2011-08-23, 14:37
Medlem
Ja frågan är som rubriken säger enkel. Jag vill veta om det finns någon myndighet som ser till att hyresvärdar agerar på rätt sätt i frågor som berör hyresgästerna men som av olika skäl inte faller direkt under polisens ansvarsområde.

Låt säga att det i hyreskontraktet står att det är absolut förbjudet att röka inomhus i en viss fastighet. Låt vidare säga att en viss hyresgäst bryter mot den regeln så att andra hyresgäster i huset drabbas av omfattande passiv rökning. Låt säga att man har klagat både på inomhusrökaren och anmält saken till hyresvärden, att hyresvärden inte gör något mer än att prata med rökaren om saken och att rökaren obehindrat fortsätter att förpesta luften för de andra. Vem kan man då vända sig till för att se till att hyresvärden gör allt den kan för att de regler som gäller i fastigheten skall bli åtlydda?

Jag vore mycket tacksam för hjälp med detta. Jag har redan läst igenom vad som står på Konsumentombudsmannens (KO) och Justitieombudsmannens (JO) sidor, och även om jag tänker kontakta bägge för att höra vad de har att säga och kanske till och med anmäla, så bedömer jag att just hyresvärdar och problem av det slag som jag beskrivit inte helt faller inom ramen för vad de har till uppgift att ta hand om. Till min förvåning gäller det i synnerhet KO, medan det finns lite mer utrymme för att åberopa följande formulering från JO:s hemsida:

Citat:
Vilka kan man klaga på?
...
  • andra som är anförtrodda myndighetsutövning (myndighetsutövning innebär en myndighets utövande av rätt att bestämma om en förmån, rättighet, skyldighet, disciplinär bestraffning eller något annat jämförbart förhållande)

Finns det någon myndighet som mer specifikt har hand om hyresvärdar?
Citera
2011-08-23, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barebones
Ja frågan är som rubriken säger enkel. Jag vill veta om det finns någon myndighet som ser till att hyresvärdar agerar på rätt sätt i frågor som berör hyresgästerna men som av olika skäl inte faller direkt under polisens ansvarsområde.

Låt säga att det i hyreskontraktet står att det är absolut förbjudet att röka inomhus i en viss fastighet. Låt vidare säga att en viss hyresgäst bryter mot den regeln så att andra hyresgäster i huset drabbas av omfattande passiv rökning. Låt säga att man har klagat både på inomhusrökaren och anmält saken till hyresvärden, att hyresvärden inte gör något mer än att prata med rökaren om saken och att rökaren obehindrat fortsätter att förpesta luften för de andra. Vem kan man då vända sig till för att se till att hyresvärden gör allt den kan för att de regler som gäller i fastigheten skall bli åtlydda?

Jag vore mycket tacksam för hjälp med detta. Jag har redan läst igenom vad som står på Konsumentombudsmannens (KO) och Justitieombudsmannens (JO) sidor, och även om jag tänker kontakta bägge för att höra vad de har att säga och kanske till och med anmäla, så bedömer jag att just hyresvärdar och problem av det slag som jag beskrivit inte helt faller inom ramen för vad de har till uppgift att ta hand om. Till min förvåning gäller det i synnerhet KO, medan det finns lite mer utrymme för att åberopa följande formulering från JO:s hemsida:

Finns det någon myndighet som mer specifikt har hand om hyresvärdar?

Märkligt att hyresvärden skrivit in en klausul om rökförbud i kontraktet när h*n inte verkar tycka att det är särskilt viktigt att hyresgästerna följer den. Är du säker på att rökförbudsregeln finns i alla kontrakt? Det kanske bara gäller vissa lägenheter.
Du kan kanske ringa hyresnämnden och fråga om de kan hjälpa dig.
Citera
2011-08-23, 16:40
Medlem
Så vitt jag vet så är det väldigt svårt att förbjuda någon att röka inomhus. Även om man skriver in det i kontraktet så är det inte grund för vräkning.

Undantaget är någon form av miljöhus, men då ställs det höga krav på allt möjligt annat.
Citera
2011-08-23, 16:42
Medlem
PWNs avatar
Hyresnämnden
http://www.hyresnamnden.se/

Edit:
Det där med rökning verkar svårt att göra något åt. Det anses tillhöra ett normalt leverne, och et är det som är nyckeln i sådana här frågor.
Citera
2011-08-29, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stil 1
Märkligt att hyresvärden skrivit in en klausul om rökförbud i kontraktet när h*n inte verkar tycka att det är särskilt viktigt att hyresgästerna följer den. Är du säker på att rökförbudsregeln finns i alla kontrakt? Det kanske bara gäller vissa lägenheter.
Du kan kanske ringa hyresnämnden och fråga om de kan hjälpa dig.

Det gäller i hela fastigheten, som jag sade. Tack till er som visste att det är Hyresnämnden man skall vända sig till om det blir problem av det här slaget. JO hänvisade också till Hyresnämnden när jag väl fick tag på dem på telefon.
Citera
2011-08-29, 22:38
Medlem
Beaumonts avatar
Tycker det snarare låter som du ska vända dig till Miljö- och hälsoskyddskontoret i din kommun. Det är dessutom gratis för dig och du riskerar inga rättegångskostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in