2011-08-26, 23:50
Medlem
Har en lägenhet (etta) i ett hus från slutet av 1800-talet i centrala Stockholm.
I lägenheten har förra ägaren tagit fram det riktigt fina originalgolvet - stora breda plankor som utgör ett snyggt trägolv.
Problemet är att ljudisoleringen är för dålig gentemot grannen under mig. Jag behöver sannolikt lägga nytt golv ovanpå med isolering emellan.

Min fråga är: hur tror ni detta kan tänkas påverka lägenhetsvärdet?
Finns det någon risk att detta sänker mitt lägenhetsvärde?
Min plan är hursomhelst att leta upp ett riktigt snyggt golv med bra isolering att lägga emellan, och förhoppningsvis kommer detta se bra ut. Dock vet jag inte hur mycket lägenheten kommer tappa sin gamla retro-charm pga detta? :/

Några mäklare eller andra insatta som kan ge ett bra svar på detta?
Tack!
Citera
2011-08-26, 23:58
Medlem
Nada . Frigolit o ett flytande golv på det. Ingen skruv el skit i det gamla golvet. Ta foton på det gamla golvet innan du täcker det. Blir bra detta.
Citera
2011-08-27, 00:02
Medlem
VVeeDs avatar
..Då är det bättre med ett klickgolv så river du bara golvet på 5 min.
Citera
2011-08-27, 00:04
Medlem
CocaineCaines avatar
Självklart sänker ett sämre golv priset. Hur mkt beror naturligtvis på i fall till fall och hur välgjort det är och så vidare. Men det finns inget som säger att du inte kan lägga nytt och sedan ta bort det inför flytt.

Det finns massor av möjligheter att lägga ett nytt golv ovanpå det gamla utan att göra någon åverkan. T.o.m om du väljer att lägga brädor ovanpå.

Tex lägger du isolerplast först - sedan tarkett. Faktiskt kan du göra i stort sett vad som helst utom att spika eller skruva limma direkt ner i det gamla fina golvet.

Så du har många olika valmöjligheter..
Citera
2011-08-27, 08:02
Medlem
tempeZZts avatar
Det sänker inte värdet om det är välgjort, men ett nytt golv ovanpå det gamla ökar knappast ljudisoleringen.

Eller har du verkligen tänkt höja golvet med 50 mm frigolit?

Ljudisolering sker i det här fallet lämpligen i taket i våningen under. Du kan väl prata lite snällt med grannen?
Senast redigerad av tempeZZt 2011-08-27 kl. 08:04.
Citera
2011-08-27, 11:51
Medlem
Är det verkligen "originalgolvet", inte bara undergolvet? Det brukar ju vara så att folk river ner till underlaget och stolt visar upp sina granplankor med centimeterspringor som aldrig var tänkta att visas. På 1800-talet var det inte meningen att lägenhetsgolv skulle se ut som ladugårdsgolv. Det är ungefär som att riva ner tapeter och gips för att visa "originalväggen".

Jag tycker du ska prata med stadsmuseet eller någon annan kunnig och lära dig mer om byggnaden och lägenheten. Om du faktiskt kan visa att golvet är i originalutförande, så är det det bästa argumentet för att inte göra någonting alls. Om det i stället är så att det faktiskt låg ett parkettgolv eller liknande från början, så är det upp till dig att återställa tidigare ägares vandalisering.
Citera
2011-08-27, 16:25
Medlem
Tack för svaren!

Om är ett faktiskt originalgolv vet jag vet inte.
Det är ett mycket snyggt, gammal trägolv som den gamla ägaren har tagit fram.
Han har alltså tagit bort en annat modernare nylagt golv för att få fram detta. Detta har visserligen inneburit att det är en liten nivåskillnad mellan allrummet och hallen. Allrummets golv har några centimeter lägre golvnivå. Detta gör att man ju faktiskt skulle kunna lägga isolering och ett nytt golv ovanpå. Men detta slipper jag som sagt helst!

Självklart skulle jag helst vilja att grannens tak under mig isoleras istället för att jag behöver ordna med mitt golv.
Dock har jag hört att stegljud är svåra att få bort genom att bara isolera taket?
Citera
2011-08-28, 23:04
Medlem
Någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här