2011-08-27, 02:33
Medlem
PaintSpots avatar
Hej jag är en sittkissare, och min toalett lämnar ifrån sig en äcklig doft även efter jag försöker rengöra den.
Min teori är att det stänker upp in i nå skrymslen där uppe när man sitter ner och pissar.
Hur fan ska jag rengöra där?
Har typ sprutat upp diskmedel och det hjälpte föga.
Den här WC-prylen jag köpte på ICA som man fäster i toan gjorde om möjligt bara skiten värre. Den luktar illa som fan. Blir o slänga den imorgon.

Har även lite avlagringar och skit i botten av toan som jag har hört rensas rätt bra med citek.

Tack på förhand!
/paintspot
Citera
2011-08-27, 02:37
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaintSpot
Hej jag är en sittkissare, och min toalett lämnar ifrån sig en äcklig doft även efter jag försöker rengöra den.
Min teori är att det stänker upp in i nå skrymslen där uppe när man sitter ner och pissar.
Hur fan ska jag rengöra där?
Har typ sprutat upp diskmedel och det hjälpte föga.
Den här WC-prylen jag köpte på ICA som man fäster i toan gjorde om möjligt bara skiten värre. Den luktar illa som fan. Blir o slänga den imorgon.

Har även lite avlagringar och skit i botten av toan som jag har hört rensas rätt bra med citek.

Tack på förhand!
/paintspot

Det finns ju särskilda toarengöringsmedel med en böj på som gör att du kommer upp under kanten.

När det gäller avlagringarna i toan så kan du skrubba dom med en svamp eller svinto, se bara till att svinot löddrar annars blir det repor.
Citera
2011-08-27, 02:41
Medlem
SoulStoneRiders avatar
"Wc anka" gör dem ju reklam för.
Mycket piss måste till för att porslinet ska ta åt sig lukt.
Kanske har stolen din marinerats i en balja av kiss i tidigare liv?
Citera
2011-08-27, 02:54
Medlem
dinmammmas avatar
Toaborsten funkar väl bra där uppe med? Annars ta en flaskborste...

Själv häller jag klorin i toan 1gång per vecka som jag låter stå ett par timmar för missfärgade toaletter är det värsta jag vet Det bör ta bort färgen..
Citera
2011-08-27, 02:59
Medlem
PaintSpots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinmammma
Toaborsten funkar väl bra där uppe med? Annars ta en flaskborste...

Själv häller jag klorin i toan 1gång per vecka som jag låter stå ett par timmar för missfärgade toaletter är det värsta jag vet Det bör ta bort färgen..

Kan man köpa klorin på typ ica? x)
Citera
2011-08-27, 03:02
Medlem
dinmammmas avatar
haha.. ja? eller öb.. dubbelt så mycket för hälften av pengarna
Citera
2011-08-27, 11:41
Medlem
BlåSmurfs avatar
Använd duschslangen om du når till toan med den. Skruva av munstycket, rikta vattenstrålen in under porslinskanten och öka vattentrycket. Detta spolar bort en hel del slemmigt klet som annars stannar kvar och luktar apa.. Det kan skvätta en del så var försiktig.
Citera
2011-08-27, 16:58
Medlem
PaintSpots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlåSmurf
Använd duschslangen om du når till toan med den. Skruva av munstycket, rikta vattenstrålen in under porslinskanten och öka vattentrycket. Detta spolar bort en hel del slemmigt klet som annars stannar kvar och luktar apa.. Det kan skvätta en del så var försiktig.

Tack för tipset
Citera
2011-08-27, 19:36
Medlem
Snurrens avatar
Ta på gummihandskar, ta en skrubbsvamp och Vim eller Jif skurkräm. Gnugga ordentligt uppe under kanten, sedan kan du ta lite toapapper papper och torka efter med för att kontrollera att pissbeläggningarna är borta. Räcker inte det, kan du ta ättika, gärna 24%-ig, det tar både bort beläggningar och dålig lukt.

Sånt här biter inte vanligt toaborste på, och knappt ens WC-anka (om man inte skrubbar manuellt med skrubbsvamp/scotch brite).
Citera
2011-08-28, 08:37
Moderator
Tystnads avatar
Klorin skulle jag köra med!

Klorin är det absolut mest effektiva sättet att döda bakterier i våtutrymmen ,WC ,grovtvättar ,mögeltillväxt i tvättmaskiner etc som någonsin tillverkats .

Många anser det inte är miljövänligt och anser man skall använda tex citronsyra som dock är helt verkningslöst!
Använder man klorin med måtta är det inte större risk för miljön än all annan skit som industrin släpper ut.
Citera
2011-08-28, 09:53
Medlem
Snurrens avatar
Men uppe under kanten är det urinkristaller och beläggningar som måste tas bort medelst gnuggning. Jag tvivlar på att klorin tar bort det utan att man skurar.

Jag vanlig beläggning som inte sitter särskilt hårt fungerar vanlig såpa förvånansvärt bra.

På något sätt har en flaska med ett medel som heter "Citek" som ska användas vid avkalkning, rengöring och decificering. Antagligen fick vi rådet att köpa den till landet, för det är här vi har den. Jag säger bara "No more Mr Muscle" No more Cillit bang" Till och med vårt slitna handfat med dito blandare, glänser nästan som nya. Man kan till och med använda det på dricksglas och porslin som blivit matt av kalbeläggningar, och kokkärl, och såklart kakel och rostfria/förkromade ytor i badrummet, samt alla ytor i en bastu. Vinylgolv kanske jag inte skulle gnugga med detta medel dock.

Det används visst i storkök, simhallar och på sjukhus, samt inom livsmedelsindustrin.
Citera
2012-12-21, 10:17
Medlem
Iroxs avatar
Jag hade precis detta problem. Luktade hur mycket kiss som helst och jag kunde inte fatta vad det var, tyckte jag hade rengjort jättebra.
Det visade sig att jag inte rengjort typ några kvadratcentimeter som knappt syntes. När jag skrubbat där lite så slutade det att lukta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in