2011-08-26, 19:13
Medlem
kennetho21s avatar
Såhär ligger det till, när min mormors bror dog så ärvde jag och några till en liten summa pengar. Pengarna är slut och nu har jag fått en vinstskatt på 38.000 att betala.

Jag ärvde pengarna i aktier och fonder och eftersom ingen vet vad min mormors bror köpte dom för, så räknas hela summan som en vinst. Vilket låter helt orimligt i mina öron eftersom han inte köpte aktierna och fonderna för 0 kr styck..

Jag har möjlighet att överklaga detta, men jag vet inte om det är värt det pga att jag säkert kommer att förlora mer pengar på att överklaga än att betala skiten.

Ett till problem i det här är att jag inte har jobb, jag pluggar just nu och är nästan garanterad jobb efter utbildningen som slutar vid årsskiftet.

Så vad tycker ni? Hur ska jag bära mig åt?
Citera
2011-08-26, 19:18
Medlem
överklaga kostar väl inget?
arvsskatten är väl avskaffad?
Senast redigerad av bagagerumsmatta 2011-08-26 kl. 19:21.
Citera
2011-08-26, 19:19
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Hela summan räknas inte som vinst, finns en schablonregel att tillämpa i fall då man ej vet vad man köpt aktierna för. Då räknas inköpspriset till 20 % av värdet, så du kommer ju ändå att få skatta en hel del.

Vad kostar det att överklaga? Kan inte tänka mig att det kommer att kosta dig ett öre.

Annars, om du måste betala, skulle jag ta ett lån av familj/vänner/bank bara för att bli av med skatteskulden, och sedan betala av lånet när lönen rullar in.

Edit: Till dig ovan, tror att han ärvde i aktier/fonder och sedan sålde dem, då uppkom skatten.
Citera
2011-08-26, 19:19
Medlem
Hela försäljningssumman räknas inte som vinst. 80% räknas. Detta kallas schablonbeskattning och träder i kraft om du inte kan uppvisa inköpsvärden på värdepappren.

Om du kan hitta bevis på vad värdepappren köptes in för så kan det vara värt att överklaga annars har du inte en chans.
Citera
2011-08-26, 19:31
Medlem
kennetho21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter23
Hela försäljningssumman räknas inte som vinst. 80% räknas. Detta kallas schablonbeskattning och träder i kraft om du inte kan uppvisa inköpsvärden på värdepappren.

Om du kan hitta bevis på vad värdepappren köptes in för så kan det vara värt att överklaga annars har du inte en chans.

Jag vet att aktierna och fonderna gått mkt minus, inte ett öre plus.
De var värda en hel del förut innan skattesmällen kom för ett bra antal år sedan. Och eftersom min mormors bror inte levde då, så kan han ju inte ha köpt dom efter.

Är inte det lite av ett bevis på att dom inte gått plus? Och betyder det isf att jag inte ska behöva betala något i vinstskatt?
Citera
2011-08-26, 21:14
Medlem
Ärligt talat så är du ju rätt puckad.

Om jag inte räknar fel så innebär det här (förutsatt att du inte hade några andra kapitalvinster/förluster och att jag inte drucket för mycket vin) att du sålde aktierna för ~160 000 kr.

Du, någon i din närhet eller bouppteckningsförättaren borde ha haft huvud åtminstone något på skaft och förberett dig på det här scenariot.

Du får helt enkelt leta igenom din morbrors rullor och se om du kan hitta ett anskaffningsbelopp som är mer gynsamt än 20% av värdet vid försäljningen.
I första hand skulle jag ringa skatteverket och fråga vad som kan tänkas vara godtagbar grund för omkostnadsbelopp. Skulle det kunna räcka om du vet när aktierna anskaffades och då kanske ta dagshögsta notering som omkostnadsbelopp?

Schablonmetoden är sällan gynsam då det motsvarar beskattning av en försäljning med ~400% vinst.

Dock är ju frågan hur fan du hade tänkt dig att skatteverket ska ha bättre koll på din morbrors omkostnadsbelopp än du har.
Citera
2011-08-26, 21:35
Medlem
Ja det var ju jävligt puckat att du inte tog reda på vad som gällde innan du brände alla pengar, skyll dig själv.

Men 20% kan du ta upp som anskaffning om du inte vet det riktiga gavet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in