• 2
  • 3
2011-08-25, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chased
Hur länge sen var det du läste filosofi, var det värt det eller hade du hellre arbetat på Ica?

Vad blir det? 6 år sedan ungefär.

Nej, det var inte värt det. Hade varit bättre att jobba på ICA.
Citera
2011-08-26, 03:46
Medlem
Darkshadowrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vat
1. CSN är det bästa lån man kan ta.

2. Man lever inte dåligt som student..
3k hyra etc
2.5k mat
1.5k fest
1k fritid/litteratur
=8k ish lån + bidrag

3. Sommarjobba..

4. Sjukt ovärt att kasta bort 2 år för att slippa lånet.

Eller gör man som jag, investera lånet =D

Jag har aldrig sagt att man ska slippa lånet. Ta lånet, + 2000-4000 extra i månaden. Då har du råd med bil och skolböcker och mat utan att aldrig behöva oroa dig.
Citera
2011-08-26, 03:47
Medlem
Darkshadowrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chased
Lycka till att få något av dom jobben då 360 000 andra också vill ha dem.

360k andra vill inte ha dem, sluta lura dig själv.
Citera
2011-08-26, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkshadowrunner
360k andra vill inte ha dem, sluta lura dig själv.

Du får aldrig svar när du söker något av dessa iaf...
Citera
2011-08-26, 10:55
Medlem
Har jobbat i ca 2 år sedan jag pluggade sist. Nu har jag börjat igen, på en bra utbildning med god chans till kvalificerat jobb. "Skitjobb" ger pengar och visst går det att spara (själv har jag lagt undan ca 70 tkr) men det viktigaste är motivationen till plugg som det ger.

Skitjobben lärde mig uppskatta skolan och inse värdet av en bra utbildning.
Citera
2011-08-26, 14:42
Medlem
youpendiis avatar
Alla kanske inte vill arbeta för att spara ihop till sin utbildning. Istället arbetar man ihop för en längre resa. Säg du har sparat ihop 50-100 000 kr. Vad är då mest värt? En långresa eller tom fler resor eller att spara varenda krona för att slippa CSN-lånet? Visst, lite tungt med stor studieskuld när man studerat men jag hade aldrig orkat jobba 1-2 år bara för att slippa ta studielån. Hellre en resa som jag kommer minnas för resten av mitt liv.
Citera
2011-08-26, 16:43
Medlem
Darkshadowrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youpendii
Alla kanske inte vill arbeta för att spara ihop till sin utbildning. Istället arbetar man ihop för en längre resa. Säg du har sparat ihop 50-100 000 kr. Vad är då mest värt? En långresa eller tom fler resor eller att spara varenda krona för att slippa CSN-lånet? Visst, lite tungt med stor studieskuld när man studerat men jag hade aldrig orkat jobba 1-2 år bara för att slippa ta studielån. Hellre en resa som jag kommer minnas för resten av mitt liv.

Jag har inte sagt att man ska skippa CSN. Det hanlar om att alla personer som sitter helt i skiten pga att de missade några poäng och nu inte får CSN. Har de inte fixat en buffert innan plugg? ska det vara så svårt att spara ihop 50 tusen kr innan man studerar,som ekonomisk buffert. Slutar alltid att dessa människor får låna av föräldrarna,kompisar eller försöka hos sos. De kanske säljer sin soffa eller whatever. Det är lika tragiskt varje gång.
Citera
2011-08-26, 17:10
Medlem
Computervilles avatar
Om man vet vad man vill bli så ser jag inget fel att gå direkt från gymnasiet till högskola, med eller utan buffert.

Jag visste däremot inte vad jag ville bli/läsa efter gymnasiet, jag dividerade om allt från mellanstadielärare till civilingenjör, men jag bestämde mig för att jobba ett tag istället, alternativt börja läsa en kurs och känna på vad som intresserar mig.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in