2011-08-23, 23:03
Medlem
Är det någon initierad här som kan berätta skillnaden mellan Völvorna och Sejdmännen? Praktiserade som Uthark?
Citera
2011-08-28, 12:18
Medlem
Finna det verkligen inga kunniga människor här?
Citera
2011-08-28, 13:14
Medlem
Lurad slavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocketgunn
Finna det verkligen inga kunniga människor här?
Nej, här förolämpar vi varandra och är allmänt otrevliga.
Citera
2011-08-29, 10:47
Medlem
psaks avatar
Ja det är rent förjävligt att inte folk är kunniga om vardagsmat som völvor, sejdmän och utharken.
Citera
2011-08-29, 20:55
Medlem
Ha ha, ok förlåt ... det är inte helt lätt och tillgängligt. Jag vet. Men någon här borde väl åtminstone vara med i Dragon Rouge och kunna lite mer?
Citera
2011-08-31, 22:50
Medlem
Grijps avatar
Citat:
Är det någon initierad här som kan berätta skillnaden mellan Völvorna och Sejdmännen?
Völva är en kvinna som praktiser sejdekonsten, och det ansågs även kvinnligt att göra så. Vi har fortfarande liknande syn då t.ex. "Spågumma" som fortfarande visar på att det genom tiderna mest har varit kvinnor som arbetat som sierskor.

När män (som t.ex. Oden) sedan praktiserar sejdekonsten har det uppenbarligen tyckts att völva/vala som definition inte innefattar män.
Citat:
Praktiserade som Uthark?
Va?
Citera
2011-09-01, 05:18
Medlem
Förlåt, Praktiserade Völvorna även odinsk runologi sk Uthark menade jag.
Citera
2011-09-01, 13:27
Medlem
Grijps avatar
Citat:
Förlåt, Praktiserade Völvorna även odinsk runologi sk Uthark menade jag.
Dåtidens völvor? Utharkteorin lanserades först på 1920-talet av Sigurd Agrell, tänk lite själv.
Citera
2011-09-01, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grijp
Dåtidens völvor? Utharkteorin lanserades först på 1920-talet av Sigurd Agrell, tänk lite själv.

Ja, nu menade g ju inte teorin utan själva praktiserandet av runmagin som han vill förklara med teorin:-)
Citera
2011-09-01, 16:44
Medlem
Grijps avatar
Om Völvorna praktiserade runmagi var det innan Norden blev helt kristet.

Utharksteorin lades fram inte tidigare än 1920.

Tror du t.ex. att wiccaner praktiserar häxkonst "autentiskt", exakt som den var förr orörd av tidens gång?

Utharksteorin har i princip blivit sågad med fotknölarna, så det om något borde tyda på att teorin i sin helhet inte överrensstämmer med hur runmagin praktiserades förr, även om personer som Thomas Karlsson verkar mena på att teorin är den bästa som vi har att tillgå om man ska hålla på med just runmagi. Det är nu som jag anser att du borde läsa det som jag har skrivit och fundera lite själv.
Senast redigerad av Grijp 2011-09-01 kl. 16:47.
Citera
2011-09-01, 18:18
Medlem
Kan du något om odinsk runmagi?
Citera
2011-09-01, 18:48
Medlem
Grijps avatar
Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera