Flashback bygger pepparkakshus!
2011-08-26, 19:01
Medlem
Sorry om detta tagits upp många gånger men hittar inte det jag söker.

Har köpt 2st nya iPhone4. Vill synka dem på samma dator men vill ha dom separerade. Vill kunna synka 2 helt skilda kontaktböcker/kalendrar/inställningar.

Ska man skapa 2 olika Apple-ID då?

Dock vore det smidigt om vi kunde dela samma musik och program. Går det med 2 olika Apple-ID?

Nackdelen med samma Apple-ID är att vi kommer synka samma program men det kanske bara är ett fåtal program som vi båda vill ha.

Jag lyckas inte förstå mig på hur iTunes fungerar

Hur ska vi göra för att hålla kontakter/kalendrar isär men dela vissa program och viss musik?
Citera
2011-08-26, 19:48
Medlem
Glockens avatar
Att ha två olika användare på datorn måste väl vara den enklaste lösningen?
Citera
2011-08-26, 20:13
Medlem
systems avatar
Om du vill ha olika information från adressboken så finns, vad jag kan se såhär, fyra vägar att gå:
1. Jobba bara med ena iPhonens adresser i iPhone = låt bli att synka.
2. Använd olika användarkonton på datorn.
3. Använd olika datorer.
4. Byt adressbok på datorn innan du synkar.

Gller det kalendrar så borde det vara ungefär samma sak, gissar jag. Och vad du menar med ”inställningar” vet bara du, så jag låter bli att spekulera.

Mitt råd då det gäller iPhone i allmänhet är att INTE köra med automatisk synk av allt då man ansluter den till datorn. Istället väljer man att göra så mycket som möjligt manuellt, och kan då använda iPhone till fler datorer än enbart en (som Apple vill) genom att följa någon av guiderna man hittar då man googlar "iPhone två datorer".

För den som inte förstår vad jag menar: Det intressanta är att man borde kunna omvandla en sådan guide från ”två datorer” till ”två användarkonton”.
Citera
2011-08-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glocken
Att ha två olika användare på datorn måste väl vara den enklaste lösningen?

Ok, men jag antar att vi inte kommer kunna dela köpta program i AppStore.

Kanske var otydlig tidigare.
Citera
2011-08-26, 20:18
Medlem
Hmm... kanske kör på ett och samma konto i iTunes så vi kan dela vissa program. Kommer nog inte synka nånting automatiskt utan göra allt manuellt. Tänkte om det blir nått knas med att göra backuper m.m. när telefonerna inte ska innehålla samma sak men det kanske löser sig när jag börjar greja med det.

Har läst att man kan skapa två olika biblioteksfiler (genom att starta iTunes med shift intryckt), det kanske är en modell att testa? Eller kanske bara blir krångligt. Kanske bästa att bara köra båda med samma login och sen synka allt manuellt.
Citera
2011-08-26, 21:59
Medlem
Glockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfeye_x
Ok, men jag antar att vi inte kommer kunna dela köpta program i AppStore.

Kanske var otydlig tidigare.
Måste erkänna att jag inte hänger med riktigt. Men så har jag ingen iphone heller. Olika användare på datorn men bara ett apple-id är nog det bästa.

Olika biblioteksfiler verkar omständigt. Man vill ju att det ska vara enkelt att synka osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in