2011-08-27, 18:21
Medlem
Har någon därute lyckats övertala någon annan att sluta röka? Hur bar ni er åt?

Min mor röker något fruktansvärt. Så fort hon går utanför dörren tar hon en cigg. Varenda minut hon tillbringar ute hänger det en cigg i mungipan på henne (när hon hänger tvätt, målar huset, solar etc).

Hon betyder väldigt mycket för mig och det känns riktigt tråkigt att se hur hon förstör sig så. Hon hostar väldigt mycket och det låter verkligen inte bra.

Jag vill på något sätt lyckas övertyga henne till att sluta. Jag har försökt prata med henne flera gånger, men hennes svar blir bara "Det är för sent att ändra vanor nu". Dessutom blir hon väldigt stött när jag tar upp det för att hon känner att jag lägger mig i hennes liv för mycket. Hon har försökt sluta, bl.a. genom att snusa istället. Det slutade med att hon nu både röker och snusar.

Hennes liv, hennes val: jag vet.. MEN jag vill ändå göra några sista försök innan jag ger upp. Jag vill gärna ha kvar henne så länge som möjligt och slippa se henne lida av något så fruktansvärt onödigt.

Kom med tips!
Citera
2011-08-27, 18:26
Medlem
tantvrists avatar
Spela in henne när hon hostar, räkna ut hur mycket hon spenderar på det och visa henne resultatet
Citera
2011-08-27, 18:38
Medlem
Om jag minns rätt så finns det piller som man kan äta för att få ciggaretterna att smaka förjävla äckligt.

Slingra ned ett par in hennes morgonkaffe vetja
Citera
2011-08-27, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paezy
Om jag minns rätt så finns det piller som man kan äta för att få ciggaretterna att smaka förjävla äckligt.

Är samma typ av rökare och mja tar 1-2 dagar sen är du van, illamåendet kommer sen
Citera
2011-08-27, 20:30
Medlem
Först och främst måste man se till så att personen verkligen vill sluta!
Om denne inte vill så är det ingen idé att försöka.
Men om denne VILL sluta så är det desto enklare, då är det bara att se till så denne inte köper fler cigg efter det sista paketet och sen tar det 2 veckor så är suget borta helt och hållet.

Jag vet att det funkar jag fixade det genom att jag inte orkade gå och köpa ett nytt paket cigg när mitt sista tog slut, sen blev det aldrig av bara.
Citera
2011-08-27, 20:52
Medlem
Densomvet83s avatar
Fick en kompis att sluta röka i 5 månader, men sen satte plugget press på honom, så han började igen
Citera
2011-08-27, 21:22
Medlem
linjalvaxts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inergy
Först och främst måste man se till så att personen verkligen vill sluta!
Men om denne VILL sluta så är det desto enklare, då är det bara att se till så denne inte köper fler cigg efter det sista paketet och sen tar det 2 veckor så är suget borta helt och hållet.

Jag vet att det funkar jag fixade det genom att jag inte orkade gå och köpa ett nytt paket cigg när mitt sista tog slut, sen blev det aldrig av bara.

Inte en chans.. Nu röker jag inte själv och har aldrig kedjerökt men min styvmor gjorde det och fortfarande efter ett antal år som inte icke rökare så kan hon känna sug efter cigg. Hände en grej ganska nyligen då en bekant skulle fimpa en halv cigg. Min styvmor sträckte då fram handen av gammal vana och skulle röka färdigt den men tur som var så kom hon på sig när hon bad om den och sa senare att det fortfarande sitter kvar, tyvärr. Så att det är borta efter två veckor tror jag inte på, det kommer nog sitta där i många bra år framöver.

Men jag får önska Ts och hans mor lycka till.
Citera
2011-08-27, 21:35
Medlem
VVeeDs avatar
"Jag har testat mycket i mitt liv, men det värsta är nikotin" något liknande citat av Ozzy Osbourne.

Men varför ska man sluta? Man lever knappast ett bättre liv utan tobak.
Citera
2011-08-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantvrist
Spela in henne när hon hostar, räkna ut hur mycket hon spenderar på det och visa henne resultatet

Hah, kreativ idé. Jag bor dock inte hemma så det är inte genomförbart. Skulle nog vara en redig tankeställare.

Citat:
Ursprungligen postat av paezy

Det ska kollas upp med en gång! Tack för tipset.

Citat:
Ursprungligen postat av Inergy
Det har du förmodligen helt rätt i. Hur övertalar man en envis människa?

Citat:
Ursprungligen postat av Densomvet83
Fick en kompis att sluta röka i 5 månader, men sen satte plugget press på honom, så han började igen
Hur gjorde du? Trist att han började igen!

Citat:
Ursprungligen postat av linjalvaxt
Men jag får önska Ts och hans mor lycka till.
Tack så mycket!
Citera
2011-08-27, 23:42
Medlem
Densomvet83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuttan
Hur gjorde du? Trist att han började igen!

Nämnde konstant att hans tänder var gula, och att cancerpinnar inte är så poppis hos brudarna, varje gång han ville köpa cigg så blockade jag honom på olika sätt, efter krogen sa jag te.x att taxin väntar på oss osv.

Eller när vi skulle åka buss typ, säga att bussen va där, även om det inte var vår, sen så var det "för sent att köpa nya".

Tog ett tag, det var inte direkt som att han helt plötsligt slutade, men antalet cigaretter blev mindre och mindre för varje dag som gick, tog väl lite mer än en månad innan han slutade helt, sen är ju alla personer olika, försökte att hålla honom lugn så ofta som möjligt, undvika honom från att bli sugen på att ta en cigg.

Jag gillar att träna, så jag fick honom att hänga med ut och springa o så, tog med honom till umgängen där ingen rökte, så att han inte blev påmind om att han kunde ta en cigarett, sen är det väl skönare att röka tillsammans med någon, och det kunde han ju inte på festerna vi va på

Kan rabbla upp massa saker, men orkar inte just nu, skriv här nere om du vill ha lite mer tips.
Citera
2011-08-28, 01:05
Medlem
Hamnbolls avatar
Få henne att läsa boken "Äntligen ickerökare!" av Allen Carr som propagerar att det varken behövs viljestyrka för; eller behöver vara jobbigt att sluta. Jag sitter i samma sits själv har inte lyckats övertala min släkting att läsa boken. Han vill, men "har aldrig tid"...

Men jag har läst den och jag tror den fungerar riktigt bra.
Citera
2011-08-28, 11:46
Medlem
Fick min far till att i alla fall försöka sluta efter ca 40 år av konstant rökande. Satte mig helt enkelt mitt emot honom och tände en cigarett och sa att om du inte slutar röka så börjar jag. Nu efter ca 1-2 månader efter att jag börjat röka såg jag att han slängt sina cigaretter och köpt nikotintuggumin=)

Kan ju nämna att jag aldrig ens tänt en cigarett innan dess, är 25 år i dag.

Får se om han lyckas, håller tummarna=)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in