2011-08-25, 11:39
Medlem
stoffe-74s avatar
Sett dessa portar många gånger, men nu beslutade jag mig för att kika lite närmare.

Dock verkar dom vara ordentligt plomberade, men med ett litet dräneringshål i betongen. Kanske någon har en riktigt smal kamera att pilla in där?

På toppen fanns ett fundament till en mast.

Eftersom dom lagt kabeln till masten i en utsprängd fåra i berget så misstänker jag att någon dold "nödutgång" på toppen inte finns. I så fall borde dom dragit igenom kabeln där...

Lite längre in i skogen synter resterna efter kraftmatningen i form av öglor och förankringar för en kraftledningsstolpe.

Straxt därefter sprang jag nästan rakt in i en gammal antenn som fortfarande satt kvar uppe! Kan det vara så att dom missat denna vid plomberingen??? Hur mycket har dom då missat inne i själva bergrummet?

Nedanför antennen var det grävt en skyttegrav. Följde den inte hela vägen åt båda hållen, men den ledde i alla fall ner mot bergrummet...

Karta till platsen om någon vill kika:
http://kartor.eniro.se/m/avmIY

Länk till bilderna:
http://www.pixbox.se/alb1232857

Är det någon som vet vad det kan ha varit eller har några teorier?
Citera
2011-08-25, 13:36
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffe-74
Sett dessa portar många gånger, men nu beslutade jag mig för att kika lite närmare.

Dock verkar dom vara ordentligt plomberade, men med ett litet dräneringshål i betongen. Kanske någon har en riktigt smal kamera att pilla in där?

På toppen fanns ett fundament till en mast.

Eftersom dom lagt kabeln till masten i en utsprängd fåra i berget så misstänker jag att någon dold "nödutgång" på toppen inte finns. I så fall borde dom dragit igenom kabeln där...

Lite längre in i skogen synter resterna efter kraftmatningen i form av öglor och förankringar för en kraftledningsstolpe.

Straxt därefter sprang jag nästan rakt in i en gammal antenn som fortfarande satt kvar uppe! Kan det vara så att dom missat denna vid plomberingen??? Hur mycket har dom då missat inne i själva bergrummet?

Nedanför antennen var det grävt en skyttegrav. Följde den inte hela vägen åt båda hållen, men den ledde i alla fall ner mot bergrummet...

Karta till platsen om någon vill kika:
http://kartor.eniro.se/m/avmIY

Länk till bilderna:
http://www.pixbox.se/alb1232857

Är det någon som vet vad det kan ha varit eller har några teorier?
Kan vara FO43's gamla GPL.
Citera
2011-08-25, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma

Nja. Känns lite väl nära tätorten för en sådan viktig funktion.
Citera
2011-08-26, 06:51
Medlem
breakbabess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspektorn
Nja. Känns lite väl nära tätorten för en sådan viktig funktion.

Det hindrar väl inte fo34 gpl låg ju mitt i centrala Borås !
Citera
2011-08-26, 08:44
Medlem
Av masten att döma skulle det mycket väl kunna vara så. Finns ju ett flertal Fo staber som låg mitt i bebyggelse.
Citera
2011-08-26, 10:22
Medlem
stoffe-74s avatar
Klart intressanta teorier.... Är det ingen som gjort lumpen eller jobbat på P10 som kan säga vad det har varit? Lär ju inte vara så hemligt längre i alla fall under 15cm betong....

Antennen kan nog skvallra om en del om man är duktig på sådana. Är ju tre stolpar och två antenner av modell "hängmatta"...
Citera
2011-08-26, 13:29
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffe-74
Klart intressanta teorier.... Är det ingen som gjort lumpen eller jobbat på P10 som kan säga vad det har varit? Lär ju inte vara så hemligt längre i alla fall under 15cm betong....

Antennen kan nog skvallra om en del om man är duktig på sådana. Är ju tre stolpar och två antenner av modell "hängmatta"...
Dipolantenn för 2-30 MHz, användes i Stab-Stab radionätet för samband mellan högre staber (Fördelnings, Milo, FO, försvarsledning)
Citera
2011-08-26, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somic
Av masten att döma skulle det mycket väl kunna vara så. Finns ju ett flertal Fo staber som låg mitt i bebyggelse.

Och flera som inte gjorde det

Men antennerna skvallrar lite då förstås.
Citera
2011-08-28, 19:20
Medlem
Nintendokids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
GPL?
Citera
2011-08-28, 20:13
Bannlyst
Har för mig att det var fobef krigsstabsplats, torde vara en väl känd plats för Strängnäsborna. Stor komplett anläggning under hela berget - varit inne där en gång. Det finns en mkt mer dold stor strategisk MILObefstab mitt i Sörmlandsskogarna.
Citera
2011-08-28, 22:31
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
GPL?
GPL = Gplatser = Gemensamma stabsplatser.
Citera
2011-09-01, 15:43
Bannlyst
Jag har varit inne där när jag gjorde lumpen på P10.

Kraftiga dörrar på väg in. Ganska stort. Vi hämtade lite prylar i samband med en mobiliseringsövning.
Bland annat ett par lådor med pistoler. m/07 och m/40.

Då kanske man kan kalla det för mob-förråd :-)

Detta var 1984.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in