Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Nu vet jag inte hur det är i er värld, men i min så syftar PC till HÅRDVARA, inte operativsystem etc..
Även om en PC har operativsystem (Windows, linux, vad du vill) så syftar nog termen PC till själva hårdvaran..
(Har jag fel?!?)
Nej, du har rätt. PC i sig syftar på arkitekturen som utvecklades av IBM i början av 80-talet, främst kännetecknad av x86-processorn. Mac hade en annan platform, Amiga hade en annan, Atari hade en annan, osv..
Eftersom Apple nu har gått över till x86 och kör i stort sett samma platform som PC så kan man ju tycka att begreppet har spelat ut sin roll lite, men vissa skillnader kvarstår, t.ex EFI/Open Firmware på Mac istället för BIOS på PC, som håller på att fasas över till UEFI.
Men luras inte av namnet som är en förkortning för Personal Computer, detta har inget med saken att göra utan är bara namn påhittat av IBM.
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
En mac, en amiga eller en amstrad är en Personal Computers, sure.
Men jag tror att vad man menar när man säger PC (om en x86) är IMB-PC-kompatibel dator...inte persondator,
Så med PC så syftar man alltså på en specifik standardiserad hårdvaruplattform snarare än användningsområde.
Sen att IBM PC (XT, AT) idag inte är så relevant och att en modern PC inte har så mycket att göra med IBM-maskiner från 80-talet en annan femma...
Det har i allra högsta grad mycket att göra med IBM's maskiner från 80-talet, det är fortfarande byggt enligt samma arkitektur med samma processortyp, om än väldigt utvecklat.