2011-08-27, 18:28
Medlem
derbyknightss avatar
Finns det någon svensk kurslitteratur som är bra till matematik och kemi eller måste man köpa böcker på engelska?
Till den första kursen i kemi, kemiska principer står det att boken Chemical Principles - The Quest for Insight är obligatorisk. Dessutom ska man ha en stor formelsamling på engelska.
Grejen är den att jag är jävligt kass på engelska och kommer inte fatta ett skit vad som står.
Hur viktigt är det att ha dessa böcker på engelska?
Citera
2011-08-27, 19:21
Medlem
Jooncs avatar
Om du är riktigt dålig på engelska kan det bli ett stort problem. Om du har tur så finns det väldetaljerade slides till föreläsningarna som går igenom allt du behöver veta, dock kommer du förr eller senare behöva läsa mycket litteratur på engelska. Är det här din första civilingenjörstermin?
Formelsamlingen borde inte vara ett problem. Ser likadan ut på alla språk.
Citera
2011-08-27, 20:37
Medlem
derbyknightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
Om du är riktigt dålig på engelska kan det bli ett stort problem. Om du har tur så finns det väldetaljerade slides till föreläsningarna som går igenom allt du behöver veta, dock kommer du förr eller senare behöva läsa mycket litteratur på engelska. Är det här din första civilingenjörstermin?
Formelsamlingen borde inte vara ett problem. Ser likadan ut på alla språk.

Ja jag är riktigt dålig på engelska. Finns det ingen svensk litteratur alltså?
Detta är min första termin
Citera
2011-08-27, 21:47
Medlem
Barapaleks avatar
Visst går det att hitta några böcker på svenska i början av din utbildning, men de håller inte lika hög kvalitet som engelska böcker oftast. Ett par böcker på svenska som funkar bra första året är "analys i en variabel" och "analys i flera variabler". Två matteböcker alltså, det är ju mycket matte första året. Svenska kemiböcker finns nog också, men du får räkna med gamla upplagor och mindre pedagogiska böcker.

Annars OM du skulle kunna tänka dig att prova på att använda engelsk kurslitteratur skulle jag rekommendera "Chemistry3" av Burrows, Parsons, Price, Holman och Pilling, en väldigt bra bok som man kan använda i flera kurser första året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in