2011-08-23, 13:23
Medlem
Tjena,

Jag håller på öppnar en webbshop där jag ska sälja blandannat t-shirts och liknande. Jag har anlitat en grabb som bygger hela hemsidan åt mig. Nu när vi väl har kommit till webbshoppen och jag behöver ett betalningsalternativ har vi bestämt oss för att köra på kortbetalning.

Han säger att jag simpelt bara ska köpa ett SSL certifikat av t.ex. Godaddy så fixar han så att kunderna kan betala direkt på sidan. Men är det möjligt? Måste man inte gå igenom en betalningsväxel såsom http://www.auriga.se/ ? Försäljarna inom dessa betalningsväxel sidor verkar inte vara så kunniga och de är ju trotsallt försäljare och vill sälja SIN produkt. De säger att jag hursomhelst måste gå igenom en betalningsväxel och att det inte räcker bara med ett SSL certifikat. Men min tekniker säger att jag ska köpa SSL.

Så hur ligger det till och vad ska jag göra?
Citera
2011-08-23, 13:43
Medlem
Han kanske inte har förklarat riktigt allt han ska göra.

Ett SSL-certifikat "måste" du ha om du ska ha en e-handel. Det används till att identifiera din sida, samt kryptera kommunikationen mellan din sida och kundens dator.

Men sen så behövs säkert kontakt med någon leverantör som hanterar själva betalningen, har inte koll på exakt hur det där funkar.

Men ett SSL-certifikat bör du ha!
Citera
2011-08-23, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koladumle
Han kanske inte har förklarat riktigt allt han ska göra.

Ett SSL-certifikat "måste" du ha om du ska ha en e-handel. Det används till att identifiera din sida, samt kryptera kommunikationen mellan din sida och kundens dator.

Men sen så behövs säkert kontakt med någon leverantör som hanterar själva betalningen, har inte koll på exakt hur det där funkar.

Men ett SSL-certifikat bör du ha!

Okej, tack för svaret. Men enligt en av desssa betalningsföretag behöver jag fortfarande inte ha ssl certifikat eftersom de själva har det och betalning går ju via dem.
Citera
2011-08-23, 15:11
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eizone
De säger att jag hursomhelst måste gå igenom en betalningsväxel och att det inte räcker bara med ett SSL certifikat.
Korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av eizone
Okej, tack för svaret. Men enligt en av desssa betalningsföretag behöver jag fortfarande inte ha ssl certifikat eftersom de själva har det och betalning går ju via dem.
Korrekt.
Citera
2011-08-23, 15:17
Medlem
Du behöver inte ha ett SSL-certifikat om du använder Auriga.
Kunden lägger varorna i en kundkorg hos dig, kunden anger att han/hon vill använda kort.
Därefter skickar du summan till Auriga tillsammans med lite andra uppgifter (fakturanummer osv) och när betalningen är klar kommer besökaren tillbaka till din sida med ett svar från Auriga som du behandlar.

Auriga har däremot ett SSL-certifikat på sin sida - som används just vid betalningen.
Citera
2011-08-23, 18:16
Medlem
Okej, tack så mycket. Så det var webbkillen som var helt fel ute, inget ssl är nödvändigt alltså.
Finns det något av dessa företag ni rekommenderar? Vet att t.ex. Vissa har ett inlösningsavtal inpaketerat i deras deal, annars måste man fixa det på banken vilket är en extra avgift på ca 1500 kr.
Citera
2011-08-24, 22:11
Medlem
Behöver man varken en betalväxel eller kan man koda själv så pengarna hamnar på mitt konto.
För killen har ju installerat Paypal på min hemsida via att han fick några uppgifter av mig som hette API har jag för mig. Och jag har inte betalat något till paypal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in