2011-08-26, 00:15
Medlem
MRs avatar
Kom och tänka på en sak ganska nydligen när jag funderade lite kring kodning osv. Kommer ihåg att jag tappade tålamodet när det gällde HTML kodning osv, när man inte får det att fungera fast man försöker.
Kommer då ihåg att jag frågade på forumet på FlashBack, denna tråd https://www.flashback.org/t1312086
Där folk försökte förklara om hur jag skulle koda, med syftet att jag skulle lära mig själv. Tappade tålamodet tillslut när jag inte förstod ett skit och blev då tillsagd att betala någon en penning för att få jobbet gjort eller lycka till liksom. Men som tur var så fick jag ändå senare hjälp av en polares polare.

Men i det grafiska forumdelen så ser jag ofta att folk verkar få hjälp? T.ex i "Retushera bilden / gör om mig / gör om personen, etc"-tråden så brukar folk fråga om hjälp därav dom brukar få det utan att någon ber dom göra det själv?

Jag undrar bara varför det är så? Webbutveckling är väl inte mycket mer krävande? Ett jobb i PhotoShop kan ju ta lika lång tid och kräva lika mycket egenskap som ett jobb motsvarande i webbutveckling.
Har inte varit nå mycket mer under systemutvecklings forumdelen efter det, så inte säker på att de flesta ber en lära sig själv.
Citera
2011-08-26, 00:24
Medlem
Denoms avatar
Du hade väl otur respektive tur helt enkelt? Skulle inte vilja dra linjer och kalla vissa forum för mer hjälpsamma än andra även om det finns vissa skithålor till underforum på ytan.
Citera
2011-08-26, 00:38
Medlem
micaeles avatar
Därför att olika forumdelar är befolkade utav olika människor, helt enkelt. Och densiteten på kunnigt folk som är villiga att hjälpa till skiljer sig likväl.
Det finns inga garantier för att t.ex. programmeringsdelen hela tiden frekventeras utav användare som villigt delar med sig utav sin tid, lika lite som grafikdelen har sådana.

Men generellt gällande ditt spörsmål kan jag tänka mig att programmerare överlag är mera för att peka på egenhjälp än att ge bort färdig information och kunskap.
Citera
2011-08-26, 00:56
Medlem
En gissning är att det kan bero på hur du formulerade dig. Jag har inte läst i tråden, så jag vet inte, men det är möjligt att det kan vara det.

Sen tror jag att det har att göra med skillnaderna i typ av kunskap. Grafisk formgivning handlar mer om känsla, vilket är svårt att förklara i ord, medan programmering är rätt eller fel.
Citera
2011-08-26, 02:09
Medlem
MRs avatar
Aha okej.

Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Sen tror jag att det har att göra med skillnaderna i typ av kunskap. Grafisk formgivning handlar mer om känsla, vilket är svårt att förklara i ord, medan programmering är rätt eller fel.
Nja, vet inte riktigt. Övning ger ju färdighet i båda ämnerna. Man måste ju lära och förstå sig på HTML samt andra programmeringsspråk. Programmering brukar ju bli ganska logiskt(?) när man väl lärt sig språket och hur det fungerar, är ju likadant i det grafiska där man tränar ögat och logiken om hur t.ex ljuset och perspektivet ligger på bilden om man t.ex ska manipulera.
Citera
2011-08-26, 09:13
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Men generellt gällande ditt spörsmål kan jag tänka mig att programmerare överlag är mera för att peka på egenhjälp än att ge bort färdig information och kunskap.
Japp.

Ge ut färdiga lösningar hjälper ingen, de gör bara att man inte lär sig tänka själv. Och dessutom saknar den typen av trådar diskussionsunderlag och det ställer vi höga krav på i Systemutveckling.

Och ett tips angående den tråden: Erbjuda varor/tjänster/pengar/osv. är inte tillåtet, och hade pollats för 1.01 och det inte varit preskriberat. Ett tips till alla som läser tråden.

/ojn - mod i Systemutveckling
Citera
2011-08-26, 22:16
Moderator
Falukropps avatar
Det har väl lite att göra med uppgiftens komplexitet och tidsinvesteringen som krävs för att nå målet.

Du gör nog misstaget att jämföra förfrågningar om snabba redigeringsjobb med att hjälpa dig att utveckla ditt eget kodande såpass mycket att du själv förstår hur du ska lösa uppgiften. Ett bättre case att jämföra med hade varit om du beskrev ditt problem och bad någon servera lösningen.

Tänk också på att det du var ute efter i din tråd kräver betydligt mycket mer detaljkunskap än att redigera en bild, det finns inte lika många vägar till det önskade resultatet, i den mån det nu är möjligt att jämföra programmering med bildredigering. Kort sagt, jag tror det finns bra många fler användare i bildredigeringsforumet som fixar att få dig att se ut som Johnny Depp på bild än det finns användare i systemutvecklingsforumen som på rak arm kan lösa problemet du ställde dem inför. Än mindre så om vi dessutom lägger till att de på ett pedagogiskt sett ska förklara proceduren för dig också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in