2011-08-22, 23:25
Medlem
Tjena!
Hade tänkte dra igång ett fysik p100 nu inför trean, det jag har kollat på är laser som kan få saker att flyga, har även funderat på att bygga någon sort satelit.

Utöver det så planerar jag också på att åka till kina (söka sponsorskap) för att kunna göra en jämförelse där.

Någon som har några funderingar?
Alla förslag är öppna... förrutom de konstiga...och ja ni vet...''

Tack!
Citera
2011-08-22, 23:44
Medlem
Ny blir jag nyfiken. Hur bygger man en laser som får något att flyga?
Citera
2011-08-22, 23:48
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Ny blir jag nyfiken. Hur bygger man en laser som får något att flyga?

Antar att han syftar på en sån här.

http://www.youtube.com/watch?v=LAdj6vpYppA
Citera
2011-08-23, 00:25
Medlem
Bromsklosss avatar
Vad är p100? Det verkar vara någon slags uppgift i gymnasieskolan, stämmer det?
Citera
2011-08-23, 10:04
Medlem
Japp det är kurs som de flesta går i trean

Vidare, är det ngn son har förslag ?
Citera
2011-08-23, 11:16
Medlem
Superstefans avatar
Är p100 det nya namnet på projektarbete?

Hursomhelst, ta dig inte vatten över huvudet. Om det nu är projektarbetet vi pratar om så ska det väl ta motsvarande 100 timmar effektiv tid, inklusive inläsning, planering, rubbet, och i så fall tror jag tyvärr dina planer är lite att ta i.
Att få åka till Kina kostar lite pengar, och att någon glad sponsor skulle bjuda på det för att du ska kunna göra jämförelser till ett 'hobbyprojekt' känns avlägset i min värld.

Bara inläsning av det nödvändigaste skulle förmodligen ta halva din tillgängliga tid, sedan ska du bygga något i praktiken, testa och tweaka, samt på något vänster lyckas skriva en rapport som ska korrekturläsas osv. Skulle du på något sätt hinna med allt ovanstående på den tid det är tänkt, då har du förmodligen slarvat.

Jag tycker du snarare bör sikta in dig på något lite mindre extravagant och istället göra det noga. En satellit känns mer realistiskt i mina ögon, eller snarare väderballong. Men för all del, presentera dina drömmar för läraren så kanske de kan guida dig vidare till något som åtminstone är relaterat till din ursprungliga idé.
Det med resor blir värre. På min tid var de enda som lämnade stan under projektarbetet folk som av någon anledning hade som projekt att volontärarbeta, och lyckades få resa+boende betalt så de gick plusminusnoll samtidigt som de hjälpte nödställda i världen.
Citera
2011-08-23, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superstefan
Är p100 det nya namnet på projektarbete?

Hursomhelst, ta dig inte vatten över huvudet. Om det nu är projektarbetet vi pratar om så ska det väl ta motsvarande 100 timmar effektiv tid, inklusive inläsning, planering, rubbet, och i så fall tror jag tyvärr dina planer är lite att ta i.
Att få åka till Kina kostar lite pengar, och att någon glad sponsor skulle bjuda på det för att du ska kunna göra jämförelser till ett 'hobbyprojekt' känns avlägset i min värld.

Bara inläsning av det nödvändigaste skulle förmodligen ta halva din tillgängliga tid, sedan ska du bygga något i praktiken, testa och tweaka, samt på något vänster lyckas skriva en rapport som ska korrekturläsas osv. Skulle du på något sätt hinna med allt ovanstående på den tid det är tänkt, då har du förmodligen slarvat.

Jag tycker du snarare bör sikta in dig på något lite mindre extravagant och istället göra det noga. En satellit känns mer realistiskt i mina ögon, eller snarare väderballong. Men för all del, presentera dina drömmar för läraren så kanske de kan guida dig vidare till något som åtminstone är relaterat till din ursprungliga idé.
Det med resor blir värre. På min tid var de enda som lämnade stan under projektarbetet folk som av någon anledning hade som projekt att volontärarbeta, och lyckades få resa+boende betalt så de gick plusminusnoll samtidigt som de hjälpte nödställda i världen.

Efter att ha tagit detta i åtanke så är det nog sant att det kan bli mycket svårt att realisera. Men detta verkar mycket intressant och jag skulle verkligen vilja fokusera på det här. Är det kanske möjligt att göra detta men i mycket liten skala, alltså bara bevisa att det med hjälp av en laser går att få saker att accelerera ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in