2011-08-27, 06:47
Medlem
Hejsan flashbackare!

Min mamma äger 2 bostadsrätter i samma bostadsrättsföreningen, en lägenhet av vilken jag hyr i andra hand av henne. Nu säger styrelsen i föreningen att hon måste skriva över lägenheten till mig vilket låter helt stört. Nu undrar jag om det är någon kunnig som vet hur det ligger till med det här?
Citera
2011-08-27, 07:09
Medlem
sasos avatar
alla bostadsrättsföreningar har olika bestämmelser
tror inte någon här kan hjälpa dig , ring till styrelsen istället
Citera
2011-08-27, 07:46
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
alla bostadsrättsföreningar har olika bestämmelser
tror inte någon här kan hjälpa dig , ring till styrelsen istället
Slog aldrig tanken dig att trådskaparen kanske ville ha lite mer på fötterna INNAN de ringer någon i styrelsen eftersom det av allt att döma är just styrelsen som påpekat att man bara får äga en lägenhet i föreningen?

Till TS: I de allra flesta fall gäller att man själv ska bo i den lägenhet man äger. Men samtidigt har föreningen en gång godkänt att hon köpt ytterligare en lägenhet i samma förening och nu vill de att hon ska sälja den, vilket kan framstå som märkligt. Hur motiverar de att hon fått köpa två lägenheter?

När det gäller andrahandsuthyrning så ska en sådan godkännas av föreningen och det brukar inte vara några problem att få göra det under en begränsad tid, men knappast som en permanent lösning. Det stora dilemmat för er är inte att din mamma har två lägenheter, det är att du hyr en av dem i andrahand vilket föreningen ska godkänna.

Om det inte kommer några bättre svar i den här tråden från någon juridiskt kunnig är mitt tips att ni i första hand talar över en kopp kaffe med styrelsens ordförande i lugn och saklig ton och är beredd att kompromissa för att hitta en bra lösning, och i andra hand kontakta en jurist som är kunnig inom bostadsfrågor.
Citera
2011-08-27, 08:28
Medlem
FarbrorKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffson
Hejsan flashbackare!

Min mamma äger 2 bostadsrätter i samma bostadsrättsföreningen, en lägenhet av vilken jag hyr i andra hand av henne. Nu säger styrelsen i föreningen att hon måste skriva över lägenheten till mig vilket låter helt stört. Nu undrar jag om det är någon kunnig som vet hur det ligger till med det här?

Styrelsen har rätt, poängen med en bostadsrättsförening är att medlemmarna (ägarna) skall bo i lägenheterna. En lösning på problemet är att du och din mamma gemensamt äger lägenheten, då blir du själv medlem i bostadsrättsföreningen. Hur stor del du äger behöver inte styrelsen ha reda på, däremot så måste dom godkänna samägande, vilket inte brukar vara något problem.
Citera
2011-08-27, 12:30
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKanin
Styrelsen har rätt, poängen med en bostadsrättsförening är att medlemmarna (ägarna) skall bo i lägenheterna. En lösning på problemet är att du och din mamma gemensamt äger lägenheten, då blir du själv medlem i bostadsrättsföreningen. Hur stor del du äger behöver inte styrelsen ha reda på, däremot så måste dom godkänna samägande, vilket inte brukar vara något problem.

Utan stöd i stadgarna kan styrelsen inte förbjuda att någon äger mer än en lägenhet. Och det är inte heller säkert att de kan äga den tillsammans, eftersom många stadgar (och även BRL om jag minns rätt) inte tillåter att fler än en person äger en bostadsrätt, om de inte är sambor eller gifta.
Citera
2011-08-27, 16:20
Medlem
FarbrorKanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Utan stöd i stadgarna kan styrelsen inte förbjuda att någon äger mer än en lägenhet. Och det är inte heller säkert att de kan äga den tillsammans, eftersom många stadgar (och även BRL om jag minns rätt) inte tillåter att fler än en person äger en bostadsrätt, om de inte är sambor eller gifta.

I en brf som jag tidigare bott i löstes TS problem genom samägande. Enl. artiklarna nedan så verkar det vara helt ok, men sedan vet man inte hur stadgarna ser ut i TS förening.

Citat:
- Det som föreningar ofta har invändningar mot är när föräldrar köper en lägenhet och barnet hyr av föräldrarna. En idealisk situation är att de äger ihop. Hur mycket bryr vi oss inte om. Det är mycket bättre att man har en förhoppning om ett personligt engagemang i föreningen, säger Göran Olsson.

http://www.privataaffarer.se/bostad/201005/det-gar-bra-att-samaga-med-barnen/index.xml

Citat:
I en stad med bostadsbrist är det inte ovanligt att föräldrar köper en bostadsrätt för uthyrning till ett eget barn som behöver egen bostad. Detta är att betrakta som andrahandsuthyrning och måste också alltid godkännas av styrelsen. En bättre lösning är att barn och förälder köper den tillsammans och båda blir medlemmar. Då slipper man be om tillstånd och båda har lika mycket rätt att bo där. Hur stor andel var och en äger är ett avtal mellan barn och förälder, det behöver föreningen inte veta och de flesta föreningar accepterar samägande.

http://www.dn.se/bostad/hyra-ut-styrelsen-bestammer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in