Franchise har rätt att sätta egna priser. McDonald's restaurangen tar 59 kr för en Big Mac-meny.

Enligt intern kommunikation tjänar man på att köpa hela menyn. Jag hävdar att man möjligtvis sparar. I övrigt ren förlust. Tjänar gör man absolut inte. Jag får inte 16 kronor extra på kontot när jag köper en meny på McD.
En big mac & co kostar 57 spänn

Ni som klagar på priserna:
Restaurangerna har alltid gäster som köper mat, väldigt ofta är de nästintill fullt med folk i restaurangen. Varför skulle de sänka priserna?
Citera
2011-09-02, 21:23
Medlem
DCPSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejakulera
En big mac & co kostar 57 spänn

Ni som klagar på priserna:
Restaurangerna har alltid gäster som köper mat, väldigt ofta är de nästintill fullt med folk i restaurangen. Varför skulle de sänka priserna?
Då handlar du på franchise. En Big Mac-meny kostar 59 kr på McDonalds Svenska ABs restauranger!
Citera
2011-09-02, 21:33
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DCPS
Då handlar du på franchise. En Big Mac-meny kostar 59 kr på McDonalds Svenska ABs restauranger!
Flerårig gåta löst!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in