2011-08-23, 22:45
Medlem
"PC" står för "Personal Computer" och kan alltså innebära en dator med så väl Windows som OS X som operativsystem. Men hur kommer det sig att folk ALLTID använder just termen "PC" när de refererar till en dator med Windows som operativsystem?

Utförliga förklaringar belönas med tacksamhet utan dess like.
Citera
2011-08-23, 22:49
Medlem
För att Windows kan du göra personligt på alla sätt och vis. Med en Mac kan du inte de. Där är du begränsad vad gäller customization.
Citera
2011-08-23, 22:51
Medlem
Dust0rs avatar
Tippar på att det inte är just Windows-användare som använder PC för sin dator.
Jag använder "min dator/mina datorer" som uttryck istället för PC till både min Linuxburk och min Windowsburk.
Tror mer att det är Appleanvändare som, om de använder uttrycket, använder "min Mac/Apple" etc. istället för PC när de talar om sina burkar.
Citera
2011-08-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
För att Windows kan du göra personligt på alla sätt och vis. Med en Mac kan du inte de. Där är du begränsad vad gäller customization.

Wikipedias definition lyder dock annorlunda:
"Personal computer, a computer whose original sales price, size, and capabilities make it useful for individuals"

...och enligt den definitionen borde även Mac-datorer räknas som en PC?

Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Tippar på att det inte är just Windows-användare som använder PC för sin dator.
Jag använder "min dator/mina datorer" som uttryck istället för PC till både min Linuxburk och min Windowsburk.
Tror mer att det är Appleanvändare som, om de använder uttrycket, använder "min Mac/Apple" etc. istället för PC när de talar om sina burkar.

Vilka det är mer exakt som använder sig av uttrycket "PC" när de egentligen refererar till en Windows-dator vet jag inte, det enda jag vet är att det lever kvar i stor utsträckning än i dag.
Citera
2011-08-23, 23:08
Medlem
Dolmantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doppeldropp
Vilka det är mer exakt som använder sig av uttrycket "PC" när de egentligen refererar till en Windows-dator vet jag inte, det enda jag vet är att det lever kvar i stor utsträckning än i dag.

Vilka är det, mer exakt, som idag använder sig av uttrycket "PC" när de talar om en dator överhuvudtaget?
Citera
2011-08-24, 02:35
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolmante
Vilka är det, mer exakt, som idag använder sig av uttrycket "PC" när de talar om en dator överhuvudtaget?
Norrmännen! Vet inte om det är lika seriöst som tallefjant och pansartax men att de även ska säga PD för sina "personliga datamaskiner".
http://no.wikipedia.org/wiki/Personlig_datamaskin
0 träffar på dator - http://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Spesial%3AS%C3%B8k&search=dator

edit:
Står ju på wiki:
Citat:
Norsk språkråd prøvde i en periode å få betegnelsen PD inn i det norske språket, uten å lykkes.
Citera
2011-08-24, 07:32
Medlem
Att man orkar bry sig om det?
Citera
2011-08-24, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolmante

Så vitt jag vet är det relativt vanligt, det är allt annat än utdött i vilket fall enligt mina erfarenheter.
Citera
2011-08-24, 11:26
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Nu vet jag inte hur det är i er värld, men i min så syftar PC till HÅRDVARA, inte operativsystem etc..

Även om en PC har operativsystem (Windows, linux, vad du vill) så syftar nog termen PC till själva hårdvaran..

(Har jag fel?!?)
Citera
2011-08-24, 11:34
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
En mac, en amiga eller en amstrad är en Personal Computers, sure.
Men jag tror att vad man menar när man säger PC (om en x86) är IMB-PC-kompatibel dator...inte persondator,

Så med PC så syftar man alltså på en specifik standardiserad hårdvaruplattform snarare än användningsområde.
Sen att IBM PC (XT, AT) idag inte är så relevant och att en modern PC inte har så mycket att göra med IBM-maskiner från 80-talet en annan femma...
Citera
2011-08-24, 11:40
Medlem
Dubbelpost, sorry...
Senast redigerad av Caper 2011-08-24 kl. 11:42. Anledning: Dubbelpost.
Citera
2011-08-24, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Nu vet jag inte hur det är i er värld, men i min så syftar PC till HÅRDVARA, inte operativsystem etc..

Även om en PC har operativsystem (Windows, linux, vad du vill) så syftar nog termen PC till själva hårdvaran..

(Har jag fel?!?)

Nej, du har rätt. PC i sig syftar på arkitekturen som utvecklades av IBM i början av 80-talet, främst kännetecknad av x86-processorn. Mac hade en annan platform, Amiga hade en annan, Atari hade en annan, osv..

Eftersom Apple nu har gått över till x86 och kör i stort sett samma platform som PC så kan man ju tycka att begreppet har spelat ut sin roll lite, men vissa skillnader kvarstår, t.ex EFI/Open Firmware på Mac istället för BIOS på PC, som håller på att fasas över till UEFI.

Men luras inte av namnet som är en förkortning för Personal Computer, detta har inget med saken att göra utan är bara namn påhittat av IBM.

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
En mac, en amiga eller en amstrad är en Personal Computers, sure.
Men jag tror att vad man menar när man säger PC (om en x86) är IMB-PC-kompatibel dator...inte persondator,

Så med PC så syftar man alltså på en specifik standardiserad hårdvaruplattform snarare än användningsområde.
Sen att IBM PC (XT, AT) idag inte är så relevant och att en modern PC inte har så mycket att göra med IBM-maskiner från 80-talet en annan femma...

Det har i allra högsta grad mycket att göra med IBM's maskiner från 80-talet, det är fortfarande byggt enligt samma arkitektur med samma processortyp, om än väldigt utvecklat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in