2011-08-25, 15:46
Medlem
Tja har sett massor av trådar med folk som ska vara ute "ensam varg" en längre tid i skogen. Har tänkt att börja med en lite mjukare variant ett par dagar, en helg kanske. Har lite frågor som jag hade varit väldigt tacksam om jag fick svar på och ifall min "plan" är bra eller skulle det finnas saker som jag skall ändra på etc kom gärna med förslag.

Till att börja med var? Bor på höglandet (Småland) tänker ej gå in på det mera än så. Vid en sjö känns lite jobbigt alltså med folk som nosar omkring. Så hade tänkt nånstans långt ute i skogen hade tänkt att fästa sådana här band (orienteringsband) med jämna mellanrum menads jag hittar en lämplig plats att stanna. Här är en lista vad jag ska ta med mig (ska troligen cykla)

Jag tänkte tända en brasa är lite rädd för att jag sätter eld på hela skogen Några tips?

- Tält
- Sovsäck och liggunderlag
- Kniv/knivar
- Tändstål
- Ett par tändare
- Ett par bomullstussar (Har inte haft någon större framgång att få igång en brasa med ett tändstål utan bomull ...)
- Myggstift
- Vatten ett par liter
- Mat Sopa i en plåt burk man kan värma upp direkt över elden. Kanske lite frukt och sådant

Har också en fråga om vad lagen säger om sådant här. Jag tror att man ska få tälta två dagar enligt allemansrätten stämmer detta?

Kommer säkert på mera frågor men detta är allt nu, vill tillägga att jag är inte någon stadsbo som aldrig har varit ute i naturen. Jo det är klart jag har tältat ute i naturen någon gång men då var jag ju inte mer än 6-7 år. Jo det kan ser ut som jag har över-planerat detta men vill ta det säkra före det osäkra.

//Gengas
Citera
2011-08-25, 15:50
Medlem
Bidrar med förslag på mer packning: Radio med batterier i. Trangiakök för matlagning plus några påsar frystorkat. Till elden föreslår jag tändkuddar (brinner i 5-10 min och kan få fyr på torra kvistar liksom halvfuktiga hyfsat lätt). Bra böcker. Kompass.
Citera
2011-08-25, 15:54
Medlem
dödsknivens avatar
Trangia och vanlig tändare känns ju betydligt smidigare för vattenkok och matlagning om du bara vill softa i naturen ett par dar. Låter schysst, men vad tänkte du "göra"? Sitta och häcka utanför ett tält blir nog rätt trist efter en stund, ta med dig nåt att sysselsätta dig med. Fiska eller plocka svamp liksom?
Citera
2011-08-25, 16:17
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gengas
hade tänkt att fästa sådana här band (orienteringsband) med jämna mellanrum menads jag hittar en lämplig plats att stanna. Här är en lista vad jag ska ta med mig (ska troligen cykla)

- Ett par bomullstussar (Har inte haft någon större framgång att få igång en brasa med ett tändstål utan bomull ...)
- Mat Sopa i en plåt burk man kan värma upp direkt över elden. Kanske lite frukt och sådant
  • Skaffa en billig GPS istället och lär dig hur den fungerar INNAN du sticker ut, ha med extra batterier.
  • Bomull är bra, men bomull kladdat med vaselin är bättre, fungerar även om det är blött och det brinner mycket längre.
  • Köp en snuskburk, brukar finnas billigt på tradera eller andra ställen, bra att koka vatten i. Eller som andra sagt, köp ett trangia kök.
Citera
2011-08-25, 16:56
Medlem
goelens avatar
Citat:
Jag tänkte tända en brasa är lite rädd för att jag sätter eld på hela skogen Några tips?
Ha ett gäng med stenar runt elden. Ha en ruska bredvid om det skulle fatta eld i natur eller tält.

Citat:
Du kan även hugga dig lite granris i skogen och lägga under ditt liggunderlag. Ett tjockt lager.
Så håller du markkylan borta.
Citera
2011-08-25, 16:59
Medlem
stordrulens avatar
Citat:
Tja har sett massor av trådar med folk som ska vara ute "ensam varg" en längre tid i skogen. Har tänkt att börja med en lite mjukare variant ett par dagar, en helg kanske. Har lite frågor som jag hade varit väldigt tacksam om jag fick svar på och ifall min "plan" är bra eller skulle det finnas saker som jag skall ändra på etc kom gärna med förslag.

Till att börja med var? Bor på höglandet (Småland) tänker ej gå in på det mera än så. Vid en sjö känns lite jobbigt alltså med folk som nosar omkring. Så hade tänkt nånstans långt ute i skogen hade tänkt att fästa sådana här band (orienteringsband) med jämna mellanrum menads jag hittar en lämplig plats att stanna. Här är en lista vad jag ska ta med mig (ska troligen cykla)

- Tält
- Kniv/knivar
- Tändstål
- Ett par tändare
- Myggstift
- Vatten ett par liter

Har också en fråga om vad lagen säger om sådant här. Jag tror att man ska få tälta två dagar enligt allemansrätten stämmer detta?

Kommer säkert på mera frågor men detta är allt nu, vill tillägga att jag är inte någon stadsbo som aldrig har varit ute i naturen. Jo det är klart jag har tältat ute i naturen någon gång men då var jag ju inte mer än 6-7 år. Jo det kan ser ut som jag har över-planerat detta men vill ta det säkra före det osäkra.

//Gengas
Låter inte direkt som du är den jag skulle lita på om jag var fast ute i skogen någonstans.

men men ...

Se till att ta med dig en liten vaselinburk till bomullen.
Citera
2011-08-25, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savate
Bidrar med förslag på mer packning: Radio med batterier i. Trangiakök för matlagning plus några påsar frystorkat. Till elden föreslår jag tändkuddar (brinner i 5-10 min och kan få fyr på torra kvistar liksom halvfuktiga hyfsat lätt). Bra böcker. Kompass.

Ja böcker är nog än bra ide, kompass också

Tackar

Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Trangia och vanlig tändare känns ju betydligt smidigare för vattenkok och matlagning om du bara vill softa i naturen ett par dar. Låter schysst, men vad tänkte du "göra"? Sitta och häcka utanför ett tält blir nog rätt trist efter en stund, ta med dig nåt att sysselsätta dig med. Fiska eller plocka svamp liksom?

Trangia Kök verkar smidigt har kollat lite på internet, några förslag på billiga "set"? Ja har tänkt ta med mig en kikare och en fågelåskådningsbok "for kids" som man kan kryssa i när man har sätt fåglarna, Jag är inte särskilt insatt i detta med fåglarna så det fick bli en bok för barn står 12-15 på omslaget. Så det lär nog bli en utmaning det med. Har även tänkt att ta med ett munspel och försöka lära mig det. Har kollat på Survivior man för mycket kanske

Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
  • Skaffa en billig GPS istället och lär dig hur den fungerar INNAN du sticker ut, ha med extra batterier.
  • Bomull är bra, men bomull kladdat med vaselin är bättre, fungerar även om det är blött och det brinner mycket längre.
  • Köp en snuskburk, brukar finnas billigt på tradera eller andra ställen, bra att koka vatten i. Eller som andra sagt, köp ett trangia kök.

Nja tror inte på GPS`en vill gärna inte ha med mig något elektronisk. Angående snuskburken så har jag en liggande så slänger med den

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av stordrulen
Låter inte direkt som du är den jag skulle lita på om jag var fast ute i skogen någonstans.

men men ...

Se till att ta med dig en liten vaselinburk till bomullen.

Nja är inte riktigt överlevnads människa är med och jagar en del. Men tror inte jag dör ute i skogen på några dagar, det är därför jag inte har satt några löjliga mål som en månad till att börja med.
Senast redigerad av gengas 2011-08-25 kl. 17:05.
Citera
2011-08-25, 17:24
Medlem
stordrulens avatar
Citat:
J
Nja är inte riktigt överlevnads människa är med och jagar en del. Men tror inte jag dör ute i skogen på några dagar, det är därför jag inte har satt några löjliga mål som en månad till att börja med.

Nej precis, någon som är orolig för att tända en brasa i skogen i slutet av augusti/början på september för att han skall bränna ner hela skogen bör nog helst inte vara ute i skogen en längre tid.
  • tält
  • Liggunderlag/sovsäck
  • Kniv
  • Yxa
  • en stålgryta
  • tändstål
  • bomull/vaselin
  • En falukorv
  • vita bönor
  • en dunk med vatten

Med detta lever du som en gud i ett par dygn i skogen.
Citera
2011-08-25, 19:32
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Trangia Kök verkar smidigt har kollat lite på internet, några förslag på billiga "set"? Ja har tänkt ta med mig en kikare och en fågelåskådningsbok "for kids" som man kan kryssa i när man har sätt fåglarna, Jag är inte särskilt insatt i detta med fåglarna så det fick bli en bok för barn står 12-15 på omslaget. Så det lär nog bli en utmaning det med. Har även tänkt att ta med ett munspel och försöka lära mig det. Har kollat på Survivior man för mycket kanske

Ptja, trangiakök lär du hitta i rätt många friluftsbutiker, annars kan du ju kolla på outnet.se eller nåt. Kryssböcker är nog en bra grej, och ha med dig varma och vattentåliga kläder. Ovärdeligt om det skulle råka regna eller nåt annat drygt. Beroende på var du är kan ju även vatten bli problem också, försök hitta nåt vattendrag eller sjö så du kan koka vatten om det krisar. Gummistövlar, sockor, vattentät vindjacka och bra byxor och hoppas att du inte har använding för det
Citera
2011-08-25, 19:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är trevligt att vara ute i skog och mark. Jag och min lille son sov ute i skogen en natt nu i sommar. En god idé är att skaffa Dig en karta över det område Du avser tälta i. Helst en terrängkarta i skala 1:50000. Då kan Du börja med att rekognosera på kartan, och sedan göra en förberedelsetur med kartan på plats och se efter hur det ser ut i verkligheten. Sedan kan Du planera Din tur och bedöma vad Du behöver ha med Dig.

När det gäller tältplats så är det som så att om du placerar ditt tält högt och öppet, så blåser vanligen vinden bort myggen, men i gengäld så syns Du så klart mer och du blir mer utsatt om det börjar blåsa mycket och/eller regna. Trangiakök är att föredra framför öppen eld, och frystorkat är lättare än konserver. På småländska höglandet borde det inte vara ett problem att finna tjänligt vatten i mängd, så det räcker nog om Du tar med Dig dricksvatten. Vatten för kok kan Du nog hitta i terrängen.

Något tidsfördriv är bra att ha med, och en ficklampa. Tag med dig ett första hjälpenpaket också, om Du skulle råka skada Dig. Du kan läsa på litet här: http://www.vardguiden.se/Tema/Forsta-hjalpen/

Lycka till och njut av naturen!
Citera
2011-08-30, 21:02
Medlem
pentaxanalytikers avatar
Blev det någon tälttur?
Citera
2011-08-30, 22:50
Medlem
musse4711s avatar
Krångla inte till saker och ting. Varför inte vandra höglands leden?
Den börjar i Nässjö och slutar i Hook vill jag minnas
Fråga på turist inf i Nässjö.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här