2011-08-23, 23:07
Medlem
cytrezs avatar
Min Acer aspire 5552g har börjat strula (känner inte igen usb-uttagen, samt vägrar vakna om jag stänger ner skärmen). Så jag känner att det är dax att formatera den.

Problemet är att datorn inte levererades med en windows 7 skiva. Samt att jag i min okunnighet avinstrallerade deras recovery program (eRecovery tror jag det hette).

Så min fråga lyder, kan jag formatera vanligt och köra in min pirat-windows 7, som kan kör på min stationära? Eller kommer datorn tolka detta helt galet?

Tacksam för råd.

Citera
2011-08-23, 23:09
Medlem
archeons avatar
Ja det kan du, jag hade min Acer laptop i ca 1 år innan windows började strula osv, laddade ned Windows 7 ultimate och formaterade som vanligt från skiva. Funkar perfekt
Citera
2011-08-23, 23:15
Medlem
cytrezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archeon
Ja det kan du, jag hade min Acer laptop i ca 1 år innan windows började strula osv, laddade ned Windows 7 ultimate och formaterade som vanligt från skiva. Funkar perfekt

Alright, låter safe. Kommer med update om fyra timmar då.. alltid lika mysigt att formatera!
Citera
2011-08-23, 23:20
Medlem
archeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cytrez
Alright, låter safe. Kommer med update om fyra timmar då.. alltid lika mysigt att formatera!

Är dock lite osäker angående din Acer modell, själv har jag Aspire 5930G och den klarar sig fint iaf.
Citera
2011-08-23, 23:24
Medlem
cytrezs avatar
Citat:
Är dock lite osäker angående din Acer modell, själv har jag Aspire 5930G och den klarar sig fint iaf.

Alright. Märkte nu när jag körde igång setupen att det finns tre partitioner. varav två stycken är "reserved". där troligtvis mitt nuvarande OS ligger på en utav dem.

Gick inte att formatera dessa heller. Hur löste du det?
Citera
2011-08-23, 23:29
Medlem
archeons avatar
Citat:
Alright. Märkte nu när jag körde igång setupen att det finns tre partitioner. varav två stycken är "reserved". där troligtvis mitt nuvarande OS ligger på en utav dem.

Gick inte att formatera dessa heller. Hur löste du det?

Klickade du på "Fler alternativ" eller något liknande? Det ska då komma upp olika enheter "C:, D:, osv" och sedan stå Format, New eller Delete.

Vad som menas med reserved är jag dock osäker på.
Citera
2011-08-23, 23:33
Medlem
cytrezs avatar
Citat:
Klickade du på "Fler alternativ" eller något liknande? Det ska då komma upp olika enheter "C:, D:, osv" och sedan stå Format, New eller Delete.

Vad som menas med reserved är jag dock osäker på.

Jag är också van vid att det ska finnas en "Fler alternativ" knapp. Men den fanns inte när jag körde igång skivan genom "Den här datorn", då den vägrar att boota skivan, även ifall jag har satt dvd/usb på högsta prio i bios.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e...2f429_knas.png

så ser det ut
Senast redigerad av cytrez 2011-08-23 kl. 23:35.
Citera
2011-08-23, 23:40
Medlem
archeons avatar
Citat:
Jag är också van vid att det ska finnas en "Fler alternativ" knapp. Men den fanns inte när jag körde igång skivan genom "Den här datorn", då den vägrar att boota skivan, även ifall jag har satt dvd/usb på högsta prio i bios.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e...2f429_knas.png

så ser det ut

Hmm, det är väl Acer (C: ) som du ska formatera om till windows antar jag? Har du testat och formatera den? Står nämligen inte reserved brevid

Förresten, jag hoppas du lagt alla dina värdefulla saker på en extern hårddisk så inte allting bara försvinner?
Citera
2011-08-24, 00:00
Medlem
cytrezs avatar
Citat:
Hmm, det är väl Acer (C: ) som du ska formatera om till windows antar jag? Har du testat och formatera den? Står nämligen inte reserved brevid

Förresten, jag hoppas du lagt alla dina värdefulla saker på en extern hårddisk så inte allting bara försvinner?

Jo, true. Men känns som att mitt nuvarande OS är instrallerat på dendär reseverade partitionen. Kanske knasar hela systemet.

Eftersom att mina USB portar inte fungerar så kan jag inte göra det. Men mina absolut viktigaste dokument har jag safe på stationära, så det är lugnt. :I
Citera
2011-08-24, 00:01
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
så ser det ut
Håll nere Alt + F10 under boot, så ska du se att du hamnar i PQSERVICE-partitionen och dess återställningsmeny.
Citera
2011-08-24, 00:14
Medlem
archeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Håll nere Alt + F10 under boot, så ska du se att du hamnar i PQSERVICE-partitionen och dess återställningsmeny.

Alt + F10 är väl inte på alla datorer? På min räcker det med att trycka på F12 under rätt tidpunkt.
Citera
2011-08-24, 00:17
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Alt + F10 är väl inte på alla datorer?
Nej? Hurså?

Tråden avser en Acer Aspire, vilket jag följaktligen svarade på.

Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in