2011-08-25, 18:36
Medlem
Jag gick och funderade på hur osannolikt det är att just jag finns till med tanke på att det hade räckt om en avlägsen förfader inte hade varit på humör just den kvällen för att det skulle skita sig med min tillkomst. Eller att en annan av de miljoner spermierna hunnit före till ägget.

Sen kom jag att tänka på att jag skulle ha kunna haft en enäggstvilling som såg likadan ut som jag och hade samma genuppsättning.

Om vi nu tänker oss tillbaka ett godtyckligt antal år i tiden och ska förutsäga sannolikheten för att jag ska bli till, så räcker det inte med alla de oändliga möjligheterna till potentiella framtida människor som gör att sannolikheten att jag ska bli till snabbt närmar sig noll. Det kan dessutom vara så att det faktiskt föds en person av mina föräldrar som ser ut exakt som jag och har exakt samma genuppsättning, men som inte är jag.

Om man som jag inte tror på en odödlig själ, hur ska man kunna få ett grepp om vad som utgör mitt "jag"?
Citera
2011-08-25, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Waggho

Om man som jag inte tror på en odödlig själ, hur ska man kunna få ett grepp om vad som utgör mitt "jag"?
Dom tankar, känslor och handlingar som du känner mest och bäst för är ditt "jag". Alltså det inom dig som du identifierar dig starkast med.
Citera
2011-08-25, 19:35
Medlem
Mercedess avatar
Vi är alla samma apor.
Det som gör dig till dig är allting du gått igenom
Prova LSD så skaru se att allting klarnar.

Varför ska folk vara så filosofiska och sen enbart bidra med nån sorts stel och krånglig tanke
Citera
2011-08-25, 23:26
Medlem
Elofzones avatar
Om det finns ett universum för varje potentiell möjlighet, då blir oddsen snarare det motsatta.
Citera
2018-09-27, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waggho
Jag gick och funderade på hur osannolikt det är att just jag finns till med tanke på att det hade räckt om en avlägsen förfader inte hade varit på humör just den kvällen för att det skulle skita sig med min tillkomst. Eller att en annan av de miljoner spermierna hunnit före till ägget.

Sen kom jag att tänka på att jag skulle ha kunna haft en enäggstvilling som såg likadan ut som jag och hade samma genuppsättning.

Om vi nu tänker oss tillbaka ett godtyckligt antal år i tiden och ska förutsäga sannolikheten för att jag ska bli till, så räcker det inte med alla de oändliga möjligheterna till potentiella framtida människor som gör att sannolikheten att jag ska bli till snabbt närmar sig noll. Det kan dessutom vara så att det faktiskt föds en person av mina föräldrar som ser ut exakt som jag och har exakt samma genuppsättning, men som inte är jag.

Det går inte att tala om odds eller sannolikhet på det sättet. Odds handlar alltid om saker som ännu inte har hänt. När det väl har hänt är det inte ett odds eller en sannolikhet längre utan ett faktum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in