2014-02-11, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Hur vet du att handdukarna för 2 kr är nya? Kan ju vara från second hand och därför i större storlek.
Jag tror inte JobbaiNorge menar att man skall äta falukorv och makaroner varje dag utan det var ett exempel på billig mat men finns ju många rätter som är minst lika billiga ...det är väl bättre att anpassa sig efter socialbidraget så inte alla pengarna ryker första veckorna på dyr mat?
Menar du att JobbaiNorge har problem med muskelkontrollen och en jävlig Cerebral pares?
Det kanske funkar om personen inte har något liv och umgås med någon. Ingen får åkkort om de inte har ett jobb tillräckligt långt bort.
Har personen barn eller husdjur så spräcks budjeten. Bara 1 st frukt kostar ju 4-5 kr och rekomendationen om man inte ska bli sjuk är minst 2 per dag, sen ska man äta 300gram grönsker varje dag med.
Korv kan väl inte anses som mat, de mal ju ner ögon och allt och har de varbölder så mals de ner med.
Många som lever på soc röker, tror inte det är lätt att sluta om man lever på soc och inte har ett liv.
Vet när jag bara hade 20 kr en gång, det var att välja 1 paket toapapper och inget mer, men behövde mat så fick köpa 1st toarulle för 5 spänn, fatta dyrt om man inte har råd med storpack.
Rika kan leva på soc nivå, för de kan köpa toa papper i bal, de kan köpa säck med potatis och lök.
Fattiga får ofta köpa minsta paketen.
Sen räknas inte skulder med på soc bidrag, så många har mindre att leva på.
Bussresor räknas inte, så de som inte jobbar får stå för alla resor själv.
Är de hemma hela dagarna och inte träffar folk kanske de pratar per telefon och då blir det minus.
Skickar de en jobbansökan så blir det kostnader för porto, brev mm.

Läste om en forskare som levde på socialbidragnivå för att testa och det gick inte.
Tänk att ha barn som vill bada eller gå på bio.
Citera
2014-02-11, 14:54
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Det kanske funkar om personen inte har något liv och umgås med någon. Ingen får åkkort om de inte har ett jobb tillräckligt långt bort.
Har personen barn eller husdjur så spräcks budjeten. Bara 1 st frukt kostar ju 4-5 kr och rekomendationen om man inte ska bli sjuk är minst 2 per dag, sen ska man äta 300gram grönsker varje dag med.
Korv kan väl inte anses som mat, de mal ju ner ögon och allt och har de varbölder så mals de ner med.
Många som lever på soc röker, tror inte det är lätt att sluta om man lever på soc och inte har ett liv.
Vet när jag bara hade 20 kr en gång, det var att välja 1 paket toapapper och inget mer, men behövde mat så fick köpa 1st toarulle för 5 spänn, fatta dyrt om man inte har råd med storpack.
Rika kan leva på soc nivå, för de kan köpa toa papper i bal, de kan köpa säck med potatis och lök.
Fattiga får ofta köpa minsta paketen.
Sen räknas inte skulder med på soc bidrag, så många har mindre att leva på.
Bussresor räknas inte, så de som inte jobbar får stå för alla resor själv.
Är de hemma hela dagarna och inte träffar folk kanske de pratar per telefon och då blir det minus.
Skickar de en jobbansökan så blir det kostnader för porto, brev mm.

Läste om en forskare som levde på socialbidragnivå för att testa och det gick inte.
Tänk att ha barn som vill bada eller gå på bio.
I min kommun får man bidrag för busskort inom staden när man har socialbidrag utan motprestation.
Vet inte vad du menar som behöver kosta när man umgås med folk? När jag levde på socialbidrag så fick man ca 1000:- mindre än idag och jag kunde ändå festa, gå på bio m.m. men man kanske inte har råd att göra det varje helg eller köpa dyra drinkar på nåt inneställe.
Vet inte var du handlar din frukt men måste man inte ha ekologiskt från Konsum så brukar man hitta påsar med billig frukt hos Lidl och en bal med toapapper tycker jag man har råd med också om man inte måste ha överdriven lyx som Lambi med gulligt mönster.
Det finns annan billig mat än korv om man inte uppskattar det t.ex köttfärssås och spagetti, fiskbullar och ris m.m. ...huvudsaken är att man lagar maten och inte är bortskämd om man vill ha råd till nöjen också.
Kan man inte sluta röka så får man väl köpa smuggelcigg eller rulltobak och försöka att inte kedjeröka för att hålla nere kostnaderna.
Har man barn och är ensamstående så får man i varje fall barnbidrag och underhåll vad jag vet och man får prioritera vad som är viktigt att lägga pengar på, husdjur är egentligen lyx som man inte behöver för att överleva men t.ex en guldfisk är inte särskilt dyr att ha.
Socialbidrag är en tillfällig lösning som bara är till för att kunna överleva och höjs bidraget så blir det mer i skatt för de som jobbar samt färre som tycker det lönar sig att jobba.
Idag finns det billiga kontantkort för 100-150:-/mån. där man kan ringa i princip obegränsat samt Wifog där man ringer gratis genom att se reklam ibland.
För internet finns Joors som är gratis mobilt bredband med reklam.
Många jobbansökningar skickas in via e-post eller över nätet idag så då slipper man frimärken.
Citera
2014-02-11, 16:16
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
I min kommun får man bidrag för busskort inom staden när man har socialbidrag utan motprestation.
Vet inte vad du menar som behöver kosta när man umgås med folk? När jag levde på socialbidrag så fick man ca 1000:- mindre än idag och jag kunde ändå festa, gå på bio m.m. men man kanske inte har råd att göra det varje helg eller köpa dyra drinkar på nåt inneställe.
Vet inte var du handlar din frukt men måste man inte ha ekologiskt från Konsum så brukar man hitta påsar med billig frukt hos Lidl och en bal med toapapper tycker jag man har råd med också om man inte måste ha överdriven lyx som Lambi med gulligt mönster.
Det finns annan billig mat än korv om man inte uppskattar det t.ex köttfärssås och spagetti, fiskbullar och ris m.m. ...huvudsaken är att man lagar maten och inte är bortskämd om man vill ha råd till nöjen också.
Kan man inte sluta röka så får man väl köpa smuggelcigg eller rulltobak och försöka att inte kedjeröka för att hålla nere kostnaderna.
Har man barn och är ensamstående så får man i varje fall barnbidrag och underhåll vad jag vet och man får prioritera vad som är viktigt att lägga pengar på, husdjur är egentligen lyx som man inte behöver för att överleva men t.ex en guldfisk är inte särskilt dyr att ha.
Socialbidrag är en tillfällig lösning som bara är till för att kunna överleva och höjs bidraget så blir det mer i skatt för de som jobbar samt färre som tycker det lönar sig att jobba.
Idag finns det billiga kontantkort för 100-150:-/mån. där man kan ringa i princip obegränsat samt Wifog där man ringer gratis genom att se reklam ibland.
För internet finns Joors som är gratis mobilt bredband med reklam.
Många jobbansökningar skickas in via e-post eller över nätet idag så då slipper man frimärken.

Du har såklart rätt - Men, jag säger MEN, det finns en felaktig bild här med.

Du får pengar till hyra och el - thats it. Varesig telefon, bredband eller någonting.
Sen får du "pengar i näven", normen för en ensam vuxen är 2950 , är man tvåstycken är det 5320.
Dvs om båda "går på soc".

5320kr. Vi säger att de har ett barn med, det är lite olika men ca 1800kr i snitt.

Barnbidraget drar vi av direkt, detta räknas som inkomst och det är helt felaktigt att "man också får barnbidrag" - detta räknas av. även UNDERHÅLLET om man är ensamstående räknas av, dvs från de pengarna du får för barnet och om det är större än 1800kr så räknas ju även det av om du förstår hur jag menar. Du kan inte gå minus, då har samma summa varje månad men du får aldrig en större total.

En familj på 3x personer har ganska exakt 6000kr att leva för en månad.

1000+ går till barnomsorgen.

Då har du 5000kr kvar.

Mat för tre personer är i alla fall 3000kr får man nog räkna med, frukost lunch middag för 100kr per dag är väl rimmligt? Det är till och med ganska lite.

Då har man 2000kr kvar.

Man kanske måste köpa kläder till barnet, och helt ärligt så vettifan om man kan peka på och säga att folk skall tvingas köpa beg. barnkläder. De är ofta väldigt slitna som de är, så det går nog på ett plus minus noll att köpa nytt billigt på Lindex/HM - vi säger i snitt 250kr i månaden - ibland nästan inget alls, ibland en ny laddning strumpor, underkläder och en tröja, någon gång en ny vineroverall.

Då har vi 1750kr kvar.

Det blir 58,x kronor om dagen.

Frågan är, klarar man sig på 58kr om dagen, dvs, allting extra utöver endast MAT och kläder till barnet?
Citera
2014-02-11, 17:43
Medlem
Klart som fan det ska va knapert så alla jävla samhällsparasiter får fingrarna ur röven och skaffar sig ett jobb och drar sitt lass till samhället. Borde fan vara lagligt och dräpa folk som levt på soss i flera år, hur fan orkar man ? Vad har man för jävla mål i livet om man nöjer sig med att leva på socialbidrag? Blir så jävla lack! Inga mål eller ambitioner i livet alls. Finns hur många utbildningar som helst om man bara anstränger sig, men varför göra det när man kan få pengar helt gratis? Whitetrash idioter som röstar på SD.
Citera
2014-02-11, 18:18
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travbana
Klart som fan det ska va knapert så alla jävla samhällsparasiter får fingrarna ur röven och skaffar sig ett jobb och drar sitt lass till samhället. Borde fan vara lagligt och dräpa folk som levt på soss i flera år, hur fan orkar man ? Vad har man för jävla mål i livet om man nöjer sig med att leva på socialbidrag? Blir så jävla lack! Inga mål eller ambitioner i livet alls. Finns hur många utbildningar som helst om man bara anstränger sig, men varför göra det när man kan få pengar helt gratis? Whitetrash idioter som röstar på SD.

Ingen tycker nog något annat, men flera verkar ju tro att det är en dans på rosor.

Spoiler: Det är det inte.
Citera
2014-02-11, 23:02
Medlem
Lykros avatar
haha

en dans på rosor... det lät komiskt.

tror ni socbidragen höjs rejält efter valet vid en ev. rödgrön seger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in