2004-11-26, 13:08
Medlem
terreces avatar
Jag har länge undrat en sak om oliver. Vad är det för typ av maskin som kärnar oliver och stoppar i fyllningar? Hur går det till rent praktiskt? Kan någon hjälpa mig med detta så att jag sedan kan arkivera historien längst bak under värdelöst vetande.
Citera
2004-11-26, 13:11
Medlem
von Schmerzs avatar
Maskiner? Det är små koreaner som sitter med vassa knivar och skär ut kärnorna för hand, och sen pillar in fyllningen
Citera
2004-11-26, 16:20
Medlem
Skints avatar
Jag har ytterligare en fråga angående oliver:

Är svarta och gröna oliver olika sorter, eller är det bara olika mogningsgrad?
Alltså, är det med oliver som det är med paprika? Olika färger i olika mogningsstadier.
Citera
2004-11-26, 16:23
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skint

Alltså, är det med oliver som det är med paprika? Olika färger i olika mogningsstadier.
Utan att försökt att ta reda på det eller Googlat så har jag för mig att gröna oliver är "omogna". Skulle väl stämma bra med lite beskare smak osv. Ang. paprika så är grön, gul och röd samma men olika mognad, (tror jag) men vit paprika är en egen sort..
Citera
2004-11-26, 16:46
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Utan att försökt att ta reda på det eller Googlat så har jag för mig att gröna oliver är "omogna". Skulle väl stämma bra med lite beskare smak osv. Ang. paprika så är grön, gul och röd samma men olika mognad, (tror jag) men vit paprika är en egen sort..

Har för mig att det är samma med peppar också. Grön-, vit- och svartpeppar, olika stadier. Medan rosépeppar är en egen sort. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2004-11-26, 17:03
Medlem
Pågatågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Maskiner? Det är små koreaner som sitter med vassa knivar och skär ut kärnorna för hand, och sen pillar in fyllningen

Hahahah... får erkänna att jag själv funderat på detta fenomen.. men inte kan det väl vara koreaner, det växer inga oliver i Korea...
Citera
2004-11-26, 17:05
Medlem
Pågatågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skint

Alltså de svarta oliverna är färdigmognade, de gröna är ännu inte mogna, men fan så mycket godare! Dock växer inte paprikan i dem från början, tur det kanske, för det hade väl gjort alla små mini koreaner arbetslösa som jobbar med oliver...
Citera
2004-11-26, 19:06
Medlem
Gröna o svarta oliver borde inte bero på olika mognadsgrad då det skiljer väldigt mycket i kcal.
Citera
2004-11-26, 22:51
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pågatåg
Hahahah... får erkänna att jag själv funderat på detta fenomen.. men inte kan det väl vara koreaner, det växer inga oliver i Korea...

De plockas naturligtvis av greker, italienare o.s.v. Koreanerna är importerade slavarbetare.
Citera
2004-11-27, 19:56
Medlem
Drexls avatar
Det ÄR mognadsgraden som skiljer mellan gröna och svarta oliver. Men jag håller med om att det är intressant att någon månad ytterligare i solen höjer energiinnehållet så pass mycket.

Gröna (100g): 1.4g proteiner, 12.7g fett, 0.3g kolhydrater och 119kcal
Svarta (100g): 2.2g proteiner, 36g fett, 1.8g kolhydrater och 335kcal

Tur att de gröna är godast.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här