2011-08-27, 23:00
Medlem
sbgms avatar
Hej!
Har nyss beställt en netbook med Win7 Starter och funderar på att installera Linux / Ubuntu på den. Har några frågor:

1. Har en bärbar hårddisk jag lagrar filer på som jag har använt på en windowsdator. Kan jag koppla in den direkt och föra över filerna till ubuntun?

2. Kan jag installera Ubuntu samtidigt som jag behåller windows? Gör detta att prestandan minskar?

3. Är Ubuntu den bästa distron?

4. Kommer EyeCandy / Compiz att fungera på datorn? (1gb ram o Intel® Atom™ N455 )
Citera
2011-08-27, 23:17
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sbgm

1. Har en bärbar hårddisk jag lagrar filer på som jag har använt på en windowsdator. Kan jag koppla in den direkt och föra över filerna till ubuntun?

Ja.
Citat:

2. Kan jag installera Ubuntu samtidigt som jag behåller windows? Gör detta att prestandan minskar?

Ja, du kan installera Ubuntu samtidigt som du behåller Windows. Nej, prestandan varken försämras eller förbättras.

Citat:

Nej. Men sen finns det egentligen ingen distro som är "bäst". Allt handlar om smak och tycke. Ubuntu är användarvänlig vilket passar användare som kommer direkt från Windows. Sen finns det andra distro exempelvis Gentoo, som passar de som vill använda ett system som är optimalt för deras dator/hårdvara när det gäller prestanda, men det krävs en hel del kunskaper av användaren vilket gör Gentoo väldigt oanvändarvänlig. Sedan finns det hundratals fler olika distro där ute. Så det handlar om vad du är intresserad av och vad du vill få ut av din dator.

Finns mer information på http://distrowatch.com/.

Citat:
4. Kommer EyeCandy / Compiz att fungera på datorn? (1gb ram o Intel® Atom™ N455 )

Antagligen.
Citera
2011-08-27, 23:56
Medlem
JohnMiltons avatar
Hett tips: Wubi.
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/windows-installer

Ubuntu är en kanondistro om du ogillar bök.

Jag har inte kört gentoo, men hade slackware som huvudsakligt operativ i knappt ett år. När man skulle installera något program och det behövde 10 libraries varav hälften fanns som slackbuilds/slacky.eu och resten fick letas upp via google, för att sedan upptäcka att ett par av dem i sin tur krävde nån slags dependency fick mig att gå över till kubuntu till slut.
Det man tjänar i haxxorcred är helt enkelt inte värt alla timmar man förlorar på att jaga dependencies tycker jag. Samma problem borde finnas i olika utsträckning för alla distar som har små repos/ingen dependencyhandling. Ubuntu har störst community och blir således alltsomoftast smidigast när det blir problem.
Citera
2011-08-28, 00:39
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Hett tips: Wubi.
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/windows-installer

Ubuntu är en kanondistro om du ogillar bök.

Jag har inte kört gentoo, men hade slackware som huvudsakligt operativ i knappt ett år. När man skulle installera något program och det behövde 10 libraries varav hälften fanns som slackbuilds/slacky.eu och resten fick letas upp via google, för att sedan upptäcka att ett par av dem i sin tur krävde nån slags dependency fick mig att gå över till kubuntu till slut.
Det man tjänar i haxxorcred är helt enkelt inte värt alla timmar man förlorar på att jaga dependencies tycker jag. Samma problem borde finnas i olika utsträckning för alla distar som har små repos/ingen dependencyhandling. Ubuntu har störst community och blir således alltsomoftast smidigast när det blir problem.

Tycker inte att det är så farligt. De flesta program som jag vill använda finns redan på SlackBuild. Jag tycker även att sbopkg är jävligt skön om man gillar att automatiskt installera program, dependencies som man behöver står i info, bara lägga in det i Queue-listan tillsammans med programmet man är ute efter och hela installationen körs automatiskt. Sen finns ju som du vet slapt-get som har dependencie-stöd om man är ute efter det, men jag har inte testat dess funktionalitet så jag vet inte hur bra den egentligen är.

Sen finns det fördelar och nackdelar med detta system som jag dock inte tänker lista upp här i detalj. Men anledningen till att jag använder Slackware är helt enkelt för att jag tycker om att använda och arbeta med Linux, jag gillar att kontrollera systemet, inte att Linux automatiskt kontrollerar åt mig. Mindre automatisering är orsaken till stabilitet och enkelhet. Det är en filosofisk sak. Och där slutar jag .
Citera
2011-08-28, 02:01
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Japp. Möjligtvis att du måste installera ett paket för att få support för filsystemet NTFS som Windows använder, men jag tror inte att det ska behövas. Och om det behövs kräver det bara 1 rad i terminalen alt. 1 sökning i pakethanteraren.
Dock är M$ inte lika snälla på supportsidan, så kopiera fielr i Windows från exempelvis ext3 eller ext4 som Linux använder kan bli lite av ett problem.
Citat:
Ubuntu är helt klart den distron som lämpar sig bäst för nya Linux-användare. Det finns väldigt mycket support i form av forumtrådar, så stöter man på något problem är det i stort sett alla fall lätt att fixa. När du bekantat dig med Ubuntu och förstår lite bättre hur Linux fungerar kan du göra valet att stanna kvar eller byta distro. Men även om Ubuntu lämpar sig för nybörjare betyder det inte att det är ett dåligt OS.
Citera
2011-08-28, 10:56
Medlem
JohnMiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xexy

Jag håller i princip med dig. Men försök t.ex. installera FreeCAD på slack...
Ändå saknar jag det. Man känner sig helt klart fördummad och förminskad av att allt görs åt en i *buntu.
Citera
2011-08-28, 11:46
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnMilton
Jag håller i princip med dig. Men försök t.ex. installera FreeCAD på slack...
Ändå saknar jag det. Man känner sig helt klart fördummad och förminskad av att allt görs åt en i *buntu.

FreeCAD finns faktiskt redan i SlackBuild. Även dess dependencies är tillgängliga i SlackBuild.

Hursomhelst, jag rekommenderar nog Ubuntu till TS om man snabbt vill komma igång med Linux, samt på grund av den hjälpsamma Ubuntu-communityn som mer än gärna hjälper nybörjare.
Citera
2011-09-07, 06:22
Medlem
Citat:

Ja inga problem. Du kommer latt at dina windows partioner ifran linux, men inte tvart om.

Citat:

Prestandan minskar inte om du kor dualboot. Det enda som minskar ar ditt diskutryme.

Citat:

Basta ar subjectivt. Men det ar nog den basta distron for nyborjare iaf. Och aven avancerade anvandare anvander Ubuntu.

Citat:

Ja det kommer det, men kanske kan du inte kora alla funktionera snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in