2024-09-20, 18:29
Medlem
Riskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Och hur vet du allt det här då? Din helvetesguide?

Dom ser till att det händer saker, deras tjöt kan man oftast bortse från.
Citera
2024-09-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riskborste
Dom ser till att det händer saker, deras tjöt kan man oftast bortse från.

Vilka ser till att det händer saker? Vadå tjöt?
Citera
2024-11-15, 06:33
Medlem
Det här är en bra liknelse för hur den andliga resan faktiskt ser ut. Lite hysterisk. Ganska skrämmande ibland. Det är mer som att falla, än att "gå" en viss väg. Lite lätt euforisk ibland. Sällan så allvarligt som man är rädd.

Modest Mouse - Sugar Boats

Kan försöka beskriva liknelsen, rad för rad:
Citera
2024-11-15, 11:20
Medlem
DiogenesDoxas avatar
Diogenes sought an hones man,
appaled by Man´s path to destruction,
and searched Athens by lantern each day,
but found only lies and corruption.

He concluded his search was fruitless,
because integrity could be bought,
and mans willingness to sell his soul,
meant an hones man was vainly sought.

When hungry specter of greed feeds,
it´s appetite offers no relief,
and circumvents inconvinient truths,
under the guise of a shared belief.

Man´s consciense can discern right from wrong,
but his morals have slipped over time,
and after having fallen so far,
he´s frightened - and reluctant to climb.
Citera
2024-11-22, 09:25
Medlem
Chakrana har olika färger, men inte de färger vi vanligtvis ser, I guess. Det är ganska coolt och man får all makt också
Citera
2025-07-11, 16:51
Medlem
Min frånvaro har varit total, ber om ursäkt till er som brukade läsa min rader här och emellanåt bjuda till diskussion både i tråden och det privata.

Från Paranormal forumet: (FB) Existerar karma eller är det önsketänkande och bullshit?

Karma för en människa betyder orsakssambandet mellan vår intention och handlingarna vi utför. Det är vi själva som skapar för vår egen karma genom alla handlingar, bakomliggande intentioner.

Inte Gud eller kraft skapar vår karma utan det är vi själva från varje moment till moment, timme, minut, sekund så länge vi existerar och andas här. Man behöver inte åberopa en högre makt eller börja fantisera om saken, du kan bli medveten om din egen Karma ifall du skärper din perception, koncentrationsförmåga och riktar den inåt i den djupa meditationen.

T.ex en typisk kriminell person i vår värld tror sig kunna utföra en skadlig handling och komma undan med konsekvensen av handlingen ( mord, rån, lura någon osv). Den fruktar kanske Polismyndigheten eller någon annans hämnd men inte någon ''osynlig kraft'' som den struntar i.

Den personen är därför omedveten om vad Karma eller för den delen livet är. Karma kommer alltid ifatt när förutsättningar infrias( det kan vara genom Polisen, hämnd, eller något annat i samma proportion som den utförda handlingen och intentionen som ledde till handlingen)

I sin egen ignorans tror människan att den kan leva ut sin frihet på det här viset, ansvarsfrihet. Men naturlagen kommer alltid ifatt, lika tillförlitligt som tyngdkraften, den vacklar aldrig. Den är rättvis mot alla och diskriminerar inte beroende på ras, hudfärg , kön , ålder etc.

Karma är dock inte mänsklig moral eller sökandet efter rättvisa, så som människan uppfattar rättvisa, det är en princip som håller allting annat samman i den fysiska existensen, ungefär som cement kan vara ett fundament i en byggnad, är karma det som orsakar förutsättningarna för materia.

Har vi tillbringat ett liv med att vara bittra, ilskna och frustrerade? Vår karma är den frustration vi bär på. Vi orsakar den själva men inser det inte och skyller på någon/något annan. Det blir en ond cirkel utan slut. Så projicerar människan sin inre värld, på den yttre världen, och tror hon kan rättfärdiga sig själv och sina handlingar.

'' A fool will try to trick others, the greatest fool will trick himself and then forget about it'' -Buddha.

Har vi blivit ödmjuka, i harmoni med omgivningen, and andra människor? Kan du koppla av från dig själv och ditt ego? Din karma är då harmoni i det inre, i den rådande stunden. det är inte Gud som belönar dig, det är helt enkelt frukten av dina tidigare intentioner, handlingar som uttrycker sig i det aktuella nuet. Även kallat ''Karma''. Äter du nyttig mat, motionerar kroppen , mediterar regelbundet? Ditt välmående är din karma. Det är inte Gud eller en högre makt som tycker om dig. Det är helt enkelt livet som fungerar så inom en viss ''logik''.

Det finns ingen frustrerad människa som inte förtjänar sin karma, det är bara det att karman infrias när förutsättningar är dom rätta och det kan ibland ske långt senare, därför är vi sällan medvetna om sambandet eftersom vi har ett väldigt kort minne, som inte ens kommer ihåg tidigare liv, eller för den delen vad vi gjorde exakt förra året vid samma tidpunkt. Människans perception är låg. Vetenskapen på den här planeten obefintlig om tillvarons komplexitet och djup.

Ibland tycks livet bara vara orättvist, finns det undantag för Karma? Det finns inga undantag eftersom Karma egentligen är detsamma som Materia. Utan Karma finns ingen Materia eller fysiska lagar eller fysiskt ''Universum'' . Det är det som binder allt samman genom orsak och verkan.

Tro dock inte att ett barn som dör i en krigszon gör så p.g.a dålig karma i ett tidigare liv, för i samma ögonblick du försöker rättfärdiga andras situation är det tillika fröet till ny karma i ditt eget liv som planteras, och infrias när förutsättningarna är mogna.

Ta t.ex skadeglädje. Har du hört människor säga, skadeglädje den enda sanna glädjen? Väsentligen är världen så ignorant. Men skrattar bäst som skrattar sist , i det fall med negativa handlingar , gråter bäst som gråter sist. Det är inte gudomlig rättvisa, det är principerna i vilket den här tillvaron manifesterar sig själv på genom alla kosmiska cyklar.

Hur mycket vi än lever i förnekelse över det, vi avfärdar det som vidskeplig nonsens, så är det ändå så att alla människor, utan undantag, alltid har funderar på om det kanske ligger någon sanning i detta. Därför skapar t.ex du den här tråden och någon annan tycker att det är tillräckligt viktigt att investera sin tid för att svara i tråden, eller läsa i tråden. Allt hänger samman även om människor är för ignoranta över tillvaron för att inse detta.

För instinktivt misstänker vi det från födsel, vi kan inte förklaras det inom våra logiska ramverk vi senare bygger upp genom livet men vi funderar över sådana här saker ändå. Kan jag verkligen vara säker? Eller kan det finnas mer till livet än vad min tillgängliga informationsansamling genom mitt liv hittills avslöjat för mig ?

Vi människor stiftar lagar/bekämpar brott av den orsaken, vi förstår inte hur naturlagarna fungerar än. Den som straffar andra har vid exakt samma ögonblick straffat sig själv, även om insikten över detta kommer senare ( i form av lidande). Exakt samma sak sker med ''goda'' handlingar och intentioner, även om det inte bär frukt omgående och personen inte är medveten om dess verkliga potential.

Sist men inte minst. Trots att väldigt få är medvetna om saken, icke desto mindre. Karma fortsätter efter att detta liv är över och är den direkta länken mellan vårt nuvarande, tidigare, och kommande liv. Det är länken eller cementen som håller allting samman i den fysiska tillvaron. Utan Karma, inget universum som vetenskapen kallar det idag. Utan Karma, ingen födsel, ingen människa, ingen materia.
Citera
2025-10-02, 09:27
Medlem
Från tråden, ''Tänk om allting bara är en dröm''. Vilket är en av filosofins äldsta funderingar.
(FB) Tänk om allt egentligen bara är en dröm?

Här (livet på jorden) har du kommit in i '' Lila '', pjäsen - DUALITET - separation . Detta är inte fundamentalt men upplevelsen av det är mycket verklig.

''Själar'' går vilse här. Ja. - från början är det i sin helhet en förvrängning av vad som är fundamentalt för det.

Allt krig börjar här. Krig som aldrig kan vinnas, bara fortsätter till synes oändligt. Se vår värld och dess historia som ett exempel.

Det enda sättet att lyckas är att helt och hållet ta steget ur dualiteten. Det är vad som åsyftas med Andlig upplysning.

Majoriteten kommer inte att göra det. De är förankrade. De lyssnar inte på dem upplysta ''själar'' som kommer för att hjälpa. Ofta blir dessa faktiskt dödade av dem.

Det är intressant att när ett dualitetssystem väl har kommit in är den enda vägen ut igenom det. Polaritet - ljus och mörker, ja, var och en av oss som går in i dualiteten kastas till en eller annan av dessa roller. Det är sammanfattningsvis den ''dröm'' många misstänkt i sina tankebanor är ett verkligt sakförhållande.

Du kan inte veta eller förklara detta rationellt men känslan av den sitter instinktivt. Den är där redan från innan du föddes in i världen.

Det är instinkt för en mänsklig varelse att ifrågasätta verkligheten som fundamental så länge uppfattningsförmågan är inställd på Dualism. Vilket inte är ett existentiellt tillstånd i sig.

Till det viktiga, var och en som är född här som en människa har en plikt att delta i det dualistiska spelet. Det är syftet att genom dess kontraster, utvecklas bortom den. Spelet. ''Maya''.

Utan detta finns inte vridmomentet, och ingen uppnår någonsin den rotation som krävs för lyftkraft. Detta är en annan fråga i sig. Men det är centralt och grundläggande för spelet mellan (motsatta) krafter.

Den FUNDAMENTALA verkligheten är utan någon separation. Kalla detta för GUD, fullständigt väsen. Absolut väsen. ( terminologin kan variera beroende på kultur, tid etc):

NIRVANASHATKAM. Klassisk text som beskriver förankringen som människosjälen går igenom i resan mot upplysning.

https://www.youtube.com/watch?v=7FZF...&start_radio=1
Senast redigerad av Paradigmskifte 2025-10-02 kl. 09:36.
Citera
2025-10-04, 22:04
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
Jag tänkte att denna tråd kunde vara ägnad åt andlig upplysning ( praktisk filosofi om ni så vill ), och att vi beskriver situationer när vi känner oss tillfreds med livet och kan hjälpa varandra, att om möjligt befinna oss i detta tillstånd längre stunder.

Det närmsta jag kan komma tillståndet är:
-när jag en sommarkväll ute på balkongen bara kan släppa allt och njuta
-när jag sysslar med nåt som jag tycker är roligt ( tex. spelar en tennismatch ), då känner jag att aktiviteten och mig själv går in i varandra, och blir till ett och samma.
-Kanske också när jag sover ( men det vet jag ju inte säkert )

http://deoxy.org/egofalse.htm

Sen har jag också en fråga. Är inte medvetenhet om sig själv och ego samma sak?
Tex. Om jag av någon övernaturlig orsak skulle ryckas ur sängen på morgonen och föras ut på stadens torg, otvättad, inte borstat tänderna, i kalsonger och att håret står rakt upp.

Om jag då råkar se mig i en spegel, och sedan smyger mig fram på torget och undviker folk ( visst är jag då ändå påverkad av egot? ). En annan kanske skulle säga att man är medveten och ej påverkad av egot, men jag kan inte se att ens dom stora gurusarna skulle vara opåverkade ( förutsatt att hemska situationer radade upp sig dagarna i ända. Snart skulle nog dom också fångas upp i egot pånytt, eller? ).

T.o.m. en hund har ju ett ego! Hur kan då människan komma ifrån sitt ego? En hund är ju högst medveten om sig själv, och svansen blir att sloka såfort han kommer i kontakt tex. med andra hundar, i situationer där han känner sig sårbar.

Ämne:
Känslan är att vi alla kan tillföra något (!)

Huvudtanke:
Tanken är - att vi alla kan vara tillgångar och resurser för varandra.
Agendan är - att vi alla begränsar oss själv och därmed andra.

Först:
Därför att - vi alla är en del av vår vardag, med måsten, som sätter käppar i hjulen för självförverkligande.
För att - vi alla är offer inför samtidens bojor och diktatur, att avvara tid för arbete, att avvara arbete för pengar, att avvara pengar för att upprätthålla ett levande.
Så att - vi alla står inför måsten, som att betala räkningar för att kunna bo och leva.
Genom att - vi alla infinner oss med dessa bekvämligheter, tid, arbete, pengar, som blir medicineringen för konsumtion, lån och krediter för att uppnå status.

Sedan:
Därför att - dagens bojor och diktatur är att vi ska gå på autopilot och inte ifrågasätta, så undviker man revolutionära tankar och idéer.
För att - vi alla ska vara bönder och förhålla oss till, Jantelagen och inte sticka ut ur mängden.
Så att - vi alla vaknar aldrig utan varje morgon vi kliver upp somnar vi om med hjulet som snurra på som det alltid har snurrat på.
Genom att - vi alla väljer se världen med våra egna ögon och inte andra personers ögon, blir det sällan någon väckelse eller ahaupplevelse.

Och slutligen:
Därför att - vi alla är utsiktstorn och börjar vi se med varandras ögon kommer något börja skava likt en sten i en sko.
För att - vi alla kan fråga oss om det här är det livet vi vill ha, att jobba och sova bort vår gåva och välbefinnande med moder jord.
Så att - vi alla kan börja känna annorlunda och tänka annorlunda, då händer det något, plötsligt vill någon något.
Genom att - vi alla kan nå denna insikt kan vi fråga oss själva, är alla utstakade konstellationer från födsel till vuxenlivet, vad vi bör förvänta oss.

Slutruta:
Om vi alla kan tillföra - och hitta en manual mot systematisk nedbrytning - så blir vår agenda - att hitta alternativa världar och lösningar inför livets utmaningar.
Om känslans avsikt är sann - så är tanken vilja sann och då kan vi agera utifrån den.

Sverige, Sthlm.
2025-10-04
Klockan 22:03

Vaelira Selyra Orionis Maviro
- ödets väverska -
Senast redigerad av sputnik2011 2025-10-04 kl. 22:36.
Citera
2025-10-05, 00:36
Medlem
PumpBabyPumps avatar
All vilja är en dröm i universums plan med dessa inneboende frihetsgrader; kosmisk frihet (andlighet), verklig frihet (medvetandet) och fysisk frihet (materien).
Citera
2025-10-05, 23:04
Medlem
Kan någon sätta upp några parametrar för andlig upplysning så jag vet hur jag ska svara på frågan? Utan något mer specifikt så kan jag bara säga "jo tack, det är fantastiskt med den."
Citera
2025-10-05, 23:53
Medlem
Bilderberg78s avatar
Jag tänker såhär. Att det är mer intelligent att känna den illusionen inne i sin egen bubbla av den form av hypnotiska skapelse den ger av av omvärlden. Ingen har exakt samma som någon annan. Vilket ger oss våra personligheter helt enkelt. Men då jämför jag med kontrollgruppen - resten av djuren på vår planet.

Människan fungerar som om hon inte hade fri vilja alls ibland, och det beror på ett spektrum av en intelligens där man vet eller inte vet av sina erfarenheter, att kunna vara en del av förändringarna som sker av att ha skapar dem.
Senast redigerad av Bilderberg78 2025-10-05 kl. 23:55.
Citera
2025-10-08, 06:53
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradigmskifte
Från tråden, ''Tänk om allting bara är en dröm''. Vilket är en av filosofins äldsta funderingar.
(FB) Tänk om allt egentligen bara är en dröm?

Här (livet på jorden) har du kommit in i '' Lila '', pjäsen - DUALITET - separation . Detta är inte fundamentalt men upplevelsen av det är mycket verklig.

''Själar'' går vilse här. Ja. - från början är det i sin helhet en förvrängning av vad som är fundamentalt för det.

Allt krig börjar här. Krig som aldrig kan vinnas, bara fortsätter till synes oändligt. Se vår värld och dess historia som ett exempel.

Det enda sättet att lyckas är att helt och hållet ta steget ur dualiteten. Det är vad som åsyftas med Andlig upplysning.

Majoriteten kommer inte att göra det. De är förankrade. De lyssnar inte på dem upplysta ''själar'' som kommer för att hjälpa. Ofta blir dessa faktiskt dödade av dem.

Det är intressant att när ett dualitetssystem väl har kommit in är den enda vägen ut igenom det. Polaritet - ljus och mörker, ja, var och en av oss som går in i dualiteten kastas till en eller annan av dessa roller. Det är sammanfattningsvis den ''dröm'' många misstänkt i sina tankebanor är ett verkligt sakförhållande.

Du kan inte veta eller förklara detta rationellt men känslan av den sitter instinktivt. Den är där redan från innan du föddes in i världen.

Det är instinkt för en mänsklig varelse att ifrågasätta verkligheten som fundamental så länge uppfattningsförmågan är inställd på Dualism. Vilket inte är ett existentiellt tillstånd i sig.

Till det viktiga, var och en som är född här som en människa har en plikt att delta i det dualistiska spelet. Det är syftet att genom dess kontraster, utvecklas bortom den. Spelet. ''Maya''.

Utan detta finns inte vridmomentet, och ingen uppnår någonsin den rotation som krävs för lyftkraft. Detta är en annan fråga i sig. Men det är centralt och grundläggande för spelet mellan (motsatta) krafter.

Den FUNDAMENTALA verkligheten är utan någon separation. Kalla detta för GUD, fullständigt väsen. Absolut väsen. ( terminologin kan variera beroende på kultur, tid etc):

NIRVANASHATKAM. Klassisk text som beskriver förankringen som människosjälen går igenom i resan mot upplysning.

https://www.youtube.com/watch?v=7FZF...&start_radio=1

Om man tänker att andlig upplysning är att man helt och hållet ska ta steget ur dualiteten, har man genom den tanken orsakat en dualitet mellan sig själv som subjekt och objekt, där att "ta ett steg ur dualiteten" förutsätter ett "jag" eller en entitet som både har ett begär och kan ta sig ur dualiteten (subjektet) och dualitet (objektet).

En dualistisk "fälla" mellan subjekt och objekt.

Alltså, att ha begär att frigöra sig själv från dualism orsakar ytterligare ett dualistiskt motsatsförhållande, eftersom det innefattar ett subjekt, alltså någonting som kan frigöra sig från dualism med ett begär till ett objekt för subjektet: frigörelse från dualism.

När studenterna frågade Shakyamuni varför de led, så sa han:

”För att ni har begär.”

Då började studenterna frigöra sig från alla begär de kunde komma på.
De sade till varandra:
”Jag ska sluta önska god mat.”
”Jag ska sluta längta efter kärlek.”
”Jag ska sluta önska trygghet och glädje.”

-> "Jag ska bli fri från dualism"

De försökte på detta sätt förneka och förtränga allt de kände.

När de kom tillbaka till Shakyamuni och berättade vad de gjort, log han stillsamt och sade:

”Ni har bara skapat ett nytt begär: begäret att inte ha begär.
Att driva bort är lika mycket ett fästande som att hålla fast.
Vägen är inte att fly, utan att se klart.
När ni ser begärets natur, då kan det inte längre fängsla er.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in