2011-08-26, 03:10
Medlem
olssens avatar
Hej, det är så att jag funderar på att köpa en ny vinylspelare istället för min gamla Philips 677.
I första hand beror det väl på att skivspelaren börjat gå ojämnt och att jag fått för mig att modellen i sig duger bara i brist på annat.

Det första tror jag kan bero på att remmen i spelaren börjar bli lite slapp och skulle behöva bytas. Varje gång spelaren börjar gå i otakt, eller snarare snurrar för fort, så löser det sig bara man plockar bort remmen och sätter dit den igen. Ibland kan det fixas av sig själv också, om man låter den stå någon dag. Jag är dock ingen expert på ämnet så jag chansar bara.

Hur som helst, jag har sen en tid tillbaks börjat samla på mig en del vinyler från musik jag gillar (allt från dylan till wu-tang och vidare till zeppelin) och nu känner jag att det vore dags att kanske satsa på en lite bättre spelare som gör musiken mer rättvis. Jag är inte på något sätt nån audiofil eller finsmakare, jag är väl som de flesta andra musikentusiaster, jag vill kunna lyssna på sin musik i bästa märkbara kvalité till ett överkomligt pris.

Har börjat fundera på en Rega P3 då jag fått ett erbjudande om att få köpa en sån + pick-up till ett överkomligt pris, inget höjdarpris men ett rättvist.
Så nu undrar jag lite innan jag slår till, kommer det vara värt det?
Spelaren plus pick-up går ju på några tusenlappar och det vore ju snopet om det inte var i min Philips felet satt i utan kanske min förstärkare eller att allt som behövs får att få den där perfekta klangen är en ny rem och kanske lite nya nålar eller en annan pick-up.

Mitt nuvarande "ljudsystem" består av två KEF Cadenza Sp1024-högtalare samt en Quad33/303-förstärkare, båda från 72-73. Och min skivspelaren: en Philips AF677 Dc med orginal GP-400 Mk II pick-up.
Senast redigerad av olssen 2011-08-26 kl. 03:17.
Citera
2011-08-26, 07:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av olssen
Hej, det är så att jag funderar på att köpa en ny vinylspelare istället för min gamla Philips 677.
I första hand beror det väl på att skivspelaren börjat gå ojämnt och att jag fått för mig att modellen i sig duger bara i brist på annat.

Det första tror jag kan bero på att remmen i spelaren börjar bli lite slapp och skulle behöva bytas. Varje gång spelaren börjar gå i otakt, eller snarare snurrar för fort, så löser det sig bara man plockar bort remmen och sätter dit den igen. Ibland kan det fixas av sig själv också, om man låter den stå någon dag. Jag är dock ingen expert på ämnet så jag chansar bara.

Hur som helst, jag har sen en tid tillbaks börjat samla på mig en del vinyler från musik jag gillar (allt från dylan till wu-tang och vidare till zeppelin) och nu känner jag att det vore dags att kanske satsa på en lite bättre spelare som gör musiken mer rättvis. Jag är inte på något sätt nån audiofil eller finsmakare, jag är väl som de flesta andra musikentusiaster, jag vill kunna lyssna på sin musik i bästa märkbara kvalité till ett överkomligt pris.

Har börjat fundera på en Rega P3 då jag fått ett erbjudande om att få köpa en sån + pick-up till ett överkomligt pris, inget höjdarpris men ett rättvist.
Så nu undrar jag lite innan jag slår till, kommer det vara värt det?
Spelaren plus pick-up går ju på några tusenlappar och det vore ju snopet om det inte var i min Philips felet satt i utan kanske min förstärkare eller att allt som behövs får att få den där perfekta klangen är en ny rem och kanske lite nya nålar eller en annan pick-up.

Mitt nuvarande "ljudsystem" består av två KEF Cadenza Sp1024-högtalare samt en Quad33/303-förstärkare, båda från 72-73. Och min skivspelaren: en Philips AF677 Dc med orginal GP-400 Mk II pick-up.

Köp en ny rem här. http://www.svalander.se/shoppen/tillbehoer_till_skivspelare/remmar_till_skivspelare
Citera
2011-08-26, 11:02
Medlem
8051arbasts avatar
Olja axellagret på skivtallriken samtidigt. Men jag är lite orolig, det kan vara styrningen av motorn som börjar bli dålig, då hjälper inte rembyte.
Citera
2011-08-26, 13:51
Medlem
olssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8051arbast
Olja axellagret på skivtallriken samtidigt. Men jag är lite orolig, det kan vara styrningen av motorn som börjar bli dålig, då hjälper inte rembyte.

Är ju så extremt okunnig när det kommer till den här typen av teknik, finns det något sätt att kolla det?

Ibland händer det att den går lite segare också men oftast så får den fnatt och bara sprinner på, ungefär som att jag hade satt den på 45 istället för 33. Det lite lömska är att det sällan sker medan man spelar utan snarare efter man vänt på en plattan, som att det "kickar igång" efter att motorn stängts av.
Citera
2011-08-26, 14:13
Medlem
8051arbasts avatar
Ökar den i hastighet är det inte remmen!!! Då är det antingen elektroniken eller hastighetsomkopplaren som spökar. (Går den upp till rätt hastighet för 45R, så gissar jag på omkopplaren.)
Föreslår nog att leta rätt på en begagnad skivspelare med direktdrift, då finns ingen rem som kan krångla. Helst inte philips.
Citera
2011-08-26, 14:35
Medlem
olssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8051arbast
Ökar den i hastighet är det inte remmen!!! Då är det antingen elektroniken eller hastighetsomkopplaren som spökar. (Går den upp till rätt hastighet för 45R, så gissar jag på omkopplaren.)
Föreslår nog att leta rätt på en begagnad skivspelare med direktdrift, då finns ingen rem som kan krångla. Helst inte philips.

Okej men då lär det ju bli en ny spelare vilket fall som helst, vilket får oss att återkomma till Regan P3. Inte sett den än själv men begagnad i top-skick med utbytt motor till en nyare modell. Den kommer ju säkert gå på 5-6000 bara spelaren, är den värd det eller finns det något annat i samma kvalité som är billigare? Vill ju inte bara att ljudet ska vara bra utan även att maskineriet ska kunna hålla i år framöver.
Citera
2011-08-26, 14:55
Medlem
8051arbasts avatar
hyfsad:
http://www.tradera.com/Direktdriven-AKAI-med-ny-nal--auktion_170610_138196643

Som jag tror bra kvalité
http://www.tradera.com/Skivspelare-Technics-SL-2000-direct-drive-auktion_170610_138227576

chansning
http://www.tradera.com/Vinylspelare-auktion_170610_138423634

Har jag själv, fungerar bra. Dock inte värd detta pris.
http://www.tradera.com/ReVox-B795-Tangential-gramofon-vinyl-spelare-auktion_170610_136578800

hyfsad
http://www.tradera.com/Pioneer-PL-510A-direktdriven-vintage-vinylspelare-auktion_170610_138478740
Citera
2011-08-26, 15:09
Medlem
olssens avatar
tack för tipsen, ska kolla vidare på dom. Technics har man ju hört mycket bra om, speciellt den klassiska Technics SL-1210MK2 men har också hört att dom inte är ultimata för hemmalyssning utan mer anpassade som Dj-utrustning.

fortsätt gärna komma med idéer, synpunkter och tips.
Citera
2011-08-27, 11:44
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
tack för tipsen, ska kolla vidare på dom. Technics har man ju hört mycket bra om, speciellt den klassiska Technics SL-1210MK2 men har också hört att dom inte är ultimata för hemmalyssning utan mer anpassade som Dj-utrustning.

fortsätt gärna komma med idéer, synpunkter och tips.

Jag köpte mig en Rega rp1 med ett pris på dryga 2500:- nya, med både bra arm och nål så kan det inte bli fel, dessutom är den riktigt snygg. http://rakkniv.eu/min-nya-skivspelare-vad-det-nu-har-att-gora-med-rakknivar/
Citera
2011-08-27, 13:03
Medlem
olssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Jag köpte mig en Rega rp1 med ett pris på dryga 2500:- nya, med både bra arm och nål så kan det inte bli fel, dessutom är den riktigt snygg. http://rakkniv.eu/min-nya-skivspelare-vad-det-nu-har-att-gora-med-rakknivar/

Dom är jävligt clean asså, kan nog bli en Rega.
Men hur mycket bör man som vanlig dödlig människa satsa på en skivspelare? Är det ovärt för mig att lägga pengar på en P3 när jag förmodligen kommer vara skitnöjd vilket fall som helst med en billigare variant? hur stor skillnad är det mellan modeller liksom?
Citera
2011-08-27, 17:25
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Dom är jävligt clean asså, kan nog bli en Rega.
Men hur mycket bör man som vanlig dödlig människa satsa på en skivspelare? Är det ovärt för mig att lägga pengar på en P3 när jag förmodligen kommer vara skitnöjd vilket fall som helst med en billigare variant? hur stor skillnad är det mellan modeller liksom?

Vet en kille som gick från en p1 (föregångaren till rp1) till en p24 han sa att skillnaden är så liten så man kan stanna på rp1 och om man skall modda något så byt ut puppan).

Om jag kommer modda något så blir det PU och RIAA jag är nöjd med resten
Citera
2011-08-28, 15:09
Medlem
olssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Vet en kille som gick från en p1 (föregångaren till rp1) till en p24 han sa att skillnaden är så liten så man kan stanna på rp1 och om man skall modda något så byt ut puppan).

Om jag kommer modda något så blir det PU och RIAA jag är nöjd med resten

jag är ju bara lekman på ämnet och har fortfarande inte riktigt förstått RIAA's vikt i det hela. Om jag fattat det rätt så hjälper det till att förstärka signalen mellan förstärkare och spelaren. Men hur viktigt är det att man har en sån och hur vet man om dom finns inbyggda från början?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in